Scény bez kontrastu
#1
Publikováno 14 July 2010 - 20:54:32
Když jsem začal dělat svoje první černobílý fotky, všiml jsme si, že kdyř fotím něco, co se pohybuje někde ve středu spektra od bílé do černé čili když většina věcí v záběru odpovídá zhruba střední šedé, že celá fotka pak vypadá jaksi šedě - to vypadá jako totální volovina a proč se na to ptám, že jo, to je snad nad slunce jasný. Jo ale tak mě napadlo, že když něco máme fotit černobíle, měli bychom se zamyslet nad tím, jestli scéna vůbec nabízí nějaký původní kontrast, který pak není třeba násilím vytvářet v komoře atd. příklad vyfotím dvě špinavé, myslím ne zcela světlovlasé blondýnky v červených třičkách, za nimi zelená tráva. Naprosto zoufale šedivá fotka z toho vyleze. Na druhou stranu vyfotím černovlásku ve žlutém tričku a tmavě modrých džínách, za ní bude bílá stěna a před ní stolek se šachovnicí. Fotografie bude mít spoustu světlých a tmavých míst a nebude třeba ani nijak přidávat kontrast.
Moje otázka je teda - nemělo bychom věnovat opravdu zvláštní pozornost tomu, jak kontrastní jsou tóny scény, když fotíme černobíle? Všimle jsem si, že nejlepší - kyž pominu ono nejvyšší umění v dobrým slova smyslu a la Sudek a tak, že nejlepší černobílý fotky, dokumenty hlavně, ulice, skupiny lidí, jsou takový fotky, kde je jasnej rozdíl mezi černými a bílými místy a je zábava na to koukat. Když jsem vyfotil skupinu studentů ve třídě, vznikla z toho šedivá hmota - hrůza, ani kontrast nepomohl, všicni na sobě prostě měli středně tmavý oblečení a tak, barva pleti, barva podlahy, vše ve výsledku šedý až hanba. Jansě, jde přidat kontast při vyvolání nebo při zvětšování - ale to zase zničí detaily, přitom existujou, aby ne, fotografie, který mají krásný kontrast a detaily jsou tam taky.
Fakt se mi zdá, že se tohle téma nikde neprobírá ani jsem na to nenarazil v učebniciích a možná mi to hodite na hlavu, že jde o základní pravidlo fotografa černobílé fotografie, kterému se říká černobílé vidění.
#2
Publikováno 14 July 2010 - 21:28:28
#3
Publikováno 14 July 2010 - 21:28:47
P.S. Sudka se svými šedivkami bych jako příklad kontrastu neuváděl.
#4
Publikováno 14 July 2010 - 21:29:00
#5
Publikováno 14 July 2010 - 21:36:26
#6
Publikováno 14 July 2010 - 21:43:53
za ideální bych do začátku považoval B+W 041 (a nebo libovolný klon od jiného výrobce se zhruba podobnou barvou), antireflexních vrstev netřeba.
ono se ti to na těch fotkách vyčasí .)
na druhou stranu bych s dovolením oditoval jednoho fotografa: "berlickou nevhodne vyhulenyho kontrastu se umi podeprit kdejakej loser"
#7
Publikováno 14 July 2010 - 22:00:03
ale oranžovej, tak to jsem měl v plánu až poslední, jako že to bude těžký vystihnout, kdy bude oranžovej nejvhodnější
překvapilo mě, jak mi šedě vycházely fotky z New Yorku, ulice lidi budovy, všecko takový šedivý... kdo tam fotil barevně, tak to samozřejmě bylo mnohem blíž tý atmosféře, ale asi dvě fotky se mi povedly kontrastem ale tam právě bylo už to ve scéně, hodně rozdíly mezi odstíny
#8
Publikováno 15 July 2010 - 07:09:23
červenej mi skoro vždycky přicházel až příliš intenzivní.
a new york... v americe je holt blbý světlo, už Jean Claire to říkal, a před ním i hromada jinejch malířů.
#9
Publikováno 15 July 2010 - 11:40:05
imho je oranžovej úplnej základ.
červenej mi skoro vždycky přicházel až příliš intenzivní.
a new york... v americe je holt blbý světlo, už Jean Claire to říkal, a před ním i hromada jinejch malířů.
Má smysl investovat do toho lepšího Hoya kerej stojí skoro 700 Kč nebo stačí obyčejnější Kenko za cca 350 Kč? Jde o rozdíl v počtu těch anitreflexních vrstvách, tuším.
#10 Jirinol
Publikováno 15 July 2010 - 11:50:24
Má smysl investovat do toho lepšího Hoya kerej stojí skoro 700 Kč nebo stačí obyčejnější Kenko za cca 350 Kč? Jde o rozdíl v počtu těch anitreflexních vrstvách, tuším.
Jaký průměr potřebuješ? U Pana Pazdery se dají většinou najít barevné filtry průměrů od 48 do 55 bez problémů, vem si sebou akorát lupu na prohlídnutí, štěteček, líh a vatičku, a vyber si neposkvrněný...
#11
Publikováno 15 July 2010 - 11:59:51
Má smysl investovat do toho lepšího Hoya kerej stojí skoro 700 Kč nebo stačí obyčejnější Kenko za cca 350 Kč? Jde o rozdíl v počtu těch anitreflexních vrstvách, tuším.
Jaký průměr potřebuješ? U Pana Pazdery se dají většinou najít barevné filtry průměrů od 48 do 55 bez problémů, vem si sebou akorát lupu na prohlídnutí, štěteček, líh a vatičku, a vyber si neposkvrněný...
52mm. Díky za tip.
#12
Publikováno 15 July 2010 - 15:08:53
Kenko je "odpad" z výroby Hoya.
#13
Publikováno 15 July 2010 - 15:14:55
#14
Publikováno 15 July 2010 - 15:24:58
Hoya je sráč, kup si B+W. Nebo na ebay sežeň originál Nikon O56, ty jsou absolutně luxusní (a budeš mít u filtru "match" se značkou aparátu, žejo).
Kenko je "odpad" z výroby Hoya.
Tak tvrdá slova bych rozhodně nevolil, mám Hoya filtry, stejně jako B+W a Pentax, a nemůžu o nějaké značce říct že by byla vyloženě špatná. Ano, jsou mezi nima rozdíly, ale hlavně v mechanickém provedení než optické kvalitě. Mechanicky je nejlepší obroučka u BW, mosaz je mosaz, žejo. Sklo je zajištěné matičkou, která je zatim u všech mých filtrů pevně utažená a nepovoluje se. POdobnou konstrukci mají (měly) i filtry Pentax, tedy zajištění matičkou, tady se mi ale čas od času uvolní a filtr pak rachtá. Naštěstí je matka vybavená drážkama, takže se ná dotáhnout (narozdíl od BW). Hoya zajišťuje sklo v obroučce pružinkou v drážce, nevypadává, neprotáčí se, jen se občas při čištění zadrhne hadřík, ale jinak bezproblémů.
A navíc Hoya nabízí některé filtry, které BW nevede (pravý Skylight).
#15
Publikováno 15 July 2010 - 16:00:43
otiku, pokud neseženeš hotový filtřík, doporučuji koupit na e-buy noname obroucku a v optice nechat uříznout cokin Z či hitech a zasadit do obroučkysháním filtr žlutý 105mm
Mám tak udělanou skoro celou základní řadu
#16
Publikováno 15 July 2010 - 16:04:41
#17
Publikováno 15 July 2010 - 16:15:59
Tak tvrdá slova bych rozhodně nevolil
rád volím tvrdá slova
jo, Hoya se ještě relativně používat dá. koukám, že škoda B+W v barevnejch už ani nevede... kdysi byl výprodej v Megafoto, nakoupil jsem tam ty podstatný B+W v MRC provedení za 250 kč/kus
ryunine, asi bych ti fakt doporučil ebay.
#18
Publikováno 15 July 2010 - 16:20:43
ahoj edo, děkuju za tip
U Pazdery je už delší dobu velký zelený. Jaký je to průměr netuším, ale kdyby to sedlo na 105mm tak máš alespoň obroučku. Na první pohled je to něco ruského tak bych se ceny nebál .-)
P.S. Z ruských filtrů jsem si nechával brousit atyp. Prý nejsou tvrzené, takže naštěstí nepraskly. U super, hyper tvrzeného skla by to byl asi problém něco brousit. Alespoň to tak tvrdil optik.
#19
Publikováno 15 July 2010 - 17:43:52
Vybroušení velkého filtru z plastu nedoporučuji. Snad jako nouzovku. Škrábe se to, nemá to žádný MC vrstvy. Jo je to hodně levná varianta, dá se sní žít. Ale sklo je sklo, že?
#20
Publikováno 15 July 2010 - 17:47:59
#21
Publikováno 15 July 2010 - 20:35:34
Pak si tady dělají srandu z digitálistů že musí mít vše perfektní,musím se jen smát.Hoya je sráč, kup si B+W. Nebo na ebay sežeň originál Nikon O56, ty jsou absolutně luxusní (a budeš mít u filtru "match" se značkou aparátu, žejo).
Kenko je "odpad" z výroby Hoya.
#22
Publikováno 15 July 2010 - 22:21:25
Pak si tady dělají srandu z digitálistů že musí mít vše perfektní,musím se jen smát.Hoya je sráč, kup si B+W. Nebo na ebay sežeň originál Nikon O56, ty jsou absolutně luxusní (a budeš mít u filtru "match" se značkou aparátu, žejo).
Kenko je "odpad" z výroby Hoya.
já mám ještě přes filtr kovovou sluneční clonu a občas ty filtry i měnim, když teda mam náladu - ale dva zakousnutý závity na jednom hliníkovym filtru jsou zrovna jeden z důvodů, proč se mi s jinejma, než mosaznejma, ta nálada většinou brzo zase zkazila. takže tak. joa jejich MRC vrstvy se dobře čistěj, když si na to naplivu a nebo mi to někdo poleje pivem.
#23 Jirinol
Publikováno 15 July 2010 - 23:33:22
Hoya ya hoya ya hoya ya ya
a zkus to s B+W
#24
Publikováno 16 July 2010 - 00:40:49
#25
Publikováno 16 July 2010 - 04:46:45
Čéče kam ty na to chodíš.Běží Jura podle meze hajmatik mu z gatí leze
Hoya ya hoya ya hoya ya ya
a zkus to s B+W
#26 Jirinol
Publikováno 16 July 2010 - 04:54:36
to samo. nejspíš z těch vederČéče kam ty na to chodíš.
#27
Publikováno 16 July 2010 - 18:15:29
používáte takový kulatý šroubovací přechodáky vůbec někdy?
možná bych ho i prodal za polovic, leda že mě někdo tady přesvědčí že ho budu ještě mockrát potřebovat - dyť ty filmy, na rozdíl od digi, jsou tak krásně tolerantní a maj takovej krásnej dynamickej rozsah, snad jsem ještě nenarazil na snímek, kde by mi nebe a země odešly každá jinam mimo ten rozsah, to leda u focení proti oknům, kde ty okna nechávám v tom bílu vesele plavat, takže přechoďák, no nevím, asi se tu na to téma rozjede zase vášeň, tak ať jede svižně a nebojácně
#28
Publikováno 16 July 2010 - 19:17:06
#29
Publikováno 16 July 2010 - 19:26:13
Von je na tu krajinu dost zajímavej. Osobně bych se ho nezbavoval, ale jestli na tom trváš....... Nějaké další informace by se šikly.
no já jsem na tý primitivní technický úrovni že u krajiny a dalších věcí prostě měřím ty stíny a světla neřeším, to už je pro mě vyšší škola exponometrie, kam zatím nemířím
já jsem rád, když dobře změřím ty stíny a nebe mi teda ještě zřejmě mimo rozsah nevylezlo ale chápu že to není jen o zvládnutí dynamickýho rozsahu ale třeba taky o práci s tonalitou nebe, kterou třeba potom není třeba tolik řešit pod zvětšovákem
informace ještě dodám později zatím jen že to je 52 mm
#30
Publikováno 16 July 2010 - 19:38:26
dobrá diskuze o filtrech s nádechem flamewar se tu rozjela,
Volal mě někdo? B+W je sice lepší, ale na druhé straně lepší HOYA na objektivu, nežli B+W objednáno u dodavatele, který to objednal u dovozce, který to objednal u výrobce, který ho bude za rok vyrábět. Kdysi jsem kupoval přednostně B+W, ale mám dojem, že jsou čím dál obtížněji sehnatelné, tak jsem se dovybavil HOYou.
#31
Publikováno 16 July 2010 - 20:31:57
#32
Publikováno 16 July 2010 - 20:38:52
http://www.megafoto.cz/
Vždycky dodali (a poměrně rychle!) to, co jsem potřeboval a (ve srovnání s "klasickými dodavateli") to bylo o poznání levnější.
P.S. Právě ty BW přechodové filtry jsem nakoupil právě u nich...
#33
Publikováno 16 July 2010 - 20:48:34
Aniž bych chtěl komukoliv dělat reklamu:
http://www.megafoto.cz/
Vždycky dodali (a poměrně rychle!) to, co jsem potřeboval a (ve srovnání s "klasickými dodavateli") to bylo o poznání levnější.
P.S. Právě ty BW přechodové filtry jsem nakoupil právě u nich...
to vypadá zajímavě, ale z nějakýho důvodu tam nemaj oranžový filtry 52 mm
#35
Publikováno 16 July 2010 - 21:29:09
#36
Publikováno 16 July 2010 - 21:31:43
#37
Publikováno 17 July 2010 - 12:00:26
Kdysi jsem se na přechodový filtry ptal na nějakým digitálním foru a tam z toho vzniklo vlákno asi na 50 stran. Včera jsem si vyvolal film, co jsem fotil převážně s červeným filtrem, paráda, co to dělá. Takový rybářšký přístav, lodičky a domky pěkně bílé, ostatní pěkně černé, nebo přítelkyně v plavkách na koupališti, zůstala jen přítelkyně, nepodstatené pozadí téměř zmizelo ve tmě. Pro někoho to bude příliš, ale teď už si umím představit ten efekt toho oranžovýho filtru, který by byl rozumnější, ale ne vždy chci fotit rozumně.
#38
Publikováno 17 July 2010 - 12:08:20
vesnické koupaliště v Alcala del Jucar ve Španělsku
jestli to zas ukáže jen jendu fotku tak sorry, ale s tím asi nic neudělám, mělo by to být víc fotek
http://www.facebook....92&l=b263536ee0
[/img]
#39
Publikováno 17 July 2010 - 12:17:22
#40
Publikováno 17 July 2010 - 13:14:40
Přeji dobré světlo.
S přechodovými filtry zkušenost nemám, ale nezatracoval bych je. Zvláště ty šedé. U ČB jsem vždy nějak splácal nadržením. Např. má oblíbená žlutozelená na krajinu je paráda (krajinářský univerzál . Tmavší obloha s mráčky a světlejší zeleň. U šedého už mi sice neutrálně, ale ztmaví celou scénu. U barvy si nahržování oblohy nebo spodní části (přechodový filtr nasazen tmavší částí dolu) moc představit neumím. Tedy v PC ano (je to jednoduché), ale u normálního procesu moc ne.
Třeba mi někdo vysvětlí lépe, jinak na ČB je u mě nejoblíbenější zmíněná žlutozelená a oranžáda Červenou jsem dříve používal, ale nějak jsem časem od toho upustil. Možná mě to jednou zase chytí na bílé sklály, lavičky..atd.
(reklama na Windows Microshit - http://nojgi.webzdar...itektura/1.html)
#41
Publikováno 17 July 2010 - 13:29:09
až zjistíš, že tě nebaví přehazovat si jeden filtr mezi dvěma sklama, tak mi napiš. použil sem ho asi 3x a od tý doby leží v šuplíku, není to moje krevní skupina.
#42
Publikováno 17 July 2010 - 15:27:31
Tohle je moc příjemné koukánízkusím ukázat, co z toho vyšlo, je to Tri X 400, 105 mm Nikon FE, červený filtr Kenko, vývojka D 76 1:1
vesnické koupaliště v Alcala del Jucar ve Španělsku
#43
Publikováno 17 July 2010 - 16:02:40
Taky mi nějak nejde dohromady Kraken Systém (který jsem si pro svou potřebu zjednodušil na "najdi nejtmavší místo a tam to změř") a přechoďák.
Když sem se bavil o "přechoďáku" pod zvětšování, tak sem myslel vykrývání. Důležitá je to co je na negativu.
#44
Publikováno 17 July 2010 - 16:06:42
Taky mi nějak nejde dohromady Kraken Systém (který jsem si pro svou potřebu zjednodušil na "najdi nejtmavší místo a tam to změř") a přechoďák.
Když sem se bavil o "přechoďáku" pod zvětšování, tak sem myslel vykrývání. Důležitá je to co je na negativu.
tak jsem to i pochopil, to se mi právě na zvětšování líbí, jak si tam člověk rukama může všelijak uzpůsobit, co ztmavit a zesvětlit a tím se i vyřeší místa s případnou nechtěnou přeexpozicí
#45
Publikováno 17 July 2010 - 16:08:28
Tohle je moc příjemné koukánízkusím ukázat, co z toho vyšlo, je to Tri X 400, 105 mm Nikon FE, červený filtr Kenko, vývojka D 76 1:1
vesnické koupaliště v Alcala del Jucar ve Španělsku
Díky díky
#46
Publikováno 17 July 2010 - 16:09:35
tyjo, ryunine... jak já bych se rád zbavil toho červenýho b+w mrc 090 52mm filtru!
až zjistíš, že tě nebaví přehazovat si jeden filtr mezi dvěma sklama, tak mi napiš. použil sem ho asi 3x a od tý doby leží v šuplíku, není to moje krevní skupina.
škoda že jsem to nevěděl dřív, teď mám to Kenko...
#47
Publikováno 17 July 2010 - 16:10:35
tyjo, ryunine... jak já bych se rád zbavil toho červenýho b+w mrc 090 52mm filtru!
až zjistíš, že tě nebaví přehazovat si jeden filtr mezi dvěma sklama, tak mi napiš. použil sem ho asi 3x a od tý doby leží v šuplíku, není to moje krevní skupina.
škoda že jsem to nevěděl dřív, teď mám to Kenko...
aha, tak teď jak jsem to napsal, mi teprve došlo, že máš na mysli mít DVA červený filtry
#48
Publikováno 17 July 2010 - 16:15:08
Lepší bude když si příště uděláš poznámky a najdeš si odpověď sám. Na naučení je to nejlepší. Jinak fotky fajn. I zajímavá tonalita u vousaté Lenky (předpokládám tebe)
Přeji dobré světlo.
S přechodovými filtry zkušenost nemám, ale nezatracoval bych je. Zvláště ty šedé. U ČB jsem vždy nějak splácal nadržením. Např. má oblíbená žlutozelená na krajinu je paráda (krajinářský univerzál . Tmavší obloha s mráčky a světlejší zeleň. U šedého už mi sice neutrálně, ale ztmaví celou scénu. U barvy si nahržování oblohy nebo spodní části (přechodový filtr nasazen tmavší částí dolu) moc představit neumím. Tedy v PC ano (je to jednoduché), ale u normálního procesu moc ne.
Třeba mi někdo vysvětlí lépe, jinak na ČB je u mě nejoblíbenější zmíněná žlutozelená a oranžáda Červenou jsem dříve používal, ale nějak jsem časem od toho upustil. Možná mě to jednou zase chytí na bílé sklály, lavičky..atd.
(reklama na Windows Microshit - http://nojgi.webzdar...itektura/1.html)
díky za tipy, jeden z mála tady, koho poznám podle fotky, vypadáš na ní tak, jak tě znám z Prahy - třeba o Krakenovi jsem si celou dobu, než jsem ho viděl na vlastní oči , myslel, že je to takový důchodce - nic proti důchodcům a nic proti stylizaci u portrétů
#49
Publikováno 17 July 2010 - 16:26:25
- třeba o Krakenovi jsem si celou dobu, než jsem ho viděl na vlastní oči , myslel, že je to takový důchodce
,já jsem Krakena ještě neviděl,nicméně si ho představuju jako pravého fotografického alfa-samce
#50
Publikováno 17 July 2010 - 16:50:11
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návětěvníků, 0 anonymních