Foma GD-l nebo Ilford Multigrade?
#1
Publikováno 27 July 2010 - 10:51:17
#2
Publikováno 27 July 2010 - 11:39:33
#3
Publikováno 27 July 2010 - 11:47:31
#4
Publikováno 27 July 2010 - 12:56:02
#5
Publikováno 27 July 2010 - 15:34:57
#6
Publikováno 27 July 2010 - 15:58:30
GD-L trošku teplejší a hlavně s černější černou je nahoře.
#7
Publikováno 27 July 2010 - 16:03:01
#8
Publikováno 27 July 2010 - 16:06:16
#9
Publikováno 1 August 2010 - 13:45:52
3x jakési RC 18x24
14x FB 112N 18x24
byla čestvě umíchaná 1+3 ve 2l
#10 Anonymous
Publikováno 1 August 2010 - 14:37:29
A na co jsi přišel? Podle mě zvládne ještě víc..já jsem dnes prakticky ověřil životnost GDL.
3x jakési RC 18x24
14x FB 112N 18x24
byla čestvě umíchaná 1+3 ve 2l
#11
Publikováno 1 August 2010 - 16:13:02
A na co jsi přišel? Podle mě zvládne ještě víc..já jsem dnes prakticky ověřil životnost GDL.
3x jakési RC 18x24
14x FB 112N 18x24
byla čestvě umíchaná 1+3 ve 2l
Asi tak desetkrat vic. O doplnovani ani nemluve...
#12
Publikováno 1 August 2010 - 19:35:10
já jsem dnes prakticky ověřil životnost GDL.
3x jakési RC 18x24
14x FB 112N 18x24
byla čestvě umíchaná 1+3 ve 2l
S takovů máš na rok pokoj .Jako opravdu dokud jde potopit papír,tak nevylívat.Stačí občas doplnit.Výdrž je neskutečná,ale že to je sajrajt o tom nepochybuju.Zas si říkám flaška GD-Lky mě vydrží třeba rok a LQN vydrží "pár" papírů a musím ji vylét.
Já nějak mezi GD-L a LQN nějaký rozdíl na fomabromech 111 a 112 nepozoroval nevím no.
#13
Publikováno 2 August 2010 - 00:38:38
#14
Publikováno 2 August 2010 - 00:45:45
#15
Publikováno 2 August 2010 - 12:37:14
no já jsem ji nevylél, ale prostě měla co dělat aby to dotlačila aspoň do šeda
Tý Stando a byl fakt problem v ty vyvojce
#16
Publikováno 2 August 2010 - 12:51:53
#17
Publikováno 2 August 2010 - 13:17:12
Chyba byla určitě jinde. Ve dvou litrech 1+4 v klidu protáhnu sto papírů 24x30. Měním ji vlastně jen v případě, že ji večer zapomenu slejt a pak ji tam třeba dva týdny nechám v misce ležet. Ne, že by přestala fungovat, ač vypadá spíš jako asfalt, ale už to není ono
to mi připomíná, že mi tu leží v misce už aspoň týden snad ve dvou, třech litrech .
Asi bych s tím měl něco udělat .
#18
Publikováno 2 August 2010 - 13:26:58
no já jsem ji nevylél, ale prostě měla co dělat aby to dotlačila aspoň do šeda
Neředíš to místo vody kyselinou z baterky, nebo tak něco? Moje naředěná a dolívaná GD-L 1+(čislo mezi 1 a 7, mění se podle potřeby) spokojeně slouží už rok a půl a černá je pořád černá
#19
Publikováno 2 August 2010 - 13:28:03
Chyba byla určitě jinde. Ve dvou litrech 1+4 v klidu protáhnu sto papírů 24x30. Měním ji vlastně jen v případě, že ji večer zapomenu slejt a pak ji tam třeba dva týdny nechám v misce ležet. Ne, že by přestala fungovat, ač vypadá spíš jako asfalt, ale už to není ono
to mi připomíná, že mi tu leží v misce už aspoň týden snad ve dvou, třech litrech .
Asi bych s tím měl něco udělat .
Jo, mohl bys třeba sebrat škraloup a zfiltrovat to - to stačí
#20
Publikováno 2 August 2010 - 16:35:16
Před dvěma měsíci (téměř přesně) jsem namíchal do slotu Nova 2,5 litru GD-L 1+4, do opravdické destilky! Protože jsem ale měl hodně jiné práce (hlavně 50x60 v bubnu), prostě jsem do vývojky ve slotu nenamočil VŮBEC NIC. Slot jsem zakryl frischfolií a "zacpal" uzavírací trubkou.
Jaké bylo překvapení, když VÝVOJKA ZRUDLA (opravdu rudá, pouze s mírným nádechem do hněda), NEZAKALILA SE, ŽÁDNÝ SEDIMENT, ALE HLAVNĚ VŮBEC (ani trošičku!!!) NEPRACOVALA
#21
Publikováno 2 August 2010 - 16:39:25
To hlavní jsem zapoměl:
Tatáž GD-L 1+4 namíchaná do stejné vody, která je už 4. měsíc v černé dvouapůllitrové plastové JOBO flašce, a kterou používám právě do toho bubnu, a kterou po práci dolévám čerstvým roztokem - cca 1,5 - 2,5 dl, NORMÁLNĚ A DRAVĚ PRACUJE!!!
Pozn.: Sloty jsou uloženy v úplné tmě ve spec. skříňce.
#22 Jirinol
Publikováno 2 August 2010 - 16:41:10
#23 Snek
Publikováno 2 August 2010 - 17:11:34
Kolegové, trochu Vám "zkazím náladu".
Před dvěma měsíci (téměř přesně) jsem namíchal do slotu Nova 2,5 litru GD-L 1+4, do opravdické destilky! Protože jsem ale měl hodně jiné práce (hlavně 50x60 v bubnu), prostě jsem do vývojky ve slotu nenamočil VŮBEC NIC. Slot jsem zakryl frischfolií a "zacpal" uzavírací trubkou.
Jaké bylo překvapení, když VÝVOJKA ZRUDLA (opravdu rudá, pouze s mírným nádechem do hněda), NEZAKALILA SE, ŽÁDNÝ SEDIMENT, ALE HLAVNĚ VŮBEC (ani trošičku!!!) NEPRACOVALA
Omlouvám se, že odbíhám od té GDLky, ale přesně tohle (až na to zrudnutí) se mi stalo loní v létě s Ilford Multigrade Warmtone vývojkou.
Namíchal jsem si čerstvou, zakryl, zafólioval a na dva týdny odjel pryč. Po návratu domů byla vývojka mrtvá.
#24
Publikováno 2 August 2010 - 18:42:39
zrudla a nepracovala, říkáš? to může být jedině ideologická diverze, bacha na ně, jsou všude
#25
Publikováno 2 August 2010 - 19:48:07
Už začínám špekulovat, zda reakční produkty nemohou mít nějaký "konzervační účinek"...
#26
Publikováno 2 August 2010 - 20:47:52
Jinak bych ještě dodal, že se samozřejmě vlastnosti dlouho používané vývojky mění. Pokud si namíchate v půlce práce čerstvou, dramaticky se změní jak osvitový čas, tak potřebná gradace. Řekl bych, že i tón obrazu a jeho podání je jiné. Nejen mně se GD=L zdála lepší den v misce odstátá :) Musí prostě krapet zoxidovat...
#27
Publikováno 29 December 2013 - 00:37:57
#28
Publikováno 29 December 2013 - 11:03:46
#29
Publikováno 29 December 2013 - 12:14:05
Špatný negativ. Na 1+5 normální negativy. Dále viz RHx.Rád bych se vás pánové zeptal, na jaké motivy a hlavně jak kontrastní negativy používáte GDL v ředění třeba 1+5? Nedávno jsem poprvé zkusil baryt - tedy fomabrom 111 a GDL 1+10 - a bylo to tak moc kontrastní, že jsem si to takhle kontrastní ani nedokázal představit. Pravda, že dost kontrastní byl sám o sobě i negativ, ale okometricky jsem viděl kresbu jak ve světlech, tak ve stínech. Až po naředění na 1+20 a nějakém tom vykrývání jsem dosáhl požadovaného výsledku, jaký jsem si představoval. To musí být nějaký extra super plochý negativ, pokud se na něj vezme takhle koncentrovaná GDL, nebo ne?
#30
Publikováno 29 December 2013 - 12:15:42
#31
Publikováno 29 December 2013 - 12:37:20
#32
Publikováno 30 December 2013 - 00:00:41
#33
Publikováno 30 December 2013 - 14:49:51
hmmhmm, vypadá to, že mám před sebou ještě hodně práce každopádně díky za odpovědi!
Já bych si zase popel na hlavu tolik nesypal, záleží dost na druhu filmu, ze kterého zvětšuješ. HP5 volaná v Rodinalu mi taky na 1+5 vycházela moc, teď na 1+10 naopak málo, takže příště dám něco mezi. Asi bych nebral ředění 1+5 jako měřítko...
#34
Publikováno 30 December 2013 - 19:53:52
#35
Publikováno 30 December 2013 - 22:17:37
gdl až později
nic nikomu neuteče a gdl vydrží dlouho i když už je v kredenci koupená
#36
Publikováno 31 December 2013 - 08:42:11
Ondrejvanya: máš možnost si něco namíchat sám?
#37
Publikováno 31 December 2013 - 21:57:32
- čerstvá (= nepoužitá) GD-L (v ředění 1+4 s opravdu kvalitní destilkou - vodivost 2 mikrosímensy) vydržela necelé dva měsíce a pak zdechla (viz výše)
- Acros, HP5+, TriX exponované na nominál, volané např. v Rodinalu (1+25, 1+50 a 1+100, překlápění 30"//2x/30", t 20°C), zvětšované difusním světlem barevné hlavy na Ilford MGIV, Tetenal RC i Fomabrom Variant RC, APO Rodagony a APO Compononem, vycházely v ředění GD-L 1+4 nebo 1+5 při 22-24°C "normálně" = filtrace 2 - 2 1/4 - 2 1/2.
- Acros vyvolaný v DD-X (1+4 (one shot) 9'/20°C, 10"/1min) totéž.
Vnucuje se otázka, zda byl správně exponovaný a správně vyvolaný negativ...
- GD-L 1+4 postupně degraduje (ostatně - jako všechny ostatní vývojky): obraz se objevuje poměrně velmi rychle, ale "provolání" se zpomaluje
- Obvyklá "finta" - "nastartování" čerstvé vývojky polévkovou lžičkou použité, "staré", zoxidované, vyčerpané je velmi účinné, ale urychluje degradaci
- S (větší) vyčerpaností vývojky se mění obraz dohněda (zcela nepatrně, v komoře neviditelné, na denním světle ano)
- Neotevřená láhev koncentrátu GD-L vydrží (při pokojové teplotě) podle mě tak 3-5 měsíců, déle ne. Otevřená méně - navrstvení např. Protectanu nemá významnější vliv na "ochranu" vývojky.
- Pracovní roztok vydrží poměrně dlouho (je-li po použití slit do láhve a regenerován = doplněn stejnou koncentrací na původní množství) - ale po 2 měsících už nevyvolává "čistě" (cosi dohněda...) - já říkám, že "špiní obraz"
- Zcela určitě nestačí vyvolávací doba "doporučená výrobcem" (např. pro MG RC cca 1-1,5 minuty !!!). Podle mě (při teplotě 22-24°C) je optimum 2-2,5 min, 3 minuty neublíží vůbec. Baryty ještě déle.
- Velmi se mi osvědčilo vyvolání v ředění 1+4 nebo 1+5 a dvou až čtyřminutové "dotažení" v ředění 1+10 - 1+20. Dovolají se světla a stíny se neutopí.Já vím, problém zkoušek...je to časově dost náročný postup.
- Baryty (zvláště kontrastní negativy) se výtečně provolají postupnou expozicí na papír dobře nasáklý vývojkou (na desku zvětšováku sklo, na ně kanclpapír, poznačit umístění fotopapíru, zaostřit, zvolit výřez, papír namočit na cca 2 minuty do vývojky (nejlépe potmě - bez bezpečného osvětlení) - třeba GD-L 1+4 - nechat papír dobře okapat umístit papír na sklo, povrchově osušit mikrovláknovou útěrkou nebo houbou, exponovat cca 1/3 původně stanovené expoziční doby. Začne se objevovat obraz. Jakmile to už moc nejde, přidat další 1/3 expozice, atd. Když už jste spokojeni, sejmout papír ze skla a vložit k "dovolání" do vývojky na cca 1/2 minuty. (Výsledná expozice bude delší, než "normální" expozice stanovená klasickou proužkovkou.) Dále stejně jako "normálně.
U RCček to téměř nejde, vrstva emulze je příliš tenká pro nasátí dostatečného množství vývojky. U barytu saje i papír - ten je u RC "chráněn" plastovou vrstvou.)
- Tonálně bohaté pozitivy vznikají i přerušovaným voláním v GD-L 1+5 - s "vodovou mezilázní": exponovat - vyvolat do prvních stop obrazu, rychle vyjmout pozitiv z lázně, rychle okapat, šoupnout do vody (stejně teplé, jako vývojka), nechat bez pohybu tak půl až minutu, zpět do vývojky, opakovat do optimálního výsledku.
- "Domalování světel" (u mě často průhledy mezi stromy) - nahřát (já dnes již na ústředním topení, dříve v temperovacím přístroji na kojenecké láhve ) GD-L 1+3 nebo klidně i 1+2, vyjmout fotku z vývojky, podložit třeba kusem plastu, štětcem "namazat" místo, které chceme mít provoláno více, nechat 10", šup do vývojky, chvilku nechat "naředit" převolávané místo a jeho okraje, pak podle potřeby opakovat.
- U dělené expozice (split grading) funguje dobře GD-L 1+4 nebo 1+3.
Více se mi nevybavuje...
#38
Publikováno 2 January 2014 - 17:40:22
vydrží, ovšem žije vlastním životemRadime, i v misce naletá vydrží
Ondrejvanya: máš možnost si něco namíchat sám?
jako letitý pracovník v obchodě při počítání tržby a vůbec zacházení s penězi až úzkostlivě dodržuju zavedené postupy, jestli počítám deset, nebo stodeset tisíc - vždy stejně
minimalizuje se tím riziko chyby
-
při zpracování pozitivu bych každému v začátcích doporučil totéž - s chemií pracovat podle návodu, například u pozitivní vývojky nezkoumat, jestli po týdnu ještě vyvolává, ale namíchal čerstvou
ale podle chuti každého druha
#39
Publikováno 17 January 2014 - 22:38:20
Radime, i v misce naletá vydrží
Ondrejvanya: máš možnost si něco namíchat sám?
Bohužel, zatím ne. Teda asi bych měl možnost sehnat nějaké chemikálie, ale ještě jsem se do toho nepustil. Říkám si, že dokud nebudu mít aspoň trochu konstantní výsledky s konfekční chemií, tak nemá cenu pouštět se do laborování a řešit spoustu dalších proměnných.
Pár poznatků ke GD-L:
- čerstvá (= nepoužitá) GD-L (v ředění 1+4 s opravdu kvalitní destilkou - vodivost 2 mikrosímensy) vydržela necelé dva měsíce a pak zdechla (viz výše)
- Acros, HP5+, TriX exponované na nominál, volané např. v Rodinalu (1+25, 1+50 a 1+100, překlápění 30"//2x/30", t 20°C), zvětšované difusním světlem barevné hlavy na Ilford MGIV, Tetenal RC i Fomabrom Variant RC, APO Rodagony a APO Compononem, vycházely v ředění GD-L 1+4 nebo 1+5 při 22-24°C "normálně" = filtrace 2 - 2 1/4 - 2 1/2.
- Acros vyvolaný v DD-X (1+4 (one shot) 9'/20°C, 10"/1min) totéž.
Vnucuje se otázka, zda byl správně exponovaný a správně vyvolaný negativ...
- GD-L 1+4 postupně degraduje (ostatně - jako všechny ostatní vývojky): obraz se objevuje poměrně velmi rychle, ale "provolání" se zpomaluje
- Obvyklá "finta" - "nastartování" čerstvé vývojky polévkovou lžičkou použité, "staré", zoxidované, vyčerpané je velmi účinné, ale urychluje degradaci
- S (větší) vyčerpaností vývojky se mění obraz dohněda (zcela nepatrně, v komoře neviditelné, na denním světle ano)
- Neotevřená láhev koncentrátu GD-L vydrží (při pokojové teplotě) podle mě tak 3-5 měsíců, déle ne. Otevřená méně - navrstvení např. Protectanu nemá významnější vliv na "ochranu" vývojky.
- Pracovní roztok vydrží poměrně dlouho (je-li po použití slit do láhve a regenerován = doplněn stejnou koncentrací na původní množství) - ale po 2 měsících už nevyvolává "čistě" (cosi dohněda...) - já říkám, že "špiní obraz"
- Zcela určitě nestačí vyvolávací doba "doporučená výrobcem" (např. pro MG RC cca 1-1,5 minuty !!!). Podle mě (při teplotě 22-24°C) je optimum 2-2,5 min, 3 minuty neublíží vůbec. Baryty ještě déle.
- Velmi se mi osvědčilo vyvolání v ředění 1+4 nebo 1+5 a dvou až čtyřminutové "dotažení" v ředění 1+10 - 1+20. Dovolají se světla a stíny se neutopí.Já vím, problém zkoušek...je to časově dost náročný postup.
- Baryty (zvláště kontrastní negativy) se výtečně provolají postupnou expozicí na papír dobře nasáklý vývojkou (na desku zvětšováku sklo, na ně kanclpapír, poznačit umístění fotopapíru, zaostřit, zvolit výřez, papír namočit na cca 2 minuty do vývojky (nejlépe potmě - bez bezpečného osvětlení) - třeba GD-L 1+4 - nechat papír dobře okapat umístit papír na sklo, povrchově osušit mikrovláknovou útěrkou nebo houbou, exponovat cca 1/3 původně stanovené expoziční doby. Začne se objevovat obraz. Jakmile to už moc nejde, přidat další 1/3 expozice, atd. Když už jste spokojeni, sejmout papír ze skla a vložit k "dovolání" do vývojky na cca 1/2 minuty. (Výsledná expozice bude delší, než "normální" expozice stanovená klasickou proužkovkou.) Dále stejně jako "normálně.
U RCček to téměř nejde, vrstva emulze je příliš tenká pro nasátí dostatečného množství vývojky. U barytu saje i papír - ten je u RC "chráněn" plastovou vrstvou.)
- Tonálně bohaté pozitivy vznikají i přerušovaným voláním v GD-L 1+5 - s "vodovou mezilázní": exponovat - vyvolat do prvních stop obrazu, rychle vyjmout pozitiv z lázně, rychle okapat, šoupnout do vody (stejně teplé, jako vývojka), nechat bez pohybu tak půl až minutu, zpět do vývojky, opakovat do optimálního výsledku.
- "Domalování světel" (u mě často průhledy mezi stromy) - nahřát (já dnes již na ústředním topení, dříve v temperovacím přístroji na kojenecké láhve ) GD-L 1+3 nebo klidně i 1+2, vyjmout fotku z vývojky, podložit třeba kusem plastu, štětcem "namazat" místo, které chceme mít provoláno více, nechat 10", šup do vývojky, chvilku nechat "naředit" převolávané místo a jeho okraje, pak podle potřeby opakovat.
- U dělené expozice (split grading) funguje dobře GD-L 1+4 nebo 1+3.
Více se mi nevybavuje...
Paráda, díky za vyčerpávající rady. Určitě něco z toho vyzkouším, i když mi to přijde jako vyšší dívčí
#40
Publikováno 19 May 2014 - 13:09:20
havárie
Omylem jsem šplouchl při přelévání ustalovače z misky do lahve cca 150ml ustalovače do nově naředěné multigrejdky (2,5litru).. . Nafackoval bych si, ale stalo se ...
Je to na vylití vyvojky, nebo se dá doplnit, zregenerovat. (třeba fomáckou GDLkou, kterou momentálně doma mám)
#41
Publikováno 19 May 2014 - 13:19:19
na vylití.
#42
Publikováno 19 May 2014 - 13:38:29
Na zniceni vyvojky staci par kapek ustalovace, takze deci a pul vazne nezachranis...
#43
Publikováno 19 May 2014 - 13:53:26
Hm, myslel jsem si to
Děkuji moc
#44
Publikováno 19 May 2014 - 13:58:06
Stalo se mi to samé. Od té doby nalévám vývojku jako poslední a slévám jako první.
#45
Publikováno 19 May 2014 - 14:35:28
Stalo se mi to samé. Od té doby nalévám vývojku jako poslední a slévám jako první.
No, ne nadarmo se říká, že každá chyba je něčemu dobrá.
#46
Publikováno 22 May 2014 - 10:08:15
Zdravím, chci se jen ujistit, jak dlouho necháváte máčet papír v GD-L (1+3 - cca20C- fomaspeed-fomabrom)? Někde jsem četl že až 1-4 minuty.
Pro ustálení mě bude fungovat klasický FOMAFIX ?
Moc děkuji
#47
Publikováno 22 May 2014 - 11:58:29
Tri minuty za staleho pohybu staci (u speedu i dve). Hlavne pouzivat vzdy stejny cas. Ano fomafix samozrejme fungovat bude.
#48
Publikováno 22 May 2014 - 13:28:17
Zdravím, chci se jen ujistit, jak dlouho necháváte máčet papír v GD-L (1+3 - cca20C- fomaspeed-fomabrom)? Někde jsem četl že až 1-4 minuty.
Pro ustálení mě bude fungovat klasický FOMAFIX ?
Moc děkuji
Doporučuji zkoušku vyčerpanosti vývojky, kterou zde někde publikoval Pentaxista.
#49
Publikováno 22 May 2014 - 15:55:37
#50
Publikováno 14 August 2014 - 14:58:34
Při pročítání informací na flašce od GDL mi nedá se nezeptat:
Používáte při práci s tímhle sajrajtem nějaké bezpečnostní pomůcky ?
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návětěvníků, 0 anonymních