Jak fotit koncert
#1
Publikováno 9 říjen 2010 - 11:50:01
#2
Publikováno 9 říjen 2010 - 12:19:12
Film Ilford Delta 3200 ISO nebo Fuji 1600 ISO proffesional. A nějaký jeden až 1,5 EV podexponováno. Chce to ale vyzkoušet a fotit víc filmů na víc nastavení.
Mě se nejvíc odvědčilo to nechat dopočítat na prioritu clony a pak to stáhnout o nějaké to EV aby to bylo udržitelné v ruce.
Vždycky bez blesku!!
Push jsem dělal u ilfordu delta 400 na 1600 a 3200 a není to ono.
#3
Publikováno 9 říjen 2010 - 12:19:43
#4
Publikováno 9 říjen 2010 - 12:20:38
Hp5 na 1600
Neopan 400 by měl jít na 3200 (zatím jsem došel na 1600 a vypadá to fajn)
T-Max 3200 na 6400 v pohodě. Tabulkově se snad dá jít až 32000
Se zrnem počítej u všeho, klasické emulze jsou na něj náchylnější. Pokud si chceš jen zablbnout a udělat snímek volil bych Neopan 400. Levné a film je to parádní. Pak nějakou vývojku zvyšující citlivost např. konfekce Microphen.
Individuálně pak záleží na prostředí a čeho chceš dosáhnout.
Teď už je to jen na tobě.
#5
Publikováno 9 říjen 2010 - 12:22:45
holt si to budete muset sám postupně vyzkoušet co je pro vás nejlepší a vyšlapat si vlastní cestičku... Na tohle recept jako na koprovku neexistuje.
Aspoň základ, na který jsem si přišel a ověřil jsem poradil
#6
Publikováno 9 říjen 2010 - 12:26:20
Se zrnem počítej u všeho, klasické emulze jsou na něj náchylnější.
Mno tak já měl spíš opačný problém, dělal jsem 30*45cm z kinofilmu a to zrno tam nebylo tak moc znatelné jak jsem si přál Papír je Kentmere VC select.
#7
Publikováno 9 říjen 2010 - 13:11:04
Se zrnem počítej u všeho, klasické emulze jsou na něj náchylnější.
Mno tak já měl spíš opačný problém, dělal jsem 30*45cm z kinofilmu a to zrno tam nebylo tak moc znatelné jak jsem si přál Papír je Kentmere VC
select.
To se nediv, když děláš s Deltou (která je mimochodem nekompromisní ke špatné expozici) a Neopanem 1600, které navíc podexponováváš - fotíš na nižší citlivost.
Tmax3200 exp. jako 6400. (kdybych hodil na tvrdou gradaci je na 30x40 zrno jak brambory)
http://nojgi.webzdarma.cz/jazz/5.html (Freddy Cole)
#8 Jirinol
Publikováno 9 říjen 2010 - 16:36:58
..., které navíc podexponováváš - fotíš na nižší citlivost.
#9
Publikováno 9 říjen 2010 - 18:34:07
..., které navíc podexponováváš - fotíš na nižší citlivost.
např. film 400ASA exponuji na 200ASA - zrno tolik nevyleze
400ASA exponuji na 400ASA - zrno "normál"
400ASA exponuji na 800ASA - zrno bude hrubější (větší)
Neopan 1600 malé zrno už v základu (T-krystaly) a ještě exponuji na nižší citlivost.
Samozřejmě bude pak ještě záležet na vývojce, zpracování na měkký/tvrdý papír (gradace)...atd.
#10
Publikováno 9 říjen 2010 - 18:41:41
No jestli se nepletu z únavné vycházky tak vlastně přeexponováváš když fotíš na nišší (Halík k... nišší) citlivost..., které navíc podexponováváš - fotíš na nižší citlivost.
např. film 400ASA exponuji na 200ASA - zrno tolik nevyleze
400ASA exponuji na 400ASA - zrno "normál"
400ASA exponuji na 800ASA - zrno bude hrubější (větší)
Neopan 1600 malé zrno už v základu (T-krystaly) a ještě exponuji na nižší citlivost.
Samozřejmě bude pak ještě záležet na vývojce, zpracování na měkký/tvrdý papír (gradace)...atd.
#11
Publikováno 9 říjen 2010 - 18:46:45
#12 Jirinol
Publikováno 9 říjen 2010 - 19:24:51
Díky za opravu. Proč to neříct rovnou místo otazníků.
Otazník třeba proto, že si rád nechám vysvětlit, co sám od sebe nechápu. Opravovat výroky a poučovat kohokoli nemám ani potřebu , ani se na to necítím dostatečně mentálně vybaven
#13 Jirinol
Publikováno 9 říjen 2010 - 19:38:20
Tak by mě zajímalo, jak fotit v prostředí, jako je rockovej koncert někde v klubu - menší prostor, v některejch místech tma a jinde zase světla? Blýskat nebo neblýskat? Blesk bych do toho radši netahala, takže, jakej film zvolit? Vzít si nějaký hodně vysoký ISO anebo radši menší a napushovat to? Jak moc velkej skok můžu udělat push procesem, aby to ještě bylo koukatelný a který filmy jsou na něj vhodný a který naopak ne?
Dovolím si říct své chabé poznatky a názor:
Při push-procesu = převolání dochází ve valné většině ke zvýšení kontrastu, což zrovna při koncertech a divadle, kde obličeje jsou navíc osvětlovány ostrými spoty, někdy barevnými, může dělat občas poněkud paseku.
Nevhodné jsou filmy, které nemají velkou expoziční pružnost a jsou na přesnou expozici tudíž dost citlivé.
Naopak velmi vhodné jsou ty, které jsou expozičně velmi pružné, jsou navrženy pro situace s extrémními rozdíly v expozičních podmínkách, mají širokou a vyrovnanou spektrální citlivost, a při převolání u nich nedojde k extrémnímu nárůstu kontrastu.
Zkus se podívat do vlákna o surveillance filmech, tam zrovna tohle téma bylo v průběhu tohoto roku diskutováno mnohými a je tam i povídání o výsledcích v různých podmínkách.
Pokud jedeš na sraz do Nedvědice, můžeš si tam vzít vzorek jednoho či dvou druhů filmu, po nafocení a vyvolání a porovnání s jinými filmy zjistit, jestli to může vyhovovat tvému oku, citu a náladě.
#14
Publikováno 9 říjen 2010 - 19:56:01
#15 Snek
Publikováno 10 říjen 2010 - 01:13:39
pokud černobíle, tak se mi vcelku osvědčil Ilford Surveillance filmu, viz vlákno
zde
pokud barevně, hezky se jeví Kodak Vision 500T, první testy jsem dělal s 8mm kamerou, ale odvozuji, že podobné to bude i v kinofilmu - testy a ukázky připravuji.
K původnímu dotazu... každopádně nebleskat.
#16
Publikováno 10 říjen 2010 - 10:10:06
#17
Publikováno 11 říjen 2010 - 15:57:33
1) Vzít si pořádnou středoformátovou houfnici (Pentacon Six) a otroka, co ti bude tahat brašnu. Ze středoformátu se tolik nezvětšuje, takže si můžeš dovolit mnohem větší prasečiny při vyvolávání (teplej rodinal, pyrovody a podobně) a zároveň je ze stejného důvodu odolnější vůči mírnému rozhýbání. Doporučuju Tri-X focenej na 1600ASA vyvolavanej v Emofinu, teplým (22-23°C) Rodinalu nebo pro drsnější povahy v Pextralu (to pak snese podexponování o další půl až jednu clonu).
2) Pokud z nějakého důvodu není středoformát možný, tak to chce kino, hodně světelná skla (protože u kina nemůžeme tak prasit) a pevné nervy. Osvědčil se mi Neopan 1600 exponovaný jako 1600 a volaný v dvoulázňovce z pyrokatechinu, metolu a draselného louhu (tady) nebo exponovaný na 3200 a volaný v Emofinu (tato kombinace je super na zvětšenině, ale skeny jsou z toho hnusné jak prdel). Další možností je Delta 3200 v Rodinalu nebo v Emofinu, ale tam se mi nelíbí zrno a tonalita.
#18
Publikováno 11 říjen 2010 - 16:25:46
Koncerty jsem fotil leta a moje zkusenost je nasledujici: svetelnej objektiv, nejlepe kolem 85mm a Ilford XP-2. Ten pobere vsechno. Pro jistotu vzdycky mit s sebou film 3200 asa(Ilford delta 3200), nikdy nevic, co te ceka. A krom toho (nosival jsem objektivy 55, 85 a 135mm) jeste nejakej sikovnej kompakt (mival jsem bud olympus XA a nebo Contax T2) s citlivym filmem. Muzes pouzit i Tri-x nebo HP-5, nechces-li tu XP-2, ale lepsi, spolehlivejsi a vyrovnanejsi vysledky nez s XP-2 jsem nikdy nemel. To nejsou teoreticky kecy vycteny z pribalovejch letaku, ale leta praxe.
Tohle můžu potvrdit, taky z praxe, páč jsem se focením koncertů (rock) živil dlouho a dnes se živím focením koncertů klasické hudby.
#19
Publikováno 11 říjen 2010 - 17:20:46
Ten XP-2 exponujes na nominálních ISO400? Necháváš to vyvolát v labu nebo děláš C-41 doma?...lepsi, spolehlivejsi a vyrovnanejsi vysledky nez s XP-2 jsem nikdy nemel. To nejsou teoreticky kecy vycteny z pribalovejch letaku, ale leta praxe.
#20
Publikováno 11 říjen 2010 - 17:25:35
#21
Publikováno 11 říjen 2010 - 19:12:02
Normalne C-41 v labu, doma jsem se s barvou nikdy nemazal a redakci jsem to musel odevzdavat co nejdriv, lab je jistota. Vetsinou (tak 90procent) jsem XP-2 pouzival normalne na 400 a klidne jsem u nekterych obrazku exponoval jako 800 ASA, ten film to bez potizi zvladne. Pri beznem podiovem osvetleni mi exposice vychazela na 125 sekundy na clonu 1,2. Obcas jen na sedasatinu. A parkrat, kdyz slo fakt do tuhyho jsem fotil proste tak, abych to z ruky udrzel a vysledky z toho vzdycky nejaky (velmi slusny) byly. Tu a tam potom prisel ke slovu ten 3200 (tenkrat T-max). Celkove ale vzdycky nejlepsi vysledky z XP-2, to je marny. Ten film ma mimoradnou schopnost porovnat se s rozdilnymi jasy. Muzes pouzit obskurni kombinace alchymisticky chemie a ohrivacku, ale XP-2 je bez nervu, bez moznosti to zmastit a s vysledkem, kteryho jinak nedosahnes. Nebo jen velmi tezko. Jde tedy o to, jestli tvym hlavnim cilem je blbnout s chemii a procesem a nebo mit technicky skvely fotky.Ten XP-2 exponujes na nominálních ISO400? Necháváš to vyvolát v labu nebo děláš C-41 doma?...lepsi, spolehlivejsi a vyrovnanejsi vysledky nez s XP-2 jsem nikdy nemel. To nejsou teoreticky kecy vycteny z pribalovejch letaku, ale leta praxe.
#22
Publikováno 11 říjen 2010 - 19:55:39
#23
Publikováno 11 říjen 2010 - 19:57:40
#24
Publikováno 11 říjen 2010 - 19:59:38
#25
Publikováno 11 říjen 2010 - 20:07:09
#26
Publikováno 11 říjen 2010 - 22:40:16
Díky za info. Nemáš nějaké zkušenosti v tomto s Kodakem BW400CN? To by měl být stejný typ filmu, ale z jiné stáje.P.S. a exonovat muzes normalne na 400, ten film pobere (v ramci tehoz kusu) cokoli mezi 50-800 asa, aniz bys to musel pushovat nebo jinak menit proces. Pro profesionalni ucely je to genialni film.
#27
Publikováno 11 říjen 2010 - 23:43:37
Díky za info. Nemáš nějaké zkušenosti v tomto s Kodakem BW400CN? To by měl být stejný typ filmu, ale z jiné stáje.P.S. a exonovat muzes normalne na 400, ten film pobere (v ramci tehoz kusu) cokoli mezi 50-800 asa, aniz bys to musel pushovat nebo jinak menit proces. Pro profesionalni ucely je to genialni film.
Moje zkušenost je, že KODAK TCN400 vycházel dobře při zvětšování na barevný papír v labu, kdežto z XP2 se dobře zvětšovalo doma na čb papíry.
#28
Publikováno 11 říjen 2010 - 23:55:30
XP2 je nemaskovaný a dá sa z neho zväčšovať aj v klasickom zväčšováku na čb papier.
#29
Publikováno 12 říjen 2010 - 12:04:01
#30
Publikováno 12 říjen 2010 - 12:06:36
#31
Publikováno 12 říjen 2010 - 21:37:38
Jen tak mimochodem na kolik víjde30,5m
By to mohlo vyřešit můj problén.....
Adam
#33
Publikováno 15 únor 2012 - 14:05:51
#34
Publikováno 15 únor 2012 - 14:35:23
jinak obecně bych asi šel cestou co nejsvětelnějšího objektivu a skladného tělo - praktica s Heliosem o světelnosti 2 už byla lehce mimo - teď tahám většinou Fujicu FX-5 s porstem o světelnosti 1,2 to se občas dá i těch 800iso
#35
Publikováno 17 únor 2012 - 13:00:11
#36
Publikováno 18 únor 2012 - 11:55:40
#37
Publikováno 19 únor 2012 - 14:55:37
Zakoupil jsem HP5 400 a jestli jsem to dobře pochopil, mám si na foťáku nastavit iso 1600 a fotit. Hodlám to vymáchat ve Fomáckym rodialu 09. Máte někdo ponětí, jakým směrem mám posunout čas vyvolávání? Díky
#38
Publikováno 19 únor 2012 - 16:00:31
Pokud jde jen o směr posunu času, zkus se nasměrovat třeba tady - http://www.digitaltr...om/devchart.php
#39
Publikováno 5 březen 2015 - 00:22:58
Přidám k tématu pár mých postřehů z koncertu foceného v Roxy na základě doporučení výše uvedených:
1) Bronica, Zenzanon 80, f2,8, t 1/30 - 1/60 (čas jsem odhadoval, expozimetr mi zmizel s kámošem i s druhým analog. tělem, takže nezbylo než naslinit prst a měřit)
- xp2 push 800 - podle mě ideální řešení, zrno příjemné, jemné
- hp5+ push 800 - možná by se to dalo i bez push procesu, výsledky podobné xp2, zrno příjemné, možná poladit časy
2) Canon EOS 30, SIGMA 105, f2,8 časy obdobné možná ještě kratší
- bw400cn push 800 - expirace 01/2015 - při světlejší scéně fajne, hrubší zrno, při tmavší scéně strouhanka na řízek...
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních