Čistota fotografie
#1
Publikováno 22 říjen 2010 - 08:31:55
#2
Publikováno 22 říjen 2010 - 08:47:33
Na mé první výstavě mi vystavené portrétní fotografie okomentovala jedna výtvarnice velmi jednoduše: máte to čisté, to je fajn. Spíše pocit, slovy těžko přesně přenositelný. Ale porozuměl jsem jí tehdy a od té doby vím. Asi jak píšeš, minumum rušivých prvků a ještě něco navíc.
a teď pozor sebechvála: U reportážních portrétů se mi to tehdy dařilo tak nějak mimochodem, prostě to tam bylo. U portrétů současných, atelierových, více aranžovaných, ne vždycky. Určitě to má co dělat i s duchem doby; ta dnešní velmi uspěchaná příliš nepřeje.
#3
Publikováno 22 říjen 2010 - 08:48:33
#4
Publikováno 22 říjen 2010 - 08:51:42
či to nie je skôr kompozičná záležitosť?
Niekedy nevadí aj veľa prvkov (dokument, reportáž), ale musí to urobiť v hlave také "cink" a je to tam. Oko je presne vedené, nezaváha - presne ako si to kompozične vystaval (kompozíciu vnímam ako nástroj vedenia oka vnímateľa).
Možno keď ti pohľad zaváha (ani nie na "špine", ale skôr lebo oko nevie kam teraz), vtedy sa zastavíš a dielo prestane fungovať = zdá sa ti, že to nie je ono.
Hm, blbosť?
#5
Publikováno 22 říjen 2010 - 09:00:20
Že možno sa nesnažiť vyčistiť fotku v technickom slova zmysle (učesať model / odstrániť konáre zo zeme), ale v kompozičnom - zamedziť "těkavému oku".
#6
Publikováno 22 říjen 2010 - 09:00:21
#7
Publikováno 22 říjen 2010 - 09:08:16
#8
Publikováno 22 říjen 2010 - 09:08:21
#9
Publikováno 22 říjen 2010 - 09:11:37
jasne, potom asi obaja hovoríme o inej veci, inak to cítime - pomohla by tým pádom zrejme ukážka, nevadí. Tož zdar!
Ď.
#10
Publikováno 22 říjen 2010 - 09:45:05
#11
Publikováno 22 říjen 2010 - 10:57:16
rozmáznutý stín z obočí, když jsi jej zmínil mi trochu vadí. Je to v podstatě chyba nalíčení. Ucho mi absolutně nevadí, tedy pokud nemyslíš asi zbytek vlasů pod ním. Vypadá jak s vousy Ale to zase samozřejmě přeháním.
Pokud bych chtěl kritizovat tak mi vadí kruh pod okem - nevyspalost. Oprava líčením nebo bastlení ve fotokomoře nadržováním, či případná retuš. Stín na nose v úrovni oka. Opět světlo trochu jinak nebo nadržet, vyretušovat. Pozadí je trochu flekaté, ale to bude spíš scanováním a kompresí jpg. Pak se můžeme dál zabývat vadami pleti...atd.
Teš spíš jde o to jestli to chceš mít vše sterilně čisté. Co má snímek říci? Dokonalá módní fotografie do časopisu? Portrét té holky? Má řici jen jak dokonale vypadá nebo i přiznat, že je člověk?
Tvé dilema popisuje Sontagová v esejích. Weston narážel na Atgeta, že je kompozičně neuspořádaný, technicky nedokonalý..atd. Nakonec dnes více obdivujeme Atgeta a ne Westona, který chtěl mít vše pintlich.
Možná by tě bavila knížka Ivana Malého s filmovými portréty. Určitě rád prozradí jak se jmenuje a kdo ji napsal. Byly to portréty Hollywoodských hvězd. Dokonce i bylo prozrazeno jak se svítilo. Nebo bych zadal do Googlu Vogue a podíval se na módní fotografie.
P.S. Jaký fotograf nebo snímek je to nejbližší? To jen abych tě nenutil někam kam nechceš. Nepíši, že dokonalý snímek je špatná cesta. Každý máme trochu jiný přístup. Hlavně ty z toho fotografování musíš mit radost. Popud chtít něco udělat nebo jak jsi to nazval tu už je.
Máš můj velký obdiv předhodit vlastní snímek k veřejné kritice
#12
Publikováno 22 říjen 2010 - 11:09:38
#13
Publikováno 22 říjen 2010 - 11:13:17
Mluvím však spíš o dojmu z fotografie. Ta může obsahovat i rušivé elementy, i tak však může čistě, nebo možná řekněme spíše DOTAŽENĚ. Co se pro mě co do absolutní čistoty ve všech směrech týče, tak to reprezentuje asi tato fotografie: http://i.i.ua/photo/...279_be6863f.jpg
#14
Publikováno 22 říjen 2010 - 11:19:54
jaký je vlastně výtźnam slova foto-grafie? světlem kresliti. je na té fotce světlo v tomto smyslu (tedy aby kreslilo)? podle mého názoru není, je to placka, i když z profilu, světlo furt placka.
odhlédneme-li od nevhodnosti modelu/pozy, absence výrazu/oduševnělosti (viz Drtikol: nutnost odkládat nápady pro nedostatek schopného materiálu je jedna z největších bolestí fotografa) pořád tam není to hlavní: SVĚTLO.
Myslím, že s tím to všechno stojí a padá.
Budeme-li tedy při tvorbě myslet více na světlo a méně na podružnosti (líčení, vlas tam či onde atd.) dobereme se možná k lepším výsledkům.
Borovička? - jistě. Tam myslím ale právě hraje světlo a nikoli zmíněné podružnosti.
ukázka - výborné. A na to právě je nutné mít vhodný model.
Tolik mé 2centy, jak říkají američani
Zmíněná kniha je
Hollywood Portraits
Roger Hicks
Christopher Nisperos
amazon zde
http://www.amazon.co...s/dp/0817440208
#15
Publikováno 22 říjen 2010 - 11:31:31
Jetě jeden příklad, složitější, ale stále vëlmi čisté fotografie:
http://fc07.devianta...2_by_SadChi.jpg
#16
Publikováno 22 říjen 2010 - 11:35:37
S tím světlem máš ivane určitě pravdu!
Jetě jeden příklad, složitější, ale stále vëlmi čisté fotografie:
http://fc07.devianta...2_by_SadChi.jpg
hm, světlo trochu lepší, ale stejně dosti neplastické
jak koukám, zajímají nás podobné typy, měli bysme to dát dohromady
#17
Publikováno 22 říjen 2010 - 11:37:08
#18
Publikováno 22 říjen 2010 - 12:00:24
#19
Publikováno 22 říjen 2010 - 12:05:47
Nejde mi o sterilnost, to určitě ne. Sterilnost a čistota jsou pro mě dva zcela rozdílné pojmy. Jaký fotograf je mi nejbližší, ke komu bych se chtěl do budoucna přiblížit? Asi pan Milan Borovička.
Mluvím však spíš o dojmu z fotografie. Ta může obsahovat i rušivé elementy, i tak však může čistě, nebo možná řekněme spíše DOTAŽENĚ. Co se pro mě co do absolutní čistoty ve všech směrech týče, tak to reprezentuje asi tato fotografie: http://i.i.ua/photo/...279_be6863f.jpg
Pavle, to je skvělá fotografie na odkazu. z toho, co píšeš, usuzuji, že hledáš především vysokou míru výtvarnosti, avšak ne laciných "pouťových" efektů (i když ten další odkaz mne znejisťuje - byla tak malá hloubka ostrosti třeba? nešla ona potřeba vypíchnout tvář vyřešit jinak, elegantněji?). takové fotografie si vystačí se střídmostí a upřímností zobrazení.
finta myslím spočívá v jasnosti kontur, linií a ploch. zde není možno připustit jakýkoli zmatek, ačkoli kompozice by měla alespoň lehce "zlobit", jinak bude celek nudit...
snad nebudu daleko od pravdy, když napíšu, že se potřebuješ přiblížit abstraktní malbě co se týká skladby plochy a přitom zůstat nohama pevně stát v prostoru realistického, ba možná dokonce dokumentárního, zobrazení.
#20
Publikováno 22 říjen 2010 - 12:37:52
P.S. Trochu mimo, ale možná s tématem souvisí. Fascinoval mě Avedon. VF a bílé pozadí. Jen po sehnání obou jsem to stejně skonil. Navíc kdybych měl tenkrát alespoň odrazku udělal bych jinak. Foceno je venku před barákem. Historku taky třeba v soukromý někdy dodám k dobru co a jak se dělo a jak vše bylo špatně.
Bílé okraje, odvádí pozornost a "moncl" jsem také vytvořil.
Rychle a nevhodně AdobePhotošrot a zatmavení. Chtělo by to udělat jinak, ale rozdíl je asi viditelný.
Proč jinak? Ona je ten hlavní hráč, pozadí je nezajímavá podružnost.
#21
Publikováno 22 říjen 2010 - 12:56:53
Drtikol už neměl modelky pro své záměry, tak si dělal vystřihovánky (vyráběl si je z papíru)
#22
Publikováno 22 říjen 2010 - 12:57:28
#23
Publikováno 22 říjen 2010 - 13:05:28
Ehm, nebylo-li světlo optimální Avedson vydal příkaz svým fotografům-pomocníkům-printerům asi v této formě aneb jak dohnat plastičnost, čímž se nám to spojuje... a uzavírá?
To znám, ale to už je docela prasečina. Vzláště sahat do obličeje a neudělat chybu je hodně těžké. Také dělali jednu fotku celý den. V tom mě ten tyátr kolem asistenti, světla, pozadí..atd, trochu zklamal. Ale fotky to jsou nakonec skvělé, takže proč ne. Jen tohle opravdu neumím.
#24
Publikováno 22 říjen 2010 - 13:10:18
Taky je to ale minimálně metrová fotka, že jo. Chtěl bych to umět. Ten tyátr je tam asi nutný jako dobrý základ, který se printováním dotáhne k dokonalosti. Takhle to tedy chápu.Ehm, nebylo-li světlo optimální Avedson vydal příkaz svým fotografům-pomocníkům-printerům asi v této formě aneb jak dohnat plastičnost, čímž se nám to spojuje... a uzavírá?
To znám, ale to už je docela prasečina. Vzláště sahat do obličeje a neudělat chybu je hodně těžké. Také dělali jednu fotku celý den. V tom mě ten tyátr kolem asistenti, světla, pozadí..atd, trochu zklamal. Ale fotky to jsou nakonec skvělé, takže proč ne. Jen tohle opravdu neumím.
#25
Publikováno 22 říjen 2010 - 13:10:37
Ehm, nebylo-li světlo optimální Avedson vydal příkaz svým fotografům-pomocníkům-printerům asi v této formě aneb jak dohnat plastičnost, čímž se nám to spojuje... a uzavírá?
Když ještě doplním, úžasné je to v tom Avedonovi. Bude to takhle a takhle a přes to vlak nejede.
#26
Publikováno 22 říjen 2010 - 13:35:38
#27
Publikováno 22 říjen 2010 - 13:51:17
Ateliér jsem si už celý zabalil do černé látky, svítím jen jedním světlem ale i tak mám problém vytvořit nějakou stínohru. Co jsem mluvil s Ivanem, vymlouval mi z tohoto důvodu použití softboxu. Vyzkoušíme, uvidíme. Hodím sem vám posléze víc příkladů, tuhle fotku jsem měl jen náhodou u sebe, nesl jsem ji dotyčné...
Jojo, softbox je tak měkký, že vytvořit plasticitu je boj.
#28
Publikováno 22 říjen 2010 - 13:51:29
#29
Publikováno 22 říjen 2010 - 13:55:03
#30
Publikováno 22 říjen 2010 - 14:09:59
- profil není čistý v linii, řasy zastrčit přelepit páskou, límec leze z krásné kulaté bradičky a to je brutální, rolák pryč a zahraje i šíje..
-tonálně natěžko utopené v pravém dolním rohu, fotka napadá na pravej roh a táhne to tam očička
- nerozhodně řízlá hlava, víc nebo míň, když už řežeš zezadu tak se neboj jí říznout i z vrchu a nadupej to
- hlavní světlo je jen jedno z prava a je přímo v ose pohledu, možná lépe by bylo trochu ho postavit do kontry a vpravo i vlevo vedle kamery dát velkou odraznou- vyleze kontura obličeje a prosvětlí se vlasy, zjemní se pravolevej kontrast
- místo softboxu dát nějakej širší reflektor s předřazeným pauzákem
#31
Publikováno 22 říjen 2010 - 14:30:30
Jasně, per to do nás, už se budem věnovat jen tobě.Ateliér jsem si už celý zabalil do černé látky, svítím jen jedním světlem ale i tak mám problém vytvořit nějakou stínohru. Co jsem mluvil s Ivanem, vymlouval mi z tohoto důvodu použití softboxu. Vyzkoušíme, uvidíme. Hodím sem vám posléze víc příkladů, tuhle fotku jsem měl jen náhodou u sebe, nesl jsem ji dotyčné...
#32
Publikováno 22 říjen 2010 - 14:30:37
nojgi, tím že jsi odstranil bílé pozadí jsi ale taky přišel o linie vlasů, takže ti tam zbyl jen ovál obličeje, můj dojem - předtím to bylo živější
To je jen ilustrace zbastlená za pár vteřin. Na šedém pozadí nepolezou bílé rohy a vlasy se neztratí.
#33
Publikováno 22 říjen 2010 - 15:10:18
Fascinoval mě Avedon. VF a bílé pozadí. Jen po sehnání obou jsem to stejně skonil.
nic si z toho nerob, ono zase je to aj pekne tazke... podla niektorych vraj najtazsie co moze byt... v tomto bol Avedon fakt frajer... ale urcite je to hodne skusania...
portret na bielom pozadi sa mi k vlastnej +/- spokojnosti podaril len raz... ale k Avedonovi sa to aj tak neodvazim ani len vzdialene prirovnat :/
#34
Publikováno 22 říjen 2010 - 16:53:25
Sem stihnul vyšetřit trocha času a tedyk jen zkratkovitě k té původní fotce:
- profil není čistý v linii, řasy zastrčit přelepit páskou, límec leze z krásné kulaté bradičky a to je brutální, rolák pryč a zahraje i šíje..
-tonálně natěžko utopené v pravém dolním rohu, fotka napadá na pravej roh a táhne to tam očička
- nerozhodně řízlá hlava, víc nebo míň, když už řežeš zezadu tak se neboj jí říznout i z vrchu a nadupej to
- hlavní světlo je jen jedno z prava a je přímo v ose pohledu, možná lépe by bylo trochu ho postavit do kontry a vpravo i vlevo vedle kamery dát velkou odraznou- vyleze kontura obličeje a prosvětlí se vlasy, zjemní se pravolevej kontrast
- místo softboxu dát nějakej širší reflektor s předřazeným pauzákem
tak nějak jsem to dneska odpoledne Pavlovi říkal v telefonu
je dobře vidět, že jsem se moc nesplet
#35
Publikováno 22 říjen 2010 - 16:55:20
Jinak ještě zpět k Ivanově poznámce o typu člověka. Opět velká pravda.
Drtikol už neměl modelky pro své záměry, tak si dělal vystřihovánky (vyráběl si je z papíru)
johohó a kdyby: vyráběl si je hlavně z tenké překližky lupenkovou pilkou. (no možná z papíru taky)
začátkem 90. let jsem fotil jednoho starožitníka a viděl u něj část Drtikolovy pozůstalosti, hlavně tyhle figurky. měl jsem tehdy mít víc odvahy a říct si o ně.
#36
Publikováno 22 říjen 2010 - 21:48:46
Napr. toto povazuji za dokonaly portret, kde me nic nerusi, naopak me prijde ze cely obraz je krasne vyvazen :
klik sem , a je uplne jedno ze jde o znamou osobu.
Zajimave je ze je to vyrez z tohoto : original
Newmana mam hodne rad, obzvlast jeho portret Stravinskeho je hodne znamy. (otazkou je zda-li je to jeste portret v pravem smyslu slova - muz se svym nastrojem)
#37
Publikováno 22 říjen 2010 - 23:36:29
Dokud budeš vyloženě bojovat s nějakými (složitými) světelnými setupy, tak se ti možná častěji budou stávat taková ta foux-pas z nepozornosti, častěji nedomyslíš kompozici, ztratíš tu čistotu.
a nebo si splaš tým asistentů, stylistu, gripa, set decoratora, art supervisora.... a společně to určitě nějak dáte dohromady.
btw. softbox dělá fakt dost jalové světlo. určitě se dá používat, ale asi ne univerzálně.. podle mě se hodí jen na určitý "charakter" portértu. stříbrný deštník mi přijde víc modelující. ale třeba nemám ještě dost cvičené oko na to, abych to posoudil objektivně.
_________________
slunce + odrazka = VLN
#38
Publikováno 23 říjen 2010 - 07:55:33
Parafrazi nebo spis plagiat potretu Stravinskeho jsem nedavno videl na vystave Fotorenesance provedene barvickami (jakože obraz), myslim v modro-cervene?? Autora té nádhery si nepamatuju, ale to je vcelku jedno, kdo tohle je schopen spáchat
2 Hypnogen: přesně tak, naučit se ovládnout/zvládnout/ nebo alespoň uchopit/pochopit přirozené denní světlo, může být podle mě cesta. Já jsem po ní v začátku šel a své malostranské procházky s portrétovanými jsem si sám nazýval hledání světla. Možná z té doby mám pro mě nejlepší výsledky. Proces jsem měl zvládnutý a stačilo už "jen" najít správné světlo..
#39
Publikováno 23 říjen 2010 - 09:34:15
#40
Publikováno 23 říjen 2010 - 10:19:59
#41
Publikováno 23 říjen 2010 - 15:22:05
2 Vlcak/Newman: ten Picassuv vyrez byl nakonec dost divoky...
Parafrazi nebo spis plagiat potretu Stravinskeho jsem nedavno videl na vystave Fotorenesance provedene barvickami (jakože obraz), myslim v modro-cervene?? Autora té nádhery si nepamatuju, ale to je vcelku jedno, kdo tohle je schopen spáchat
2 Hypnogen: přesně tak, naučit se ovládnout/zvládnout/ nebo alespoň uchopit/pochopit přirozené denní světlo, může být podle mě cesta. Já jsem po ní v začátku šel a své malostranské procházky s portrétovanými jsem si sám nazýval hledání světla. Možná z té doby mám pro mě nejlepší výsledky. Proces jsem měl zvládnutý a stačilo už "jen" najít správné světlo..
vyrez divoky byt muze, ale jde nam o vysledek ne? Kdybych v knizce nemel ukazky jak Newman rezal, tak bych to ani nevedel
Jo, to platno si take pamatuji
#42
Publikováno 25 říjen 2010 - 07:11:36
#43
Publikováno 25 říjen 2010 - 09:39:45
2 Vlcak/Newman: ten Picassuv vyrez byl nakonec dost divoky...
Parafrazi nebo spis plagiat potretu Stravinskeho jsem nedavno videl na vystave Fotorenesance provedene barvickami (jakože obraz), myslim v modro-cervene?? Autora té nádhery si nepamatuju, ale to je vcelku jedno, kdo tohle je schopen spáchat
2 Hypnogen: přesně tak, naučit se ovládnout/zvládnout/ nebo alespoň uchopit/pochopit přirozené denní světlo, může být podle mě cesta. Já jsem po ní v začátku šel a své malostranské procházky s portrétovanými jsem si sám nazýval hledání světla. Možná z té doby mám pro mě nejlepší výsledky. Proces jsem měl zvládnutý a stačilo už "jen" najít správné světlo..
vyrez divoky byt muze, ale jde nam o vysledek ne? Kdybych v knizce nemel ukazky jak Newman rezal, tak bych to ani nevedel
Jo, to platno si take pamatuji
Řezat je někdy potřeba, i když samozřejmě pak přicházejí limity formátu -zvláště kino. Přikládám pracovní náhledové fotky tak prosím o shovívavost. Stáří papíru rok bambus a k účelu, abych viděl co jde se snímkem udělat jsem ani více hraní nepotřeboval.
Limit byl už při focení. Měl jsem nasazeno na foťáku ohnisko 28-80mm a než bych přehodil na pevné 135mm byl by výjev v tahu. Takže vyfotit a doufat, že s tím něco v komoře udělám. Nakonec jsem vybral prostřední variantu a na 30x40cm to vypadá fajn .-)
Tedy opakuji Vlčáka, jde přeci o výsledek. I když samozřejmě Arnold Newnam má fotografii Picassa mnohem lepší než já Maceo Parkera
Celé políčko
Výřez jedna - nakonec použito (libí se mi světýlka kolem - prostředí - vytváří prostor). To rušící vpravo bylo ve finále samozřejmě potlačeno.
Výřez dva
Ještě by šlo uříznout čelo - zase by více vylezl obličej, ale to už na 30x40 nedám I s výřezem dva by byl problém, ale ještě by to nějak šlo ukočírovat. Třeba někdy z toho udělám pérovku
#44
Publikováno 25 říjen 2010 - 09:52:19
#45
Publikováno 25 říjen 2010 - 11:20:56
na zem, šlapat po něm botou (realisticky přitom "zavířil" a dupl nohou), rozhodující v celém procesu je výsledek - Vaše fotografie!!! Negativ, ten nikoho nezajímá, je to pouze dílčí prostředek k Vašemu snímku". Často na skvělou besedu s promítáním, mnohdy již stářím a rozkladem vrstvy černými skvrnami poškozených originálních DIA 6x6 vzpomínám. Velmi
cenná slova o předem vysoce promyšlené koncepci snímku, mnohdy v časové tísni a dané situaci však ve zcela improvizované praxi autorem
realizovaném, svědčí o mimořádném talentu, schopnosti improvizovat a rovněž empatii, s níž dokázal tak mistrovsky zachytit portréty osobností.
Arnold Abner Newman je pro mne ikonou portrétní fotografie. Erik
#46
Publikováno 25 říjen 2010 - 11:27:56
Arnold Abner Newman je pro mne ikonou portrétní fotografie.
Suhlas! Mam tuto knihu http://cgi.ebay.com/...b#ht_483wt_1180 a povazujem to za jeden z najcennejsich kuskov v mojej kniznici... uzasne fotografie
#47
Publikováno 25 říjen 2010 - 12:06:25
řezat řezat řezat! od mala!Řezat je někdy potřeba
#48
Publikováno 25 říjen 2010 - 12:10:11
U tebe to nějak zanedbaliřezat řezat řezat! od mala!Řezat je někdy potřeba
#49
Publikováno 25 říjen 2010 - 12:10:32
Arnold Abner Newman je pro mne ikonou portrétní fotografie. Erik
též souhlas. ten jeho stravinsky je pro mě nej portrétem, jaký jsem kdy viděl (ano, miluji klavír )
#50
Publikováno 25 říjen 2010 - 12:17:28
1 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 1 návštěvníků, 0 anonymních