PUSHOVÁNÍ
#51
Publikováno 1 prosinec 2010 - 20:34:57
#52 Snek
Publikováno 1 prosinec 2010 - 20:44:38
Mozna pani ze Surrey vymysleji blbosti
obsah příspěvku nerozporuju, jenom technicky vzato, páni se v roce 1983 přesunuli do Mobberley, kdež sídlí i po odkupu zbankrotované firmy managementem v roce 2005 ... a Mobberley je v hrabství Cheshire
nerejpu, jenom upřesňuju ... nudím se, neb nám tu za posledních 48 hodin napadlo 30 čísel sněhu, a na to v Kentu nejsme zvyklí ...
#53 Snek
Publikováno 1 prosinec 2010 - 20:45:40
#54
Publikováno 1 prosinec 2010 - 20:46:51
#55 Jirinol
Publikováno 1 prosinec 2010 - 20:51:58
Microphen je blbost
nebyl bych tak příkrý vůči této vodičce ...
otázkou jinou je, co funguje vlastně na silně podexponovaný Fomapan400 ? já to nevím, již dávno tomu, kdy jsem po neúspěšných pokusech udělat z Fomapanu800 vůbec fotku udělal před negativními filmy z produkce této filmy otočku a jdště jsem nenašel odvahu to změnit
#56
Publikováno 1 prosinec 2010 - 21:56:27
#57
Publikováno 1 prosinec 2010 - 22:22:22
#58
Publikováno 1 prosinec 2010 - 22:23:30
#59 Jirinol
Publikováno 1 prosinec 2010 - 23:32:12
#60
Publikováno 1 prosinec 2010 - 23:44:11
Volám v glycinu - kino(teď pokusně).
Fakt ? Nedávno jsem testnul GSD-10 a Fomapan 100. Kdyby jste kolego Ploci chtěl vědět jak to dopadlo,podělím se o zkušenosti rád.
#61
Publikováno 2 prosinec 2010 - 00:43:51
I panáček ToFF by to rád věděl...Volám v glycinu - kino(teď pokusně).
Fakt ? Nedávno jsem testnul GSD-10 a Fomapan 100. Kdyby jste kolego Ploci chtěl vědět jak to dopadlo,podělím se o zkušenosti rád.
#62
Publikováno 2 prosinec 2010 - 02:06:20
Výsledek: suveréní specialista na střední tóny,které dokonale a po "milimetrech" od sebe separuje a jemně propracovává. Nulový závoj,negativ skoro jako ze skla,velmi připomínající Koblicovu MPB. Ostrost vynikající. Achilova pata jsou překvapivě "světla",překročí-li jejich síla ve fotografovaném námětu určitou mez,tak i při tomto ředění a šetrném vyvolávání má GDS-10 tendenci do toho praštit pěstí,slít to dohromady a udělat z nich černý uhlí. To mne hodně překvapilo. Mám takovou zvláštní zásadu,že si soukromě dělím vývojky na "mužský" a "ženský" typy,podle toho,jak pracují na negativu se světly - GSD-10 je podle mne "mužská vývojka". Její parketa je podle mého tam,kde hrozí slití ŠEDÝCH TÓNÚ do jednoho celku,GDS-10 se hravě postará,aby v takovém případě měl negativ grády. Zrno je sympatické a v mezích normy.
Ještě poznámka k překlápění vývojnice : GSD-10 je často doporučována,jako i ostatní ryze glycinové vývojky k vyvolávání bez pohybu,jenže se zapomíná dodat,že ne každý film "spolupracuje" s touto metodou a tak na některých typech filmů vznikne viditelně pruhování. Proto jsem raději překlápěl,byť v té nejmenší míře.
Kolego Toffe,jestli vás to bude zajímat,brzo budu mít nové informace ohledně vývojky s CD-2. Zdravím i kolegu Jara.
#63
Publikováno 2 prosinec 2010 - 09:01:33
Samozřejmně, kombinace CD-2 a glycinu mne taky zajíma.
Vaše poznatky by stálo zúročit do formy článku.
#64
Publikováno 2 prosinec 2010 - 10:37:45
#65
Publikováno 2 prosinec 2010 - 11:17:56
#66
Publikováno 2 prosinec 2010 - 12:42:57
. Ovšem microphen(a obecně ilfordí vody)pro jejich podání zkrátka nesnáším. Microphen nesnáším, protože se mi nelíbí jeho rozmité zrno a celkové podání. Ale každý máme něco, někomu to bude vyhovovat, pro některé fotky to může být přínos. Svou úvodní větu ale kdykoliv zopakuji - microphen prostě nesnáším a nemyslím si(na základě zkušeností), že by pokusy s rodinalem byly pro push byly bl blbostí.
To je ovsem jina, to je naprosto v poradku-od toho mame k disposici nespocet kombinaci, abychom si kazdy vybrali, co se nam libi a co nsim zamerum vyhovuje. Proti takhle postavenemu tvrzeni nemuzu-a nechci -namitnout ani to nejmensi. Ostatne ja microphen pouzivam (pouzival jsem, od doby, kdy jsem stastnym amaterem uz nepushuju) jen pri podexponovani filmu(zpravidl citliveho. Slo mi v takovych pripadech o pouzitelny vysledek tak mne takove detaily jako charakter zrna moc nezajimaly. Jinak mam ale Ilfordi vyvojky rad, hlavne Perceptol. Ovsem ta mnohost, ruznorodost je to, co mam na cb fotgrafii tak rad. Takze rodinalu i perceptolu mir, az na veky amen:-)
#67
Publikováno 2 prosinec 2010 - 12:45:47
Takže mám výsledky druhého testu:
Fomapan 400 (push na 1600)
Rodinal 1:100
Tentokrát jsem volal 3 hodiny. Převracel jsem: 5x po minutě, 3x po 3 minutách, 3x po 5 min., 2x po 15 min., a zbytek casu po 30 minutách.
Výsledek: O dost lepší, ale ještě to je málo!
Příště zkusím Enthropyho recept - R09 1:75, 45min., překlápět po 5 minutách
jedna maličkost: pokud je to kinofilm a snažíš se to volat v 300ml celkem, tj. 3ml. rodinalu + voda, tak to můžeš volat jak chceš, je to málo. je potřeba dodržet starou dobrou zásadu, na 1 film alespoň 5ml koncentrátu rodinal. tj. pokud 1+100, musíš namíchat 500ml vody + 5ml vývojky a v tom to volat. větší tank, OK?
volal som HP5 na 1600 v rodinale 1+100, 300ml roztoku, 120 minut, 1 prevratenie kazdych 20 minut, po hodine som roztok vymenil ... no a ono to aj celkom vyslo ...
z flickra som toto oskukal, su tam aj skeny negativov ... myslim, ze je to celkom ok
#68
Publikováno 2 prosinec 2010 - 12:48:42
Takže mám výsledky druhého testu:
Fomapan 400 (push na 1600)
Rodinal 1:100
Tentokrát jsem volal 3 hodiny. Převracel jsem: 5x po minutě, 3x po 3 minutách, 3x po 5 min., 2x po 15 min., a zbytek casu po 30 minutách.
Výsledek: O dost lepší, ale ještě to je málo!
Příště zkusím Enthropyho recept - R09 1:75, 45min., překlápět po 5 minutách
jedna maličkost: pokud je to kinofilm a snažíš se to volat v 300ml celkem, tj. 3ml. rodinalu + voda, tak to můžeš volat jak chceš, je to málo. je potřeba dodržet starou dobrou zásadu, na 1 film alespoň 5ml koncentrátu rodinal. tj. pokud 1+100, musíš namíchat 500ml vody + 5ml vývojky a v tom to volat. větší tank, OK?
alebo dokonca 1+200? no musim sa doma pozriet ...
volal som HP5 na 1600 v rodinale 1+100, 300ml roztoku, 120 minut, 1 prevratenie kazdych 20 minut, po hodine som roztok vymenil ... no a ono to aj celkom vyslo ...
z flickra som toto oskukal, su tam aj skeny negativov ... myslim, ze je to celkom ok
#69 Jirinol
Publikováno 2 prosinec 2010 - 12:58:19
#70
Publikováno 2 prosinec 2010 - 13:03:16
a to stejné vyvolej v D76 a pak si při hodněnásobném zvětšení oba negativy porovnej, Krilo
no ved ja nic, ja len ze sa to da a niekomu sa to bude mozno aj viac pacit
Jirinol uz ked ta tu mam, P4 na 1600 v d-76 mas naskusane, 1+1 20 stupnov, aky cas odporucas? pripadne 3200 ...
ono, rozmyslam aj nad tym, aka je vlastne vyhoda vyvolavania pri 20 stupnoch, ked pri vyssej teplote je to rychlejsie ... je nejaka bulharska konstanta do zavislosti medzi teplotou vyvojky a vyvolavacim casom?
dik
#71 Jirinol
Publikováno 2 prosinec 2010 - 13:20:13
tady to nefunguje na každém filmu s každou vývojkou stejně, nutno odladit svoje.
http://www.digitaltr...hp?doc=timetemp
tomuto se celkem věřit dá, je to obdoba toho, co kdysi zveřejnil Kodak i Ilford, to teď hledat ale nebudu, neni čas
#72
Publikováno 13 prosinec 2010 - 20:49:23
je to na prd, negativ slabucky, svetly ...
cim to je? predlzit dobu volania? este by to mohlo byt aj preexponovane?
miestami je to priehladne bez kresby uplne ...
este mam nafotenu P4 na 1600 a ten by som rad vyvolal lepsie ...
nejake rady?
dik
#73 Jirinol
Publikováno 13 prosinec 2010 - 21:13:54
#74
Publikováno 13 prosinec 2010 - 21:15:36
Krilo, a proč to taky na 3200 ředíš?
a ja viem?
kukol som tuna a siel nejako podla toho
http://www.dubravsky.cz/surv/times.htm
zhodou okolnosti podla teba
#75
Publikováno 13 prosinec 2010 - 21:18:05
#76
Publikováno 13 prosinec 2010 - 21:20:04
#77
Publikováno 13 prosinec 2010 - 21:27:17
dik
#78 Jirinol
Publikováno 13 prosinec 2010 - 21:53:39
a ja viem?Krilo, a proč to taky na 3200 ředíš?
kukol som tuna a siel nejako podla toho
http://www.dubravsky.cz/surv/times.htm
zhodou okolnosti podla teba
tak to schválně za dlouhých zimních večerů zkusím ten negativ najít... jestli na tom filmu nic nemáš, tak buď máme každý jinou D-76 (já kupuji orig. Kodak, nikoli doma míchanou) , nebo to můžeš mít podexponované. Těžko říct.... Já do čerstvé D-76 před prvním použitím naleju do litru tak 2 deci jeté, a pak pravidelně dolívám, co vycmrndám, zase čerstvým stockem...
#79
Publikováno 15 prosinec 2010 - 09:21:54
http://www.digitaltruth.com/devchart.php?doc=pushproc
tady to nefunguje na každém filmu s každou vývojkou stejně, nutno odladit svoje.
Včera jsem byl na synově vánoční besídce v divadle. Měl jsem doma v kinu jen HP5+(navíc jen půlku filmu) tak jsem ho pushnul na 3200 a teď dumám, jak to volat - chtěl bych R09 1:50. Jinej film ani vývojku doma nemám, že bych to zkusil, tak mám jen jeden pokus. Na DT jsem našel čas pro 1:25, ale mám strach, že to bude moc tvrdý - divadlo, horní světlo, malý špuntíci v bílejch hábitech a okolo tma. Podle týhle tabulky mi vychází čas 11x4,5 = 50 minut.
... 3200 u HP5+ vyborne fungovala Foma R09 1+200 s jednim preklopenim kazdych 5 minut. Ono to z toho neco vylovi. Co se casu tyce, tak vyjdete z tabulkoveho pro 1+50, vynasobte ho 4x na redeni a potom nasobit na kazde zdvojnasobeni citlivosti 1,4x, 1,45x, 1,5x (a to posledni si otipuj, to jsem nezkousel).
Podle tohohle výpočtu mi vychází 11x1,4x1,45x1,5 34 minut(neuvažuju prodloužení času pro ředění). Osobně mám zkušenost s HP5+ @ 1600, R09 1:50 24 minut, tak mi těch 34 minut přijde pravděpodobnější.
Tak mě napadlo vzít nějaký střed cca 40 minut. Překlápím 1 minutu a pak po minutě. Co vy na to?
#80
Publikováno 15 prosinec 2010 - 18:46:10
a ja viem?Krilo, a proč to taky na 3200 ředíš?
kukol som tuna a siel nejako podla toho
http://www.dubravsky.cz/surv/times.htm
zhodou okolnosti podla teba
tak to schválně za dlouhých zimních večerů zkusím ten negativ najít... jestli na tom filmu nic nemáš, tak buď máme každý jinou D-76 (já kupuji orig. Kodak, nikoli doma míchanou) , nebo to můžeš mít podexponované. Těžko říct.... Já do čerstvé D-76 před prvním použitím naleju do litru tak 2 deci jeté, a pak pravidelně dolívám, co vycmrndám, zase čerstvým stockem...
este k tomuto ... D76 je od konyho ... namiesana a kupena moze byt rozdiel? samozrejme myslim pri dodrzani receptu ...
podexponovane by to mohlo byt, ale skor nie si myslim ...
#81
Publikováno 15 prosinec 2010 - 20:13:54
Abych nebyl mimo téma , tak mi včera hráblo a experimentálně sem tahal deltu 400 na 12800 ASA - 30min neustálá rotace , neředěná D-76 .
Krilo , ve svojí tabulce mám na P3@3200 uvedeno 34min D76 1+0 , na ředěnou je 30 minut opravdu málo .
#82
Publikováno 15 prosinec 2010 - 20:49:55
http://www.digitaltruth.com/devchart.php?doc=pushproc
tady to nefunguje na každém filmu s každou vývojkou stejně, nutno odladit svoje.
Včera jsem byl na synově vánoční besídce v divadle. Měl jsem doma v kinu jen HP5+(navíc jen půlku filmu) tak jsem ho pushnul na 3200 a teď dumám, jak to volat - chtěl bych R09 1:50. Jinej film ani vývojku doma nemám, že bych to zkusil, tak mám jen jeden pokus. Na DT jsem našel čas pro 1:25, ale mám strach, že to bude moc tvrdý - divadlo, horní světlo, malý špuntíci v bílejch hábitech a okolo tma. Podle týhle tabulky mi vychází čas 11x4,5 = 50 minut.... 3200 u HP5+ vyborne fungovala Foma R09 1+200 s jednim preklopenim kazdych 5 minut. Ono to z toho neco vylovi. Co se casu tyce, tak vyjdete z tabulkoveho pro 1+50, vynasobte ho 4x na redeni a potom nasobit na kazde zdvojnasobeni citlivosti 1,4x, 1,45x, 1,5x (a to posledni si otipuj, to jsem nezkousel).
Podle tohohle výpočtu mi vychází 11x1,4x1,45x1,5 34 minut(neuvažuju prodloužení času pro ředění). Osobně mám zkušenost s HP5+ @ 1600, R09 1:50 24 minut, tak mi těch 34 minut přijde pravděpodobnější.
Tak mě napadlo vzít nějaký střed cca 40 minut. Překlápím 1 minutu a pak po minutě. Co vy na to?
Těch 40 bude v pohodě. Těch pár minut při tahle dlouhém čase určitě negativ nezlikviduje a pro normální zvětšovák to bude asi vhodnější. Přecejenom, já to smažím čirým halogenem skrz kondenzor bez mléčného skla.
#83
Publikováno 16 prosinec 2010 - 08:23:20
Tak to mám hotový, sken zkusím přidat odpoledne. Těch 40 minut docela šlo, ale to zrno.Těch 40 bude v pohodě. Těch pár minut při tahle dlouhém čase určitě negativ nezlikviduje a pro normální zvětšovák to bude asi vhodnější. Přecejenom, já to smažím čirým halogenem skrz kondenzor bez mléčného skla.
#84
Publikováno 16 prosinec 2010 - 08:25:26
este k tomuto ... D76 je od konyho ... namiesana a kupena moze byt rozdiel? samozrejme myslim pri dodrzani receptu ...
podexponovane by to mohlo byt, ale skor nie si myslim ...
prodávaná verze obsahuje navíc akorát kalgon a pak nějaký komplexní látky, který zajišťujou postupný rozpouštění a při reakci se neuplatněj.
#85
Publikováno 16 prosinec 2010 - 08:42:59
Tak to mám hotový, sken zkusím přidat odpoledne. Těch 40 minut docela šlo, ale to zrno.
Těch 40 bude v pohodě. Těch pár minut při tahle dlouhém čase určitě negativ nezlikviduje a pro normální zvětšovák to bude asi vhodnější. Přecejenom, já to smažím čirým halogenem skrz kondenzor bez mléčného skla.
Jestli je to sken negativu, tak žádnej strach. Na skenu bude zrno jak dlažební kostka, na zvětšenině jenom jako štěrk
#86
Publikováno 16 prosinec 2010 - 20:08:36
Jestli je to sken negativu, tak žádnej strach. Na skenu bude zrno jak dlažební kostka, na zvětšenině jenom jako štěrk
Je to sken pozitivu z RC 13x18. Koukat se na to dá, ale raději si vezmu příště stativ a sednu si o prá řad blíž.
Kdybych snížil intenzitu kvedlání a prodloužil čas, bude to měkčí?
#87 Jirinol
Publikováno 16 prosinec 2010 - 20:15:06
#88
Publikováno 16 prosinec 2010 - 21:12:30
#89
Publikováno 16 prosinec 2010 - 21:34:10
Nene, focený na kino, teplota při negativní vývojce 20°C, pozitiv na RC 13x18, v komoře mám teď 10 °C, v procesoru byla teplota 18°C. Vývojka Fomatol P W14, sken je jen výřez cca 3x3 cm. Sken pozitivu, nijak jsem to neupravoval, jen oříznul a komprimoval na 80 kb. Šlo mi spíš o to, že za těma dětma bylo ještě dost světla na nějakou kresbu a na negativu je v podstatě čirá podložka.Tohle je výřez, nebo celý políčko? A svitek nebo kino? Jestli je to celej čtverec na svitku, tak máš v komoře moc teplo. Líp mi vychází pomalé studené (18-19°C) pushování, než to teplé.
Jsem rád, že to vyšlo alespoň takhle, nikdy jsem v podobných podmínkách nefotil a asi zase dlouho nebudu.
Seděli jsme někde v desáté řadě a tohle je focený na 210 mm ohnisko. Expozice průměrně vycházela pro tu HP5@3200 nějakých f4,5 na 1/50 sec. Delších časů jsem se bál, bral jsem to z ruky. Měl jsem strach, že mě se stativem do divadla nepustěj.
Napadlo mě, toho využít a zkusit si hrubě zrnitý portrét syna na nějakých 18x24, ale budu muset natočit zvětšovák a hodit to na zeď, protože pro ten můj El-Nikkor 75 je maximální výtah Magnifaxu moc krátkej.
Každopádně děkuji za rady a pomoc.
#90
Publikováno 16 prosinec 2010 - 21:44:00
Nezapomeň, že pushuješ, nezvedáš citlivost. Fotka je pořád o tři clony podexponovaná a stíny jsou holt v prdeli (hlavně když se na nich ještě vyřádí Švára). Pushování akorát vezme tu téměř neznatelnou kresbu (světla tak silná, že by byla na negativu i při normálním volání) a roztáhne je přes celou stupnici.
Trochu citlivosti můžeš nahnat teplotou - tak 25°C. Ale zrno bude hrozné a i ostrost utrpí. Trochu naženeš i lepší vývojkou (Rodinal žere citlivost, teplej Atomal je lepší, úplně nejlepší je teplej Emofin nebo RAF). Ale zase se to někde projeví.
Celé focení za slabého přirozeného světla je takovým obchodem - rozhoduješ mezi ostrostí, jemnozrnností, množstvím kresby ve stínech a tonalitou. Když něco zlepšíš, něco jiného se podělá. Každý si pak musí najít tu kombinaci, která pro něho funguje. Proto mě to tak baví.
#91
Publikováno 6 leden 2011 - 14:30:50
tady se to teda rozjelo... Předtím než začnu Vám Všem přeji krásný Nový rok 2011.
No a k věci...
Jak dlouho volat svitek Fomapan 200-400 ve Fomadonu R09, na digitaltruth nenalezeno.
Děkuji moc předem
#92
Publikováno 6 leden 2011 - 14:38:27
Zdravíčko,
tady se to teda rozjelo... Předtím než začnu Vám Všem přeji krásný Nový rok 2011.
No a k věci...
Jak dlouho volat svitek Fomapan 200-400 ve Fomadonu R09, na digitaltruth nenalezeno.
Děkuji moc předem
Tady je někdo nepoučitělný. Za domácí úkol stokrát opsat větu "filmy značky foma se nepushují". Jinak prostě zvedni 1,4x čas, kterého bys užila při volání na citlivost nominální. Jinak přeji též vše nejlepší v novém roce a užij si pak, jak to budeš zvětšovat
#93 Anonymous
Publikováno 6 leden 2011 - 14:51:44
Zdravíčko,
tady se to teda rozjelo... Předtím než začnu Vám Všem přeji krásný Nový rok 2011.
No a k věci...
Jak dlouho volat svitek Fomapan 200-400 ve Fomadonu R09, na digitaltruth nenalezeno.
Děkuji moc předem
Tady je někdo nepoučitělný. Za domácí úkol stokrát opsat větu "filmy značky foma se nepushují". Jinak prostě zvedni 1,4x čas, kterého bys užila při volání na citlivost nominální. Jinak přeji též vše nejlepší v novém roce a užij si pak, jak to budeš zvětšovat
Nebyl bych tak moc hrrr. Konkrétně F200 vse svitku jsem úspěšně jako 400 v rodinalu máchal. Pochopitelně při velice málo kontrastní scéně! Mlha atd.. Výsledky pefektní. Poznámky k tomu po ruce nemám.
Zhruba: Prodlužoval jsem 1,3x čas. Kvedlání klasicky rodinalovské=dle návodu.
#94
Publikováno 6 leden 2011 - 15:07:10
#95 Anonymous
Publikováno 6 leden 2011 - 15:12:51
Jojo, Foma v materiálech uvádí různé legrační informace. Když jsem začínal, tak jsem jim konkrétně na tuhle zlomyslnost naletěl.No to by mě zajímalo. Mě připadne, že pro nekontrastní scény je určen jako dvoustovka. Ted si ovšem uvedomuji jinou věc - foma přece uvádí, že f200 možno exponovat jako iso 100 - 800 beze změny volání
#96
Publikováno 6 leden 2011 - 15:19:38
#97 Jirinol
Publikováno 6 leden 2011 - 15:23:10
beze změny volání, ve škumpolu snad...- foma přece uvádí, že f200 možno exponovat jako iso 100 - 800 beze změny volání
#99
Publikováno 6 leden 2011 - 15:34:50
#100 Jirinol
Publikováno 6 leden 2011 - 15:38:03
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních