Vážení kolegové, "čas, ani prd nezastavíš". Ocitli jsme se jakýmsi záhadným "pushováním" v poněkud obtížněji uchopitelné době, obklopeni technikou, v našem jinošském věku z Říše Utopie, o níž se nám mohlo nad vzácnými prospekty z Interkamery jen zdát. Zrak slábne, ostrost objektivů a fotografických materiálů naopak roste, sil a energie ubývá a finanční náklady neustále rostou. Tak nám nezbývá, než úspěšně ve skromné bídě pokořit až neuvěřitelnou životnost našeho skvělého vybavení. "Lépe být v pekle s rodinou, než v Nebi sám." S pozdravem: "Starý jezevec" Erik
PUSHOVÁNÍ
#251
Publikováno 1 říjen 2015 - 11:56:52
#252
Publikováno 1 říjen 2015 - 11:57:29
Smůlu nemáte, ba naopak. Můžete zažít toto a mnoho dalšího, máte mnohem více příležitostí i možností svobodné volby.
#253
Publikováno 1 říjen 2015 - 12:22:21
.......
První fotografii jsem "vyrobil" ve věku 4 let - SAMOZŘEJMĚ POD VEDENÍM STRÝCE ERICHA. Portrét zhotovený na 6x9, vyvolaný v Rodinalu Agfa Leverkusen, zvětšený na Agfu, ořezaný "zubatou" řezačkou. .......
Němý úžas. Jen o pár jar mladší, ale dodnes jsem se nenaučil dělat si o fotkách nějaké poznámky, čím co jak kdy .. A Von to dělá už od svých 4 let
Pak se mám někam posouvat Ale teď se do toho dám
#254
Publikováno 1 říjen 2015 - 14:25:08
měkká tužka z druhé strany
už leta to dělám na všechny snímky, co rozdávám a místy i na ty, co si nechávám
jak rád pak najdu ty údaje!
-
samozřejmě jen datum, místo a číslo filmu
případně technické údaje mám částečně v sešitech vyvolávacích kde je lze dohledat
#255
Publikováno 1 říjen 2015 - 19:26:21
LuzJi
Jak praví RHx... tužka na rubu (popis rukou strýce, i když jsem "nesmírně inteligentní", ve 4 letech jsem kreslil akorát domečky, stromečky...)
Jak se negativy hromadily, bylo nutno je třídit. Filmy jsou uloženy v trezorech a je na nich napsáno: kde a kdy, za jakého počasí, čím (kamera, objektiv, filtr) a jakou expozicí bylo foceno, čím bylo měřeno, v čem, jak dlouho a při jakém pohybu bylo voláno, ke každému negativu je napsáno, na co, na jaký formát, jakým objektivem, při jaké filtraci, jakým časem byl exponován papír, vlastními "obrázky" je vyznačeno, kde a kolik byla zvětšenina nadržena či vykryta. Na "finální zvětšeninu" píšu fixem Staedtler Lumcolor z kterého negativu byla zhotovena. Špatně se v tom hledá, ale dá se.
Před časem jsem koupil Epson 750 (?) a hodlám archiv digitalizovat a vytvořit databázi. Jenom kdyby byl čas...
#256
Publikováno 1 říjen 2015 - 21:01:25
Hmm, rozepsal bych se, kolikrát jsem s těmi záznamy už začínal a jak to vždy dopadlo. Ale asi to většina zná a tak škoda slov. My bordeláři to holt jinak mít nebudeme, na starý kolena už to předělat moc nepůjde. Nezbývá než ten úžas ... a závist
#257
Publikováno 2 říjen 2015 - 07:59:17
Hmm, rozepsal bych se, kolikrát jsem s těmi záznamy už začínal a jak to vždy dopadlo. Ale asi to většina zná a tak škoda slov. My bordeláři to holt jinak mít nebudeme, na starý kolena už to předělat moc nepůjde. Nezbývá než ten úžas ... a závist
Jsme jedné krve. Ty i já )
#258
Publikováno 2 říjen 2015 - 08:51:59
Aj keď som začal aktívne až dosť neskoro, s fotografiou som sa stretával tak od šiestich-siedmich rokov (Flexa cca 66). To len tak na okraj.
Môj archív je robený tak, že všetky filmy, až na niekoľko úplne prvých (bohužiaľ) je v pergamenových hárkoch a na každom hárku je napísané, kedy to bolo fotene a pri akej príležitosti. Ostatné veci som si nepísal. Celý archív už mám zdigitalizovaný a slúži mi to ako prehľadný album, podľa ktorého jednoducho nájdem potrebný záber, nakoľko mám aj tu presne tie iste údaje ako na hárkoch s filmami. Trvalo mi to asi päť rokov. Dnes už to robím tak, že film po usušení strihám na pásky 6 záberov (2,3,4 u zvytku) a okamžite ich skenujem a potom odkladám do šanona a napíšem údaje.
#259
Publikováno 2 říjen 2015 - 08:57:28
no vida, kam se dostaneme při pushování
#260
Publikováno 2 říjen 2015 - 09:04:48
Nevadi! Dobre sa to cita.
#261
Publikováno 2 říjen 2015 - 10:11:58
Vážení kolegové, v tzv. "Pushném věku" , krátce po nedávném kremačním procesu převážné části archivu negativů, se vytváří zcela volný, doposud zcela nekontaminovaný prostor pro výstavbu zcela nového archivu. MOTTO: "Chceš-li Boha rozesmát, řekni mu o svých plánech." S pozdravem: "Starý Jezevec: Erik
#262
Publikováno 2 říjen 2015 - 11:17:07
podle jakých kritérií vyřazujete a pálíte? Já s tímhle mám velký problém, protože vždy vyvstane otázka: "a co kdyby někdy..." jsem to ještě použil:)
#263
Publikováno 2 říjen 2015 - 11:27:27
Sice se to čte pěkně, ale je to přeci jen trochu mimo téma.
Takže bych tohle přesměroval třeba na tohle vlákno http://www.temnakomo...-mate-vyvolano/
#264
Publikováno 24 květen 2017 - 08:51:24
Můj dotaz se týká nejen pushování, ale i pull a cross procesu. Nevíte, prosím, kde o těchto procesech najdu nějaké větší info? O co jde, popis, výsledný efekt, atd. Nejlépe nějaký článek v češtině na webu. Nějak se mi nedaří nic moc, co by stálo za to, dohledat. Případně, jestli existují i nějaké další netradiční postupy při zpracování negativu. Díky.
#265
Publikováno 24 květen 2017 - 09:13:52
vem si dovolenou, hledej a čti. všude možně je toho napsáno až až (v různých jazycích), ale vcelku v jednom článku jsem to ještě neviděl.
o co jde?
push process: podexponování filmu pod jeho jmenovitou citlivost a jeho následné převolání
pull process: přeexponování filmu přes jeho jmenovitou citlivost a jeho následné podvolání
u čb. je to celkem jednoduché, když se najde kombinace filmu a vývojky, která si s tím poradí. je mnoho cestiček prošlapaných a k cíli vedoucích, mnoho slepých.
co se týče barvy, cross processu, já neumím dostatečně kvalifikovaně odpovědět papouškoval bych jen letmo vyčtené, na to jsou tu jiní borci experty (např. Red, Keko a další)
#266
Publikováno 24 květen 2017 - 09:29:07
vem si dovolenou, hledej a čti. všude možně je toho napsáno až až (v různých jazycích), ale vcelku v jednom článku jsem to ještě neviděl.
o co jde?
push process: podexponování filmu pod jeho jmenovitou citlivost a jeho následné převolání
pull process: přeexponování filmu přes jeho jmenovitou citlivost a jeho následné podvolání
u čb. je to celkem jednoduché, když se najde kombinace filmu a vývojky, která si s tím poradí. je mnoho cestiček prošlapaných a k cíli vedoucích, mnoho slepých.
co se týče barvy, cross processu, já neumím dostatečně kvalifikovaně odpovědět papouškoval bych jen letmo vyčtené, na to jsou tu jiní borci experty (např. Red, Keko a další)
Díky za odpověď. Chtěl jsem se pro jistotu zeptat, jestli neexistuje nějaký (třeba více známý) článek o těchto procesech, kde je všechno naservírované
#267
Publikováno 24 květen 2017 - 09:45:37
Punkomate, kdyby sis uvolnil ucpanou schránku se zprávami, dala by se ti možná poslat nová.
#268
Publikováno 24 květen 2017 - 10:47:55
Punkomate, kdyby sis uvolnil ucpanou schránku se zprávami, dala by se ti možná poslat nová.
Díky za upozornění!
#269
Publikováno 24 květen 2017 - 11:43:28
Ahoj Punkomete,
Otazky, ktore kladies nemaju vela spolcneho, a tak si myslim, ze jeden-jediny clanok pojednavajuci do hlbky o vsetkych troch problematikach nenajdes ..
Ak by stacilo voditko:
- Cross Process (alias kros) je v podstate zamena vyvolavacieho procesu za nejaky iny, este pouzitelny. Uplne najcastejsie sa stretnes s vyvolavanim diakov v procese C-41. Diak i farebny negativ su vo svojej podstate filmy s podobnou technologiou a negativy vyvolat v procese E-6 ide uspesne (pouzitelnost nulova) a naopak diak v procese C-41 ide vyvolat rovnako tak. Vysledkom tej druhej kombinacie je teda negativ bez charakteristickej zltohnedej masky, s vyssou strmostou a aj sytejsimi farbami. Casto sa takto spracovany diak pouziva na reklamne a vytvarne ucely. Je snad samozrejme, ze kazdy inverny film (diak) reaguje na proces pre farebne negativy odlisne. Postupom casu niektore filmy opustili police predajni, ine nastupili. Vo vseobecnosti plati, ze najkrajsie vysledky podavali filmy Kodak Elite a film Lomo X-Pro Chrome, najhorsie vysledky potom Fujifilm Velvia. Velvia podava vsetky farby do silne zelena a odfiltrovat to zmysluplne sa dobre nedari. Touto problematikou zaoberat sa ale ma zmysel, i ked cena inverznych filmov dosahuje nebetycnych vysav.
Cross processom je vlastne aj vyvolanie CB negativu na CB diak, ze? Uplne najlepsie vysledky sa dali sosiahnut pomocou filmu T-Max 100 a sady na spracovanie Kodak Directe Positive Developin Outfit (alebo tak nejako), v sucasnosti su aj tu na temnej ludia s boatymi skusenostami, ktori pomocou dvoch vyvojok, reexpozicie svetlom a dvojchromanoveho bielica dokazu urobit diak z mnohych dalsich filmov. Sam som to nikdy nerobil, skoda by bola nenechat popisat o tom machrov.
Za cross process nemozno povazovat vyvolanie akehokolvek CB filmu v procese C-41 (pre farebne negativy), ani E-6 (pre farebne diaky), pretoze vysledkom su vzdy ciste priehladne filmove pasiky.
Naopak, farebny negativ, aj farebny diak sa v CB procese vyvolat da. Vysledkom je vsak taky kakaovo-kavovy filmovy pasik, na ktorom je iba z tazkostami rozonat oddelene policka. Neviem, ako sa to dari zvacsovat, ide to vsak naskenovat a vydavat za umenie Nepoznam nikoho, kto by to nejako po zhliadnuti prveho pokusu rozvijal dalej, takze sa mi to vidi iba ako slepa ulicka (teda aspon taka na jedno oko slepa).
Cross processom je samozrejme aj mnoho dalsich postupov, je to uz ale na hrane vyznamu toho slovneho spojenia - napr vyvolanie v kave a sode a ustalenie v slenj vode, alebo vyvolanie v odvare so skumpy (poblikovane priamo tu na temnej), vyvolavanie v moci (v moči), i to nam obcas ludia donesu (fuj)...
- Pull Process - je vyvolanie filmu (v prislusnom sparcovatelskom postupe) tak, ze sa nevyuziva jeho uplna citlivost. Naco to je? Daju sa rozvijat niektore vlastnosti filmov. Napr, ak chcem bohate poltony a extremne jemne zrno, temer vzdy siahnem po vhodnej vyvojke. Taketo vyvojky vsak nikdy nedokazu uplne vyuzit citlivost filmu - to samo o sebe este Pull nie je. Ale dalsim znizovanim citlivosti filmu (teda ako sa ludovo hovori, jeho prikrmovanim) a naslednym skracovanim doby vyvolavania uz o Pull ide. Teda vezmem film Ilford FP4+, nafotim ho na E.I. 25 a vyvolam ho o polovicu kratsie - vysledkom su potom krasne poltonove fotografie, bez hlbokej ciernej.
Pull Process sa hojne vyuziva aj vo farebnej fotografii, kde nam nejde len o tonalitu, ale aj o sytost farieb. Takto prikrmene a kratsie vyvolane filmy potom poskytnu makke a pastelove fotografie. Vyuzivaju hlavne portretisti, svadobni a detski fotografovia. Vyzitie sa najde aj v krajinke. Sam sa touto technikou nezaoberam, C-41 spracovavame strojom, kde sa Pull urobit neda.
-Push Process - je sposob ako sa da vyuzit film na vyssiu citlivost.
Najprv trochu omacky: film ma svoju citlivost a ta sa neda zmenit. Citlivost sa totiz meria predpisanym sposobom a kedze ide o sposob medzinarodne prijaty postup, vsetci svoje filmy oznacuju podla nejakej normy. Najznamejsie su normy DIN a ASA. Obe vychdazju z naexponovania cez klin so sedou stupnicou a nasledne vyvolani v normovanej vyvojke predpisanym postupom. Vyvolany film sa potom premeria na denzitometri a urcia sa niektore vyznamne hodnoty. U CB filmu je to bod "K", ktory lezi 0,15D nad zavojom (teda ak si to dobre pamatam - ale ide o princip). Takto urcena zcernaie odpoveda nejakemu mnozstvu svetla a to sa potom repocita do linearnej stupnice citlivosti (ASA), alebo logaritmickej (DIN). Kedze je postup pri urcovani bodu "K" totozny, ide volne premienat ASA na DIN a opacne. To nepalti o dnes uz zastaralej norme GOST, kde sa hlada nejaky kriticky bod uplne inak a volne zamienanie mozne nie je.
Hoci zmenit citlivost na filme mozne nie je, ide lepsie, ci horsie citlivost filmu vyuzivat. Ako priklad pouzijem D-76, ktora vyuziva citlivost filmu horsie, povedzme 100-ky filmy by sa pri pre uplne vyuzitie kvalit filmu a vyvojky mali exponovat na expozicny index okolo E.I 80, naproti tomu Diafine vyuziva citlivost filmu ovela lepsie, tri-x v kinofilme sa exponuje na E.I az 1600. To je o vyuzivani citlivosti.
Za urcitych predpokladov pri akceptovani sraty niektorych kvalit filmu ide exponovat film na ovela vyssie E.I. ako je citlivost filmu aj u vyvojok, ktore nevyuzivaju citlivost filmu velmi dobre. Napriklad spominana D-76. Ak sa pozuziva neriedena, ide pravdepodobne o najlepsiu vyvojku na Pushovanie. Pri velmi miernom naraste strmosti a axeptovatelnom naraste zrna sa da Pushovat film Tri-X a fotografovat az na E.I.3200. Takisto aj T-Max400 za pouzitia vyvojky T-Max Developer. Film T-Max P3200 sa dal fushovat az na E.I.25000. Pritom sam film mal citlivost iba ISO 400. Film bol oznacovany pismenkom "P", aby sa vedelo, ze tu optimalne E.I ide dosiahnut iba Pushovanim.
Co Push Process prinas? Predovsetkym moznost fotografovania za nevhodnych svetelnych podmienok. Staci jedna 60w ziarovka v miestnosti 3x4m a fotim bez problemov. Ano, nietore postavy budu maznute, mozno vidiet trochu zrna, tvare blizko ziarovky budu prilis svetle a tie vzdialenejsie az skoro cierne, ale to iba podciarkuje atmosferu, malebnost, povedal by som.
Dalej sa Pushom da doshnut vysoky kontrast. Niekto to ma tak rad. Cierna a biela, a nic medzi tym. Alebo zrno. Ak je nieco, co z duse neznasam, tak je to ten gumovy look na digitalnych tvarach. Ak si neviem pomoct velkym formatom a pre prirodzene vyzerajuce fotografie treba na tvari nejake detaily. kinofilm s malym a peknym zrnom vie prirodzeny vzhlad podciarknut.
Ide pushovat aj farebny film, ale opat, nas stroj to neumoznuje. Existovali (a mozno este existuju) tzv zavesove stroje, kde filmy viseli vo roztokoch na ramienkach a stroj v predpisanych intervaloch ramienka presuval z roztoku do roztoku. Vzdy cely film a za lubovolne dlhu dobu. Pushovat a Pullovat na nich bola hracka. Obzvalst na diakoch. Diaky, presnejsie Kodak Ektaxhrome 100Plus sa Pushovali o 1/2°. Malo za nasledok strmise - kontrastnejsie vysledky a vtedy modna fotografia prahla po takychto vysledkoch. Dnes sa da Pushovat i Pullovat najma doma. Staci dobre zvladnut cely proces a potom sa pustit do predlzovania, ci skracovania doby vyvolavania.
Push - menej exponovat a dlhsie vyvolavat
Pull - viacej exponovat a kratsie vyvolavat
Cross - vyvolam to v niecom inom.
#270
Publikováno 24 květen 2017 - 13:38:26
Keko: Díky moc a klobouk dolů před tvojí obsáhlou odpovědí...
#271
Publikováno 24 květen 2017 - 14:15:54
ještě bych doplnil, že pullem se dá také dostat větší dynamický rozsah na film. kdo to pak má dostávat na papír je ale jiná věc
#272
Publikováno 24 květen 2017 - 14:18:59
Keko: Velmi mě zaujalo ten pull u barevného negativu. O kolik se zhruba ubírá na citlivosti, tedy přidává expozice? Pokud mám dejme tomu negativ 200asa exponuji jako 100asa? Nebo stačí 160asa, 125asa? Pokud to pak dám takto exponované do labu, provedou tam s tím poté opravdu ten pull? Jakou zkušenost máte s pull procesem z labu?
#273
Publikováno 24 květen 2017 - 14:24:45
Keko: Velmi mě zaujalo ten pull u barevného negativu. O kolik se zhruba ubírá na citlivosti, tedy přidává expozice? Pokud mám dejme tomu negativ 200asa exponuji jako 100asa? Nebo stačí 160asa, 125asa? Pokud to pak dám takto exponované do labu, provedou tam s tím poté opravdu ten pull? Jakou zkušenost máte s pull procesem z labu?
Aha, pak to dále popisuješ, že už se to v labech nedělá. To mě ale trochu znervozňuje, protože jsem zrovna včera odevzdal do fotolabu negativ s tím, že push pro ně není problém... Tak doufám, že to bude opravdu push.
#274
Publikováno 24 květen 2017 - 14:49:57
ještě bych doplnil, že pullem se dá také dostat větší dynamický rozsah na film. kdo to pak má dostávat na papír je ale jiná věc
Myslim, ze o tom to prave je.
Pull je sposob, ako sa da velky rozsah jasov zanamenat na negativ tak, aby bol kopirovatelny cely. Teda cely zachyteny. Lebo aj negativ ma svoje medze. CB film sa da vyvolat tak, ze zachyti 15-16 EV. A cele jednou expoziciou na papier.
#275
Publikováno 24 květen 2017 - 14:54:35
Keko: Velmi mě zaujalo ten pull u barevného negativu. O kolik se zhruba ubírá na citlivosti, tedy přidává expozice? Pokud mám dejme tomu negativ 200asa exponuji jako 100asa? Nebo stačí 160asa, 125asa? Pokud to pak dám takto exponované do labu, provedou tam s tím poté opravdu ten pull? Jakou zkušenost máte s pull procesem z labu?
Aha, pak to dále popisuješ, že už se to v labech nedělá. To mě ale trochu znervozňuje, protože jsem zrovna včera odevzdal do fotolabu negativ s tím, že push pro ně není problém... Tak doufám, že to bude opravdu push.
Su laby, ktore bezne Pushuju aj na "priebehovom" stroji. Ide to vtedy, ked moze nastat ten moment, ze cely film je naraz vo vyvojke. To su stroje, co dokazu vyvolat 50m filmu za hodinu a viac. My mame z roznych dovodov taky, co vyvola iba 32 filmov za hodinu (mysli sa tym 24obr film s metrovou dlzkou) a je to tak, ze v case ked sa do vyvojky dostane koniec filmu, jeho zaciatok je davno v bielici. Druha moznost je vyhriat stroj na vyssiu teplotu. Tak toto zo zasady nerobime, pretoze to vyzaduje mozno 10 min nahrievania a cele odpoludnie chladnutia ...
Co sa tyka Pushovania v C-41, standartom je
stupen cas vo vyvojke
+/- 0 3min 15sec napr. film ISO100 pri E.I. 100
+1 3min 45sec napr. film ISO100 pri E.I. 200
+2 4min 15sec napr. film ISO100 pri E.I. 400
Co sa tyka Pullovania, no nepamatam si, dostudujem a dam vediet
#276
Publikováno 24 květen 2017 - 17:52:51
Taky vzhledem k tomu, že teď dost fotím na barevné negativy, tak uvažuji, že si ten barevný negativní proces vyzkouším doma. A třeba mě to chytne.
#277
Publikováno 24 květen 2017 - 19:19:12
Ak by vas bolo viac, je tu moznost relativne lacneho c-41. Je to Kodak Flexicolor Developer and Replenisher LORR 4x10 litrov. Mala skatulka za 50€ a v nej 4x po tri flasticky/lahvicky. Kazda trojica sa rozraba v 10 litorch vody a s trochou startera dava vyvojku. Potom bielic a ustalovac - ten sa hodi aj na ustalovanie CB. Zarobeny regenerator vyvojky vydrzi 6 mesicov, nastartovana pracovna chemia 4 tyzdne. Takze 1 liter pracovneho roztoku a regenrovat po 80 21 ml regeneratoru na 1 film 24obr, pripadne trochu viac na 36 obr.
Najdolezitejsie je udrzat teplotu, cas a neustaly pohyb vo vyvojke. Vsetko ostatne je brnkacka. Pranie sa robi vodou a nakonci trochu zmacadla s formalinom.
Pre klub vlasteneho Push a Pull C-41 uplne idealne.
S touto chemiou som vyrastal a v podstate viem poskytnut vsetky svoje skusenosti aj pre rucne spracovanie.
#278
Publikováno 24 květen 2017 - 20:03:44
Ak by vas bolo viac, je tu moznost relativne lacneho c-41. Je to Kodak Flexicolor Developer and Replenisher LORR 4x10 litrov. Mala skatulka za 50€ a v nej 4x po tri flasticky/lahvicky. Kazda trojica sa rozraba v 10 litorch vody a s trochou startera dava vyvojku. Potom bielic a ustalovac - ten sa hodi aj na ustalovanie CB. Zarobeny regenerator vyvojky vydrzi 6 mesicov, nastartovana pracovna chemia 4 tyzdne. Takze 1 liter pracovneho roztoku a regenrovat po 80 ml regeneratoru na 1 film 24obr, pripadne trochu viac na 36 obr.
Najdolezitejsie je udrzat teplotu, cas a neustaly pohyb vo vyvojke. Vsetko ostatne je brnkacka. Pranie sa robi vodou a nakonci trochu zmacadla s formalinom.
Pre klub vlasteneho Push a Pull C-41 uplne idealne.
S touto chemiou som vyrastal a v podstate viem poskytnut vsetky svoje skusenosti aj pre rucne spracovanie.
Ak by vas bolo viac, je tu moznost relativne lacneho c-41. Je to Kodak Flexicolor Developer and Replenisher LORR 4x10 litrov. Mala skatulka za 50€ a v nej 4x po tri flasticky/lahvicky. Kazda trojica sa rozraba v 10 litorch vody a s trochou startera dava vyvojku. Potom bielic a ustalovac - ten sa hodi aj na ustalovanie CB. Zarobeny regenerator vyvojky vydrzi 6 mesicov, nastartovana pracovna chemia 4 tyzdne. Takze 1 liter pracovneho roztoku a regenrovat po 80 ml regeneratoru na 1 film 24obr, pripadne trochu viac na 36 obr.
Najdolezitejsie je udrzat teplotu, cas a neustaly pohyb vo vyvojke. Vsetko ostatne je brnkacka. Pranie sa robi vodou a nakonci trochu zmacadla s formalinom.
Pre klub vlasteneho Push a Pull C-41 uplne idealne.
S touto chemiou som vyrastal a v podstate viem poskytnut vsetky svoje skusenosti aj pre rucne spracovanie.
Teď tomu moc nerozumím, jak je to napsané. Jsou tam čtyři sady, z toho každá sada je jakoby jedna samostatná jednotka pro vyvolávání. Na kolik negativů kinofilmu mi ten jeden roztok vydrží? Díval jsem se, že u fotoškody prodávají tetenal 750 Kč. Na té krabici je údaj, že to je na 12-16 kinofilmů se 36 snímky. Pak je tam balení na 2,5L za 1350 kč. To má být na 30-40 kinofilmů. Když si spočítám, že za jeden barevný negativ chtějí 90 kč za vyvolání a +50% za každý jeden push navíc, tak je levnější si to volat sám.
#279
Publikováno 24 květen 2017 - 21:07:12
Mám tu jeden článek co mám schovaný časopisy.Doporučuji knihovny kde se nechá sehnat literatura.Občas koukám do československý fotografie je už to hodně o digitálech sem tam se vyskytne článek o filmu.
Přiložený soubor (y)
#280
Publikováno 24 květen 2017 - 21:14:30
Teď tomu moc nerozumím, jak je to napsané. Jsou tam čtyři sady, z toho každá sada je jakoby jedna samostatná jednotka pro vyvolávání. Na kolik negativů kinofilmu mi ten jeden roztok vydrží? Díval jsem se, že u fotoškody prodávají tetenal 750 Kč. Na té krabici je údaj, že to je na 12-16 kinofilmů se 36 snímky. Pak je tam balení na 2,5L za 1350 kč. To má být na 30-40 kinofilmů. Když si spočítám, že za jeden barevný negativ chtějí 90 kč za vyvolání a +50% za každý jeden push navíc, tak je levnější si to volat sám.
Popisoval som iba vyvojku, najdrahsiu zlozku na obstaranie. Ta sa zaraba vliatim troch flasticiek oznacenych "A", "B" a "C" do vody, konecny objem ma byt 10litrov. Su tam 4 take sadicky, celkovy objem je teda 40 litrov. Na 1 meter kinofilmu sa spotrebuje 21ml. (Nespravne som uviedol 80 ml, tak to hore opúravim***). 40 000/21 je 1900 metrov, resp 24 obr. filmov .
Ak podelis 50€ 1900 filmami, potom naklady na vyvojku su 3 centy, niekde okolo 1Kč. Povedal by som, ze naklady na standartny proces nepresahuje 10 Kč.
Preco je cena za vyvolanie 2,10€? Nuz cena za tovar, ci sluzbu zdaleka nie su iba priame materialove naklady. U nas napr najvyssie naklady su najomne a mzdy. Zdaleka niekolkonasobne prevysuju priame materialove naklady.
No a potom je to otazka ponuky a dopytu. Cena je vzdy najvyssia mozna, ktoru su ludia ochotni platit. Pokial vsetko spocitas a mas na najomne, mzdy a material, tak je to preto, preco to robis. Ale pozor. Pokial by si na tom nechutne zarabal, pustilo by sa do tohto typu podnikania viacero podnikavcov. A jednou z vyhod, ktorou by sa chceli tvojmu zakaznikovi zapacit je samozrejme cena. Pokial by cena bola dvojnasobna, asi by si dlho tu svoju cenu neudrzal.
Bojim sa, ze ceny za vyvolanie filmu su na Slovensku a v Cechach najnizsie v kulturnej Europe. Ak by si chcel zacat konkurovat, nech sa paci. Ale pravdepodobne by si velmi rychlo zistil, ze to za to nestoji.
*** 80ml sa v sucasnosti pocita ako regeneracna davka vyvojky na spracovanie 1 stvorcoveho metra farebneho papiera.
#281
Publikováno 24 květen 2017 - 22:08:19
Luboszz. Děkuji
Keko: Tak to je pěkná cena. Jak dlouho prosím vydrží rozpracovaná vývojka? Tedy když si namíchám roztok, jak dlouho jej mohu skladovat. Nebo se na každý film míchá roztok nový? Jak píšeš, že se míchají tři flaštičky dohromady. Jinak tu cenu za vyvolání ve fotolabu neodsuzuji. Naopak jsem rád, že to vůbec v dnešní době dělají. Jen ta úspora by pro mě byla významná při domácích nákladech.
#282
Publikováno 24 květen 2017 - 22:37:19
Luboszz. Děkuji
Keko: Tak to je pěkná cena. Jak dlouho prosím vydrží rozpracovaná vývojka? Tedy když si namíchám roztok, jak dlouho jej mohu skladovat. Nebo se na každý film míchá roztok nový? Jak píšeš, že se míchají tři flaštičky dohromady. Jinak tu cenu za vyvolání ve fotolabu neodsuzuji. Naopak jsem rád, že to vůbec v dnešní době dělají. Jen ta úspora by pro mě byla významná při domácích nákladech.
Uz som to pisal vyssie. Zamiesany regenerator vydrzi az 6 mesicov.
Este raz, aby nedoslo k ziadnemu omylu.
Existuje tzv pracovny roztok, v ktorom sa vyvolava. Ten sa sklada z vody, vyvolavacej latky, prezervacnych latok, latok upravujucich pH, latok protizavojujucich, ale aj znacneho mnozstva neziaducich reakcnych splodin. Ked sa priebezne vyvolava a regeneruje, potom sa cely system nachadza v rovnovahe. Po kazdom kvante vyvolavaneho materialu sa vstrekne do celeho systemu male mnozstvo regeneratora. Regenrator obsahuje hlavne vodu a vyvolavajucu latku. Na druhej strane vstreknutim regenratora pretecie do odpadu rovnake mnoztvo vyvojky. Ano, ona by este bola dobre posluzila, ale musi uvolnit miesto regeneratoru, zaroven vsak zo sebou odnesie aj nejake tie reakcne splodiny. Teda ustrednym motivom je vstreknut do systemu novu vyvolavaciu latku a vyplavit splodiny.
Kedze sa pre profesionaôlne pouzitie predava iba regenerator a pracovny roztok sa nepredava, je potrebny postup, ako si ho vyrobit. Ten postup sa vola startovanie. Startuje sa pomocou rozrobeneho regenaratora, vody a tzv startera. Nieco ako 870 ml regenartora, 30 ml startera a vody do 1000 ml. Z hlavy to neviem, postup sa nachadza na kazdom starteri.
Takze ked mam 10 litrov regenmeratora, pouzijem necelych 9 dcl na nastartovanie 1 litra pracovneho roztoku a zvyskom mozem donekonecna regenerovat. Pokojne aj cely zivot. V principe plati, ze ak regenerovanim vymenim cely obsah pracovneho roztoku za 4 tyzdne, potom je vsetko vporiadku. AK skor, nic sa nedeje. Ak by hrozilo, ze pracovny roztok za mesiac nevymenim regeneraciou (teda 1000 ml/21 ml dava 50 filmov 24 obrazkovych), potom treba po mesiaci nastartovat novy liter pracovneho roztoku. A to vsetko az do 6 mesicov.
Jedna vec na tych troch flaskach A, B a C je dobre. A to, ze vsetky obsahuju homgenne koncentraty. Tie su delitelne. Netreba preto rozrabat celych 10 litrov regeneratora, ale aj nejake mensie mnozstva. Vzdy som bol proti takemuto deleniu, pretoze uz otvorenim flasky sa zivotnost koncentratov znizuje, ale prax v malych laboratoriach ukazuje, ze to nie je az take tragicke. A teda, ze je to mozne. Urcite sa nic nestane, ak si presne na rovnake casti podelia kazdu flasku viaceri zaujemcovia a v prijatelnom case spracuju.
Snad na doplnenie. V anglicky hovoriacom svete sa nepouziva slovo regenerator, ale REPLENISHER, co znamena DOPLNOVAC. Z aregenrator sa povazuje taka zmes, ktora z odpadu po vyvolavani urobi novy REPLENISHER. V praxi sa tato cesta neosvedcila ani ako odpoved pre ekologickych puritanov.
#283
Publikováno 25 květen 2017 - 06:03:59
Luboszz. Děkuji
Keko: Tak to je pěkná cena. Jak dlouho prosím vydrží rozpracovaná vývojka? Tedy když si namíchám roztok, jak dlouho jej mohu skladovat. Nebo se na každý film míchá roztok nový? Jak píšeš, že se míchají tři flaštičky dohromady. Jinak tu cenu za vyvolání ve fotolabu neodsuzuji. Naopak jsem rád, že to vůbec v dnešní době dělají. Jen ta úspora by pro mě byla významná při domácích nákladech.
Uz som to pisal vyssie. Zamiesany regenerator vydrzi az 6 mesicov.
Este raz, aby nedoslo k ziadnemu omylu.
Existuje tzv pracovny roztok, v ktorom sa vyvolava. Ten sa sklada z vody, vyvolavacej latky, prezervacnych latok, latok upravujucich pH, latok protizavojujucich, ale aj znacneho mnozstva neziaducich reakcnych splodin. Ked sa priebezne vyvolava a regeneruje, potom sa cely system nachadza v rovnovahe. Po kazdom kvante vyvolavaneho materialu sa vstrekne do celeho systemu male mnozstvo regeneratora. Regenrator obsahuje hlavne vodu a vyvolavajucu latku. Na druhej strane vstreknutim regenratora pretecie do odpadu rovnake mnoztvo vyvojky. Ano, ona by este bola dobre posluzila, ale musi uvolnit miesto regeneratoru, zaroven vsak zo sebou odnesie aj nejake tie reakcne splodiny. Teda ustrednym motivom je vstreknut do systemu novu vyvolavaciu latku a vyplavit splodiny.
Kedze sa pre profesionaôlne pouzitie predava iba regenerator a pracovny roztok sa nepredava, je potrebny postup, ako si ho vyrobit. Ten postup sa vola startovanie. Startuje sa pomocou rozrobeneho regenaratora, vody a tzv startera. Nieco ako 870 ml regenartora, 30 ml startera a vody do 1000 ml. Z hlavy to neviem, postup sa nachadza na kazdom starteri.
Takze ked mam 10 litrov regenmeratora, pouzijem necelych 9 dcl na nastartovanie 1 litra pracovneho roztoku a zvyskom mozem donekonecna regenerovat. Pokojne aj cely zivot. V principe plati, ze ak regenerovanim vymenim cely obsah pracovneho roztoku za 4 tyzdne, potom je vsetko vporiadku. AK skor, nic sa nedeje. Ak by hrozilo, ze pracovny roztok za mesiac nevymenim regeneraciou (teda 1000 ml/21 ml dava 50 filmov 24 obrazkovych), potom treba po mesiaci nastartovat novy liter pracovneho roztoku. A to vsetko az do 6 mesicov.Jedna vec na tych troch flaskach A, B a C je dobre. A to, ze vsetky obsahuju homgenne koncentraty. Tie su delitelne. Netreba preto rozrabat celych 10 litrov regeneratora, ale aj nejake mensie mnozstva. Vzdy som bol proti takemuto deleniu, pretoze uz otvorenim flasky sa zivotnost koncentratov znizuje, ale prax v malych laboratoriach ukazuje, ze to nie je az take tragicke. A teda, ze je to mozne. Urcite sa nic nestane, ak si presne na rovnake casti podelia kazdu flasku viaceri zaujemcovia a v prijatelnom case spracuju.
Snad na doplnenie. V anglicky hovoriacom svete sa nepouziva slovo regenerator, ale REPLENISHER, co znamena DOPLNOVAC. Z aregenrator sa povazuje taka zmes, ktora z odpadu po vyvolavani urobi novy REPLENISHER. V praxi sa tato cesta neosvedcila ani ako odpoved pre ekologickych puritanov.
Děkuji za polopatické vysvětlení a promiň, tu informaci o výdrži roztoku jsem přehlédnul. Na základě těchto informací se moje chuť pro tento proces doma zvýšila. Jen ještě musím promyslet jak si zajistit tu temperaci. Z vyvolávání ČB negativů vím, že to zas tak jednoduché není. A to je ČB film tolerantní k teplotě. Jen tak jsem si to různě proměřoval během vyvolávání a ty teploty kolísají. Ikdyž jsem použil třeba vandlík, ve kterém bylo větší množství vody o potřebné teplotě a v něm tank s negativem a vývojkou. To už je ale jiné téma.
#284
Publikováno 25 květen 2017 - 07:48:59
Na skusanie mam taky velky lavor s stvorcovym podorysom.
DO neho sa zmestia vsetky tri pozadovane flasky s pracovnymi roztokm aj vyvojnica.
Lavor napustim aspon 40°C vodou a necham vsetko vyhrievat. Voda rychlo chladne, tak z kohutika dopustam teplu vodu potom tak, aby som dosiahol teplotu vyvojky 37,8°C, co zaberie nejaky cas.
Ked uz je teplota OK, nalejem do vytemperovanej vyvojnice (uz s filmom) vyvojku, zacnem odratavat cas a vyvojnicou plavajucou po hladine cely cas rotujem raz na jednu stranu, raz na druhu stranu. Este pocas vyvolavania nalejem za kazdy 36obr film 35ml regeneratora do flase s pracovnym roztokom vyvoky stojacej uz na stole a po 3:15 minutach tam vlejem aj obsah tanku. ALe iba po ciarku, ktora reprezentuje povodnu hladinu vo flasi. Zvysok ide do odpadu.
Bez prerusovania nalejem bielic a pokracujem ustalovacom. Cas pre ustalovac i bielic sa lisi podla pouziteho typu.
Kricky je iba cas, neustaly pohyb i tepolota iba vo vyvojke. Bielic bieli a ustalovac ustaluje od teploty 35°C, myslym ze dokonca i menej, ale naco pokusat.
#285
Publikováno 25 květen 2017 - 09:54:11
Díky za inspiraci. Ještě mě napadlo, že by to šlo řešit nějakým akváriem s topným tělískem, který by tu teplotu v něm udržoval.
#286
Publikováno 25 květen 2017 - 09:58:29
Cokolvek, co pomoze vyhrievat, je dobre.
Ale treba si uvedomit, ze udrzat "tu" teplotu staci iba na 3 min a 15 s. Nie je dovod sa vkladat do toho technicky prevratnymi konstrukciami.
#287
Publikováno 25 květen 2017 - 10:23:12
Nie je dovod sa vkladat do toho technicky prevratnymi konstrukciami.
No to určitě. Ale ono samotné temperování, spíše příprava, mi připadala vždy otravná a zdlouhavá. Znám od pokusu s papíry. Takto se to zapojí do zásuvky a vyhřeje samo.
#288
Publikováno 25 květen 2017 - 10:57:25
No ano, u papiera je to potrebne mat spravne vytemperovane roztoky na ovela dlhsi cas.
Ale ked cesta je ciel Aj ja mam niektore ukony vo fotografii radj a moje okolie sa cuduje, preco to robim tak zdlhavo. Odpoved na to je jasna, lebo to mam rad ...
#289
Publikováno 25 květen 2017 - 11:41:24
Ale ked cesta je ciel
Toto heslo mám také rád, ale o poznání hůře se mi uvádí do praxe
A s tím pořízením toho balíčku je to jak? Bude možné si jej pořídit dejme tomu v létě? Protože ihned se k tomu nedostanu.
#290
Publikováno 25 květen 2017 - 11:52:14
My pouzivame C-41 dennodenne, mame je stale k dispozicii. Nejake ucelene balenie jednotlivych zloziek sa da obstarat aj u nas. Pravdepodobne by slo spominanu vyvojku na 10 litrov regeneratora, bielic na 5 litrov a ustalovac na 10 litrov. Ony sa tie koncentraty nespotrebovavaju rovnako a tak niecoho vzdy zostane a ine treba dokupit. Ale to je ako s chlebom a slaninou. Raz mi zostane nedojedana slanina, nuz si musim odrezat dalsi chleba. No a potom zostane chlieb, tak treba dalsiu slaninu ...
#291
Publikováno 25 květen 2017 - 13:31:22
Teď tomu moc nerozumím, jak je to napsané. Jsou tam čtyři sady, z toho každá sada je jakoby jedna samostatná jednotka pro vyvolávání. Na kolik negativů kinofilmu mi ten jeden roztok vydrží? Díval jsem se, že u fotoškody prodávají tetenal 750 Kč. Na té krabici je údaj, že to je na 12-16 kinofilmů se 36 snímky. Pak je tam balení na 2,5L za 1350 kč. To má být na 30-40 kinofilmů. Když si spočítám, že za jeden barevný negativ chtějí 90 kč za vyvolání a +50% za každý jeden push navíc, tak je levnější si to volat sám.
Popisoval som iba vyvojku, najdrahsiu zlozku na obstaranie. Ta sa zaraba vliatim troch flasticiek oznacenych "A", "B" a "C" do vody, konecny objem ma byt 10litrov. Su tam 4 take sadicky, celkovy objem je teda 40 litrov. Na 1 meter kinofilmu sa spotrebuje 21ml. (Nespravne som uviedol 80 ml, tak to hore opúravim***). 40 000/21 je 1900 metrov, resp 24 obr. filmov .
Ak podelis 50€ 1900 filmami, potom naklady na vyvojku su 3 centy, niekde okolo 1Kč. Povedal by som, ze naklady na standartny proces nepresahuje 10 Kč.
Mám zájem o toto, kdy náklady na proces nepřesáhnou 10 Kč. A regenerátor k tomu? Už se v tom trochu ztrácím, tak případně přidávám omluvu za nepochopení.
#292
Publikováno 4 září 2023 - 10:09:43
Dobrý den,
chtěl bych se zeptat v rychlosti. Udělal jsem PUSH Fomy 100 na 400 s Rodinalem (vím, že to není ideální vývojka na push, ale zatím to jen zkouším), můžete mi doporučit nějakou jinou vývojku, která bude mít podobné vlastnosti jen s málo menším zrnem a tolik silnou černou).
Díky moc pánové a přeji dobré světlo!
#293
Publikováno 4 září 2023 - 10:18:15
Otázka, jestli radši nezačít používat čtyřstovkové filmy a volat to normálně.
#294
Publikováno 4 září 2023 - 12:11:21
#295
Publikováno 4 září 2023 - 12:23:35
Také v tom nevidím smysl a radši bych pořídil pořádnou čtyřstovku. Pushovat kvůli relativně normální citlivosti mi připadá zbytečné. Něco takového má smysl, když chce člověk dosáhnout vysoké citlivosti na beztak citlivém filmu.
Zatím to pouze zkouším.
Ale mám už nafoceno 400 aka 800 a 400 aka 1600.
#296
Publikováno 4 září 2023 - 12:26:59
Otázka, jestli radši nezačít používat čtyřstovkové filmy a volat to normálně.
a z již namíchaných vývojek je něco doporučení-vhodného pro push?
Děkuji
#297
Publikováno 4 září 2023 - 12:30:36
Otázka, jestli radši nezačít používat čtyřstovkové filmy a volat to normálně.
a z již namíchaných vývojek je něco doporučení-vhodného pro push?
Děkuji
A které máš již namíchané?
#298
Publikováno 4 září 2023 - 13:47:39
#299
Publikováno 4 září 2023 - 14:04:43
Když už by to muselo být, tak bych se s ničím nepatlal a vzal Microphen.
Souhlas. Ale (mimo jiné) v zadání vlastně chybí, jaký formát negativu bude použit. Něco jiného je kinofilm a něco jiného třeba 9x12 (a větší).
Ono už v rámci tohoto tématu se lze dobrat odpovědí, kde je kromě Microphenu doporučen ještě XTOL(tam je třeba dát pozor na náhlou smrt vývojky) nebo třeba Atomal(ATM49). Lze i neředěná D76. Stačí si těch 6 stran tématu pročíst...
#300
Publikováno 4 září 2023 - 18:35:29
Zkusím ten proces udělat prvně s D76 a pote i s Microphenem.
Díky moc.
Martin
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návštěvníků, 0 anonymních