Makroměch - jak zjistím zaostřovací vzdálenost?
#1
Publikováno 3 listopad 2010 - 15:14:00
A teď otázky:
1) Objektiv mám mít zaostřený na nekonečno, na nejkratší zaostřitelnou vzdálenost nebo někde mezi?
2) Jaká bude vzdálenost fotografovaného objektu (zde negativu nebo diapozitivu v předsádce) od roviny filmu, abych dosáhl měřítka 1:2 a dokázal předlohu s daným ohniskem objektivu (Pancolar 1.8/50) a výtahem (25mm) zaostřit?
Existuje na to určitě nějaké pravidlo, ale nemůžu to nikde najít. Návod k tomu jsem taky nenašel. Zkusmo jsem cosi jaksi nastavil, ale pořád to není to pravé. Na té ližině jsou dvě stupnice, červená a modrá, jedna patrně slouží nastavení výtahu měchu, u druhé vůbec nevím. Poradí mi s tím krámem někdo, prosím?
#2
Publikováno 3 listopad 2010 - 15:32:09
Pouze to mám se závitem M42 místo bajonetu a momentálně s ideologicky nepřípustným typem fotoaparátu.
#3
Publikováno 3 listopad 2010 - 16:06:06
#4
Publikováno 3 listopad 2010 - 18:30:38
Add 1) objektiv musí být nastaven na nekonečno. Pokud by se totiž nastavilo ostření jinam, tak dojde ke změně poměru zobrazení. Stačí si umědomit o co jde - poměr je dán tzv. výtahem objektivu (technicky vzato je správný termín "obrazová vzdálenost"). Pokud nastavíš na makroměchu určitou vzdálenost s cílem dosáhnout určitého poměru zobrazení, tak dalším vysunutím objektivu (což se stane při nastavení ostření jinam než na nekonečno) se vzdálenost získaná zaostřením na krátkou vzdálenost přičte k výtahu získanému makroměchem.
Add 2) Objektiv nastavíš na nekonečno (tzn. výtah ve šneku objektivu = 0), na měchu nastavíš požadované měřítko zobrazení (při objektivu 50mm je to výtah 25mm pro poměr 1:2 a výtah 50mm pro poměr 1:1). Zaostříš spodním šroubem, protože tak budeš posunovat celou soustavu vůči fotografovanému předmětu aniž při tom změníš pozici těla (filmu) vůči objektivu (tedy jestli jsem správně pochopil konstrukci té věci - ale ono je to tak u většiny měchů).
Lze to samozřejmě i vypočítat - hledej heslo "zobrazovací rovnice" (sem to bohužel nedám, protože to vyžaduje obrázek a rovnici, kterou nevím jak na TK zapsat). Ale pochybuji, že v praxi bude možné to nastavit s dostatečnou přesností - hloubka ostrosti je při takových poměrech zobrazení velmi malá (+ poznámka na konci).
Zaostřit musíš na matnici (v tomto případě přímo, protože tělo nemá hranol).
Při měřítku 1:1 by měla být vzdálenost film x kopírovaný diapozitiv 200mm a při měřítku 1:2 to bude 225mm.
POZNÁMKA: upozorňuji, že v praxi to nemusí sedět zcela přesně na milimetr, protože ta padesátka jen sotva má ohniskovou vzdálenost přesně 50mm.
#5
Publikováno 3 listopad 2010 - 19:48:35
Ostreni probiha posunem cele opticke soustavy uvnitr objektivu dopredu-dozadu, stejne jako u makromechu, takze pokud nebude zaostreno na nekonecno objektivem, bude treba jen kousek vice vytahnout mech. Optika bude porad ve stejne vzdalenosti od bajonetu.
#6
Publikováno 3 listopad 2010 - 20:29:33
...pokud bude objektiv 50mm zaostřen jinak než na nekonečno, tak pro zachování shodného měřítka bude nutné měch vytáhnout méně!!!
Např. pokud objektiv 50/1,8 zaostříme šnekem na značku 0,5 m, tak jeho výtah bude cca o 6mm více oproti zaostření na nekonečno. Tím pádem pro měřítko 1:2 nebudeme měch vytahovat 25mm, ale pouze 19mm. Pro měřítko 1:1 nebudeme měch vytahovat 50mm, ale pouze 44mm. Z praktických důvodů je samozřejmě zbytečné počítat se dvěma rozměry (výtah šneku objektivu + výtah měchu), když stačí pracovat s rozměrem jedním (výtah měchu). A proto necháme objektiv na nekonečnu.
Nemíchejme dohromady dvě odlišné skutečnosti - výtah objektivu a nastavení optiky. U konkrétního objektivu (a snad u všech kinofilmových objektivů 50/1,8) skutečně nastavení ostření na objektivu (šnekem) nevlivňuje optiku (tyto objektivy nemají plovoucí člen). U objektivů s plovoucím členem (který má zlepšít kvalitu pro snímání na krátké vzdálenosti) samozřejmě je nutno postupovat odlišně. Např. Nikkor 55/2,8 AiS (který je vybaven plovoucím členem) pro měřítko 1:2 využijeme výhradně vlastní zaostřování objektivu (max. výtah je právě 27,5mm) a pro měřítko 1:1 zkombinujeme výtah objektivu (27,5mm) s mezikroužkem o tloušťce 27,5mm (= dohromady 55mm).
#7
Publikováno 3 listopad 2010 - 20:42:21
šak jo, já nikde nenapsal, že není třeba upravit výtah měchu; Tvá odpověď však pojmenovává všechny náležitosti, které jsou potřeba řešit. V konečném důsledku je důležitá celková vzdálenost - na tom se shodneme; eslivá jí dosáhnu výtahem měchu, objektivu či obojího je ale přece z hlediska konečného výsledku fuk. Nebo ne?...pokud bude objektiv 50mm zaostřen jinak než na nekonečno, tak pro zachování shodného měřítka bude nutné měch vytáhnout méně!!!
#8 Jirinol
Publikováno 3 listopad 2010 - 21:11:05
tento výtah pro ten který objektiv si poznačím ryskou na posuvu měchu a pak už je to brnkačka
v každém případě Pancolar 1,8/50mm nebyl optimalizován pro takové poměry zobrazení, ostrost v celém poli, hlavně v krajích a rozích obrazu, nebude při zobrazení 1:1 vůbec žádná sláva.
#9
Publikováno 3 listopad 2010 - 22:09:22
Děkuji za detailní výklad. Tu legraci s nastavením objektivu jinak než na nekonečno a následnou změnou měřítka zobrazení jsem si pochopitelně v praxi ověřil, jen mě při tom nenapadlo, proč to tak je a že bych to musel korigovat zmenšením výtahu měchu. Jen jsem si pamatoval z nějakého kdysi čteného textu, že by měl být objektiv nastaven na nekonečno, důvod už se mi ale z hlavy mezitím vykouřil. Takže děkuji za uvedení na pravou míru.
Jirinol:
Stran kvality zobrazení Pancolarem v okrajích vykresleného obrazového pole, toto mě v danou chvíli netrápí, protože budu ve skutečnosti snímat jenom jeho střed. Jak asi správně tušíš, za měchem momentálně sedí Olympus s poloviční úhlopříčkou snímače oproti kinofilmu. Je to vlastně pokus o naládování obrázku z filmu do počítače bez skeneru, s tím, že jsem tu legraci chtěl řešit snímáním každého políčka na dvakrát a složením těch dvou polovin dohromady. Ale to je už jiné téma.
Jinak tu sestavu bez té kopírovací předsádky chci vyzkoušet na statické makro s kinofilmem, ale zatím nemám vyřešeno spolehlivé měření expozice, resp. nemám funkční tělo se závitem s TTL. Mě dostupná bajonetová těla, nejen že přes redukci se závitovými objektivy zaostřují nepřesně, ale hlavně TTL měří úplné kraviny. Chápu, že Pancolar není žádný makro objektiv, ale na první pokusy mi bude muset stačit. Teď už jen sehnat nějaké to závitové tělo s funkčním expozimetrem.
#10
Publikováno 3 listopad 2010 - 22:24:14
Dneska k tomu pouzivam Nikon 60mm makro, kvalita je jeste o neco lepsi.
#11
Publikováno 4 listopad 2010 - 07:05:46
#12
Publikováno 4 listopad 2010 - 11:32:28
Porad mi prijde jednodussi to nastavovat podle obrazu v hledacku nez pocitat..... presne timhle zarizenim co je na fotce jsem leta prefocoval diaky.
Dneska k tomu pouzivam Nikon 60mm makro, kvalita je jeste o neco lepsi.
Nepochybuji, že jsem poněkud nešika a navíc takhle po nocích, když se tím můžu bavit, už mi to moc nemyslí. Samozřejmě jsem to zkoušel podle obrazu v hledáčku nastavit, ale přišlo mi, že do procesu zahrnuji víc proměnných než je třeba. To je tak, když se bez hlubšího rozmyslu šteluje současně obrazová i předmětová vzdálenost a ještě se šibuje celou soustavou na zaostřovací liště, aby to nesedělo na liště moc vepředu nebo moc vzadu. Tudíž jsem chtěl mít výchozí nástřel předmětové vzdálenosti pro různá ohniska při daném měřítku zobrazení, abych si umístil fotoaparát s měchem na vhodné místo na té liště, jejíž posuv je pochopitelně konstrukčně omezen.
Výklad od Fabia i pomůcka od Jirinola mi přijdou jako praktická vodítka, až to budu zkoušet podle obrazu v hledáčku příště. Víc už netřeba.
#13 Jirinol
Publikováno 4 listopad 2010 - 21:15:27
Jak asi správně tušíš, za měchem momentálně sedí Olympus s poloviční úhlopříčkou snímače oproti kinofilmu. Je to vlastně pokus o naládování obrázku z filmu do počítače bez skeneru, s tím, že jsem tu legraci chtěl řešit snímáním každého políčka na dvakrát a složením těch dvou polovin dohromady. Ale to je už jiné téma.
Pak nevím, co řešit - máš makroměch, máš slidecopier, nasaď na to E-cosi, posuň držák filmu a zaostřuj výtahem, až budeš mít celý negativ/slide v celém hledáčku E-cosi, dej to na AP a snímej. aby to mělo jakž takž obrazovou kvalitu, objektiv po zaostření cloň na 8. pokud budeš takto digitalizovat diáky a více kryté negativy, práci si urychlíš prosvícením předlohy bleskem, tam si taky jednoduše nastavíš teplotu světla podle teploty bleskové výbojky.
ale jestli tuto činnost myslíš vážně a máš toho na přefocení hodně, tak se poohlédni po kvalitním makro objektivu nebo s redukcí LTM39/M42 tam vraž kvalitní zvětšovací objektiv a uvidíš podstatný rozdíl.
2 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 2 návštěvníků, 0 anonymních