Vážení kolegové, fotografické filmy SVEMA, určené pro amatérskou fotografii byly předurčeny pro koeficient kontrastu 0,80, ve vývojce GOST No.2, hodnota pH 9,1, jež oproti vývojce D76, hodnota pH 8,6 obsahovala 4x více metolu, žádný hydrochinon a rozdíl v množství uhličitanu sodného byl o 25g vyšší. Výpočet normy GOST byl též odlišný a na každé krabičce filmu byl vyražen údaj o doporučené době vyvolání, vycházející ze senzitometrické kontroly jednotlivých šarží v doporučené vývojce No.2 za podmínek vyvolání v Dewarově nádobě. Vývojka se míchala před použitím vždy čerstvá a používala se jednorázově. Pro materiál Foto -65 byl maximální kontrast 0,80 , pro Foto-130 byl maximální kontrast 1,00 pro Foto-250 byl maximální kontrast 1,00 pro Foto-32 byl maximální kontrast 1,20. Rozlišovací schopnost v č./mm byla rovněž závislá na citlivosti materiálu. Foto-32 150č./mm, Foto-65 110č./mm, Foto-130 105č./mm, Foto-250 70č./mm. Rozdílné normy se projevovaly i ve srovnání obou hodnot při vyvolání filmu. Tehdy populární ORWO NP-15 GOST No.2 0,80, DIN 1,05, ORWO NP-18 GOST No.2 1,30, DIN 1,30, ORWO NP-20 GOST No.2 0,65, DIN 1,00, pro ORWO NP-22 GOST No.2 1,30, DIN 1,9, ORWO NP-27 GOST No.2 1,30, DIN 2,1 pro doporučené hodnoty koeficientu kontrastu. Filmy SVEMA byly v prodejně ILAFOT v Drážďanech mnohem dražší, než domácí ORWO NP-22 ! Vynikající výsledky fotografů Pobaltských republik, jak jsem zjistil od Gunarse Binde z fotoklubu RIGA, který mi prozradil, že kupovali kradené armádní Ortho filmy SVEMA, v ochodní síti logicky nedostupné, předurčené k dokumentaci cílů ve fotokulometech bitevních letounů MIG a SUCHOJ, které měly sníženou citlivost k červené části spektra. Filmy měly citlivost 27 a vyvolávali je ve vývojkách D76. Pro dosažení maximálního kontrastu a ostrosti zvětšovali na upravených zvětšovacích kondenzorových přístrojích s přesnou justáží bodového světelného zdroje z automobilové žárovky 12V s krátkým vláknem v ohnisku kondenzoru. V kombinaci s tvrdou gradací papíru, zpracovávaného v dělené lázni z tvrdě a následně měkce pracující positivní vývojky, působily jejich fotografie jako kouzelně brilantní, o několik stupňů vyšší úrovně, než unavená šeď běžné tuzemské produkce. Viz. INTERFOTO Vsetín, kolekce Pobaltských fotoklubů. Setkání s Gunarsem Binde bylo úžasné a pro mne splněný životní sen. Velmi rád na tyto okamžiky vzpomínám. Skromnost opravdového Mistra, ve srovnání s obecními nadutými "chlebaři" je v tzv. "Zatuchlé Kotlině" jevem dnes zcela výjimečným. Je škoda, že se zde absolutně vytratila jakákoli tvůrčí empatie a byla nahrazena brutálním egoismem ambiciózních diletantů. FUJ !!! S pozdravem "Starý Jezevec" Erik