A to nefotíš half-frame kde máš 72 snímků jako já. 6 vyvolaných kinofilmů za 3 měsíce - to je opravdu hromada obrázků. A potom ještě ty baryty narovnat, kéž bych nemusel chodit do práce.
Co mě zlobí dvě
#3751
Publikováno 19 January 2023 - 21:45:33
#3752
Publikováno 19 January 2023 - 23:36:21
Mluvíte mi z duše!
Za starejch časů bylo fajn zvětšovat ve dvou, jeden se stará o zvětšovák a druhej o misky. Šlo tak dělat spousta fotek za večer. Ale dokopat se k tomu sám je hrozný. Achjo....
#3753
Publikováno 20 January 2023 - 07:29:56
#3754
Publikováno 26 January 2023 - 13:39:56
#3755
Publikováno 26 January 2023 - 14:20:48
Taky bych si rád přečetl víc, ale ono je to logické. Finanční a časová náročnost analogové fotografie v porovnání s tím, co padá z lepšího mobilu, který máme trvale v kapse, nutně způsobuje, že focení na film se věnuje málo lidí a většina z nich má všechny postupy vyřešené a zaběhané. Takže ani nemají důvod něco tu probírat.
#3756
Publikováno 26 January 2023 - 14:44:02
#3757
Publikováno 26 January 2023 - 19:41:21
Foťáky sa nové nerobia...
Technické diskusie už prebrali všetko...aj 3x
Pokusy o diskusiu o tvorbe a galérii si pamätám a aj to, ako dopadli...
A ani to sťažovanie sa už nie je také zábavné ako kedysi.
#3758
Publikováno 26 January 2023 - 19:58:58
#3759
Publikováno 28 January 2023 - 09:35:33
Musím nesohlasit.
Zaprvé, věci které byly dřív samozřejmostí, v digitálním věku fungují jinak (třeba že digitálisti asi ani nevědí že se ze svaté trojice s ISO prostě hýbat nedá, zbývá jim jen clona a čas) nebo už se na ně dokonce zapomíná úplně (nastavit čas na Kievu 88 před natažením = zničit foťák)
Za druhé, a to už poznávám sám na sobě, člověk s věkem už dost zapomíná, a občas je nutno si osvěžit některé i základní věci, o pokročilých technikách nemluvě...
A to nejlepší nakonec, člověk se může pořád něco nového učit. Nevim sice jak se dělá kyanotypie, uhlotisk nebo jak si namíchat vývojku která funguje i v africkém létě, ale jsem si jistý že až to budu chtít nebo potřebovat vědět, určitě strávím pár hezkých večerů hledáním a učením se
#3760
Publikováno 28 January 2023 - 11:31:58
#3761
Publikováno 28 January 2023 - 12:49:03
... digitálisti asi ani nevědí že se ze svaté trojice s ISO prostě hýbat nedá, zbývá jim jen clona a čas...
Obávám se, že drtivá většina dnešních digitálistů (ale i já fotím na digitál) jsou mobilisti, kteří ani netuší, že existuje něco jako ISO, clona či čas. Oni prostě cvakají a cvakají a posílají na internet. Každý žrádlo, než sežerou, musí vyfotit, aby ostatní viděli. Problém není v technice, moderním mobilem se dají udělat výborné fotky, pokud to někdo umí. Problém je v tom, že největší výhoda digitálu - jednoduchost a téměř nulové náklady na jednu fotku - jsou zároveň největší slabinou. Když člověk věděl, že má 36 (24) políček a šmytec, trochu se zamyslel, než zmáčknul spoušť.
Na druhou stranu, pro toho, kdo umí fotit a "má co říct" (ne, nemluvím o sobě) je digitální zrcadlovka (dnes možná už i bezzrcadlovka) dokonalý nástroj s úžasnými možnostmi oproti analogu. Zjednodušený pohled, že fotka je jenom to, co vyleze z vývojky, taky ničemu dobrému neslouží.
Jak už bylo řečeno, foťák je nástroj, jedno jestli analog nebo digitál. Výsledek záleží na té kulaté věci na krku toho, kdo ten foťák drží v pazourech.
#3762
Publikováno 28 January 2023 - 12:56:19
Ne zlobi doslova sere ze nemozem do komory aj ked mam tyzdne voľného času a nemusim do prace. Hold po operacii treba odpocivat ale hlava plna napadov na fotenie, zvacsovanie a skusanie novych veci
#3763
Publikováno 28 January 2023 - 13:47:59
Zlobí mě, že když jsem se po letech probral a rozhodl se vrátit trochu vážněji k opravdovému focení, že to tady trvá tejden, než se objeví nějaký nový příspěvek. Připadám si tu jak v Ouholičkách na návsi v neděli dopoledne. A ještě ke všemu je poslední příspěvek v téhle kategorii beztak ode mne, tak si tohohle nikdo nevšimne.
Me treba zlobi to, ze tu neni diskutovana vic prave ta tvorba a stredobodem neni galerie - chapu, ze je to nesmirne subjektivni a s objektivní realitou to nema nejspis nic spolecneho, ale muj pocit z toho vseho je, ze se resi jen a pouze technika - a /sobecky/ ta me skoro neoslovuje ani nezajima... (samozrejme, objektivne se neresi JEN technika)
Nicmene, myslim si, ze hodne moc toho nici vsudypritomna "virtualnost" - INTERNET. Pisu tady do nejakyho sedomodryho ctverecku nejakym ikonkam 2x2xcm. Emocionalne to uz vic plochy byt nemuze. Postrada to vsechno, co tvori lidskost lidskosti. Kontakt s druhym clovekem, prožívání, společné zážitky... Řeší se, že "dřív to bylo jiný" - jistě, ti lidé spolu trávili čas obvykle dost osobně. Fotky si mohli poslat maximálně dopisem. Vsechno se resilo osobne, kdyz se chtel neco naucit, musel sam nebo osobne za "mistrem"... nebo do skoly.
Chybejici osobni kontakt a daleko vetsi prostor pro emoce - tvorba je (alespon tedy pro me) emocionalni, prinasi naplneni, smysl, radost, nekdy samozrejme ujmu, ztraty a zmar - ale to k tomu neodmyslitelne patri, a to je to, co mi chybi, a bez toho nema pro me zadny smysl "diskuze" nekde na netu. Nezajimaji me technikalie, zajima me Človek, ale mam pred sebou monitor notebooku = smrt duše a trend doby.
ps: jeste k te galerii - myslim si (subjektivne = svuj nazor nikomu to nevnucuju), že zmarem vsech galerii na netu jsou technicky hnidopissky radoby "konstruktivni" kritiky od lidi, kteri by se meli venovat spis strojarine a posuzovat maximalne tak vysoustruzeny hridele, protoze nic jinyho, nez technickou stranku nejsou schopni videt, nevnimaji srdcem, jsou dusevne mrtvi stejne jako jejich technika.
#3764
Publikováno 28 January 2023 - 14:12:23
ps: jeste k te galerii - myslim si (subjektivne = svuj nazor nikomu to nevnucuju), že zmarem vsech galerii na netu jsou technicky hnidopissky radoby "konstruktivni" kritiky od lidi, kteri by se meli venovat spis strojarine a posuzovat maximalne tak vysoustruzeny hridele, protoze nic jinyho, nez technickou stranku nejsou schopni videt, nevnimaji srdcem, jsou dusevne mrtvi stejne jako jejich technika.[/quote]
Tohle je hodně přísný, ale vlastně souhlasím.
#3765
Publikováno 28 January 2023 - 15:39:16
Vážení kolegové, klasická černobílá fotografie, jako ryze individuální tvůrčí proces, do jehož průběhu nezasahuje jakýmkoli způsobem cizí subjekt, má své trvalé a nezastupitelné místo v oblasti výtvarného umění. Uměleckost fotografie může být nahlížena z mnoha pohledů. Jednou z hlediska dokonalosti formy, jindy třeba hodnoty obsahu. Radost z výsledku, který reprezentuje zcela individuální a nepřenositelné vlastní vidění světa, podmíněné individuálními kritérii každého tvůrce v sobě zahrnuje celé spektrum speciálních dovedností a znalostí, utvářejících vlastní rukopis a tematický výběr. Individuálně sestavené tematické portfolio, tvořící s knihařsky poučeně a ručně individuálně zhotovenou vazbou určitý ideál, reprezentující trvale vlastní fotografickou tvorbu. Mnoho z významných autorů pracovalo na těchto uzavřených tematických tvůrčích celcích. V tomto ryze osobním přístupu vidím jediný smysl vlastní tvorby. Zda-li to budou VF přímé kontakty, či kvalitně technicky a kvalitně materiálově zpracované individuální zvětšeniny, není vůbec podstatné. Technické poznámky jsou důležité pro autora, jinak nikoho absolutně nezajímají, stejně, jako značka světlotěsné krabice na film a počet čoček v optické soustavě, jíž byl vytvořen latentní obraz. 150 000 poslušně vrzajících roboticky vycepovaných houslistů ještě není zárukou jediného emoce budícího tónu, který je schopen mne vnitřně oslovit. V Japanu frčí plastové domácí společnice, které, vybaveny umělou inteligencí, dokonale simulují empatii a plaší emoční prázdnotu přetechnizované společnosti. Nahrazují domácí mazlíčky, nemusí se pravidelně venčit, nevyžadují elementární veterinární péči, nevyžadují pravidelnou stravu. Je možné je též nákladně a luxusně šatit, lze s nimi trávit volný čas. Jsou odpojitelné od sítě, skladné a nepodléhají rychlému opotřebení. Podobně, jako digitální fotoaparáty.
Obdivuji své o tři generace mladší spolužačky a spolužáky, kteří studují obor fotografie a neztrácejí věčný plamínek naděje, že se s tímto oborem v budoucnu budou schopni vůbec nějak uživit. Obdivuji jejich software a hardware vybavení, často se zamýšlím nad tím, zda-li mám ještě nějakou, alespoň smysluplnou šanci. Je to za uplynulých 35 roků zcela odlišný, nekonečný svět, pádící v koridoru neustále se měnících technologií k jakémusi, velmi iluzornímu cíli s dosud plně nespecifikovatelným dosahem. Jako centrálně servisním zásahem měněný shluk šedé mozkové hmoty v blanitém obalu, vkládaný do lebeční dutiny s IT upgradovanými ovladači. Pračlověk by patrně po pouhých 24 hodinách, prožitých ve velkoměstě západního typu, zákonitě nevratně zešílel, Žít vlastní životy pomalu a uvážlivě třídit veškeré návody k opravdovému pocitu materiálního štěstí, považuji s klasickým VF fotoaparátem na vlastním hrbu pohozeným a těmi návraty s ulovenou obrazovou zvěří k domácímu krbu, za jedinou udržitelnou formu existenčního přežití. Obdivuji mistrovský um a pevnou vůli Achernarovu.
S úctou a pozdravem: "Čest Vaší poctivé, řemeslnně a obrazově dokonale odvedené klasické černobílé fotografické práci !"
Váš "Starý Jezevec" Erik
#3766
Publikováno 28 January 2023 - 17:01:42
#3767
Publikováno 31 January 2023 - 12:26:49
Momentálně mne trápí několik svitků ilford, které jsem před lety založil do fotoaparátu a poté je neexponované zase vyndal. Pásku s označením typu filmu nemám. A nyní nedokážu identifikovat, který film je Delta 100, delta 3200 a 50. Jediný rozdíl vidím v šířce černého proužku na začátku pásu. Lze šířkou tohoto proužku identifikovat typ filmu? Je jiná možnost jak rozlišit svitky které vypadají úplně stejně?
#3768
Publikováno 31 January 2023 - 12:58:01
Na konci každého krycího pásu je značení.Jedině ve tmě přemotat na konec.Zjistit co je to za typ a pak přemotat zpět a nafotit.
Přiložený soubor (y)
#3769
Publikováno 3 February 2023 - 09:22:23
chjo na art dokument vzlety a pády, včera jsem nestihl a už nebude reprízován a na ivysílání z licenčních důvodů není dostupný
nechápu, že se o tak tak chrtěj, když už to jednou dají do televize, že jsem si nezmáčk nahrávání
#3770
Publikováno 3 February 2023 - 09:50:59
chjo na art dokument vzlety a pády, včera jsem nestihl a už nebude reprízován a na ivysílání z licenčních důvodů není dostupný
nechápu, že se o tak tak chrtěj, když už to jednou dají do televize, že jsem si nezmáčk nahrávání
Díky za tip. A kvůli takovýmto případům jsem rád, že mám v rámci mobilního tarifu i internetovou TV, kde je možno si zpětně přehrát pořady za uplynulý týden.
#3771
Publikováno 3 February 2023 - 09:52:00
Já už nevydržel vzhůru, bylo to pozdě. Nechápu dnešní tlačení k ponocování, slušný člověk je vzhůru ve čtyři a nejpozději v šest pilně pracuje, příkladem nám buď náš zvěčnělý císař František Josef.
#3772
Publikováno 3 February 2023 - 10:09:50
Já už nevydržel vzhůru, bylo to pozdě. Nechápu dnešní tlačení k ponocování, slušný člověk je vzhůru ve čtyři a nejpozději v šest pilně pracuje, příkladem nám buď náš zvěčnělý císař František Josef.
Někomu by mohlo vadit, že se třeba večer odehrává společenský hospodský život a tak. Kdysi jako gymnaziální studenti jsme se scházeli před školou v nonstopu Speciál a mělo to něco do sebe.
#3773
Publikováno 3 February 2023 - 10:20:10
No však když se brzy vstává, brzy se i hospodaří, to dá rozum. V osm hodin pak od korbele do postele. Zrušení letního času by mohlo k brzkému vstávání pomoci, a posunout noční klid. To už se ovšem dostáváme daleko od fotografie.
#3774
Publikováno 3 February 2023 - 13:31:33
My lepší lidé tohle necháváme sedlákům, podruhům a dalšímu obslužnému personálu. Přičemž pochopitelně ten tvůj rozvrh nominálně dodržujeme, vstávajíce ve 4 odpoledne a pracujíce od 6 večer, ovšem s rozvahou a s citem pro míru.No však když se brzy vstává, brzy se i hospodaří, to dá rozum. V osm hodin pak od korbele do postele. Zrušení letního času by mohlo k brzkému vstávání pomoci, a posunout noční klid. To už se ovšem dostáváme daleko od fotografie.
#3775
Publikováno 3 February 2023 - 15:10:29
Díky za tip. A kvůli takovýmto případům jsem rád, že mám v rámci mobilního tarifu i internetovou TV, kde je možno si zpětně přehrát pořady za uplynulý týden.
Prozradil bys jak tedy u tohoto pořadu v iVysílání obejít hlášku "Litujeme, ale video není dostupné" ? Na rozdíl od jiných Vzletů a pádů mi tyhle moc zpětně přehrát nejdou.
#3776
Publikováno 3 February 2023 - 15:51:16
to se nejedná o ivysílání, ale jinou cestu signálu, ten je placen a ve standardu nabízí veškerou produkci pustit s nějakým zpožděním
já to nemám, platit za tv vysílání, které je zdarma mi nepřijde nutné a koukám málo
#3777
Publikováno 3 February 2023 - 17:23:48
Jiná cesta signálu - dík za nápovědu. Neb přes Skylink to zpětné přehrávání fachčí. A to i ten 1.díl.
#3778
Publikováno 4 February 2023 - 20:09:25
Kolegáčkové, děkuji za upozornění, shlédl jsem na Skylinku a je to opravdu krásný dokument.
#3779
Publikováno 4 February 2023 - 21:42:09
Umřela mi vývojka - Diafine. A projevilo se to na svitku, na kterém mi fakt záleželo. Moje blbost. Prostě jednou za čas je třeba zlikvidovat a udělat novou várku.
#3780
Publikováno 5 February 2023 - 01:19:18
po kolika filmech ???
#3781
Publikováno 5 February 2023 - 09:44:15
#3782
Publikováno 5 February 2023 - 15:47:25
Nevyvolavam pravidel niekedy aj mesiac dva pauza. Radsej si skusam vzdy vyvojku aj ustalovac. Ked vytiahnem film odstrihnem 2 kusky zo zaciatku filmu. Zatial najdlhsie mi vydrzi ID11 ale vzdy vyfukujem takym vacsim zapalovacom vzduch vo flasiach. Odkedy pouzivam plyn vyvojka je pekne cista, predtym hned hnedla
#3783
Publikováno 5 February 2023 - 21:36:04
po kolika filmech ???
No dlouho. Jako fakt dlouho (2 roky?), ale průběžně jsem doplňoval dle doporučení z návodu a z diskusních for - když klesla hladina A, trochu jsem ještě odlil + odlil jsem B na stejnou úroveň a doplnil cca 100ml (do litrové láhve z namíchané ale nepoužívané dávky). Je to originál Diafine a fakt vydrží dlouho. Ale příště tedy budu používat čerstvou dávku podstatně rychleji.
Máte tip jak spolehlivě otestovat dvoulázňovou vývojku? Klasicky 3 min. v A a poté 3 min. v B na světle a musí úplně zčernat???
#3784
Publikováno 5 February 2023 - 22:00:06
Tak tak, na svetle , potom do ustalovaca...zmeraj za kolko scerna ked bude cerstva a zapis na flasu..ked to bude uz dlho od povodneho casu namiesaj cerstvu.
#3785
Publikováno 6 February 2023 - 13:29:25
U rodinalu mám takovou zkušenost, tak jsem si chtěl ověřit tu dvoulázňovku. Díky!
#3786
Publikováno 18 February 2023 - 21:16:56
Co se týče té životnosti, je třeba do dřeva zabouchat, že mi zatím nepošlo nic namíchaného, včetně pracovních roztoků, u kterých bych to očekával nejdříve. Bum, bum. Áčko v BTTB pracuje i po šestnácti filmech, béčko bylo vyměněno. D-23 běhá, E-72 1:4 i 1:3 také. Pošel mi kdysi jen R09, když na něj začali dávat netěsnící víčka. Proto ho teď po otevření naplním do kartuší bez vzduchu. Překvapil i pracovní roztok positivní LQN, ani jsem nevěděl, že tam byl, ale po devíti měsících stále pracuje. Veškeré vývojky před použitím testuji pomocí ústřižku filmu.
Zneklidňuje mne, že Machovy chemikálie jsou ode dneška nedostupné, zrovna, když jsem se po týdenním bádání rozhodl, co si objednám.
#3787
Publikováno 19 February 2023 - 17:45:11
vadí mi že jsem si rozbil minulý týden svůj milovanej červenej filtr... když jsem se podíval na ceny nových tak mi to vadí dvakrát tolik
#3788
Publikováno 20 February 2023 - 11:52:43
vadí mi že jsem si rozbil minulý týden svůj milovanej červenej filtr... když jsem se podíval na ceny nových tak mi to vadí dvakrát tolik
A až zjistíš, že ten filtr v Čechách vůbec neseženeš (nedávno jsem kupoval oranžový a tmavě červený B+W 39mm z Německa, bo v ČR prostě nejsou. Ani nemluvě o modrým, který už se nedělají...) bude vadit ještě trochu víc...
#3789
Publikováno 21 February 2023 - 21:05:10
vadí mi že jsem si rozbil minulý týden svůj milovanej červenej filtr... když jsem se podíval na ceny nových tak mi to vadí dvakrát tolik
A až zjistíš, že ten filtr v Čechách vůbec neseženeš (nedávno jsem kupoval oranžový a tmavě červený B+W 39mm z Německa, bo v ČR prostě nejsou. Ani nemluvě o modrým, který už se nedělají...) bude vadit ještě trochu víc...
No právě, že už jsem ty ceny studoval
#3790
Publikováno 23 February 2023 - 17:37:23
Fomatone 133 - skvělý baryt s teplým tónem, krémovým a lehce strukturovaným povrchem nadobro končí, opět kvůli podložce jako legendární Fomatone 542 nebo 532. Zůstává tedy pouze 131 lesk a 132 mat, ty pojedou dál. Je tedy potřeba se dozásobit kdo ten papír má rád dokud to ještě jde a nedojde jim materiál.
Dobrá zpráva je že Foma Ortho 400 svitkový film půjde do prodeje do jednoho až dvou měsíců. Pánové donesli i vzorky jak ten film vypadá v porovnání s klasickou čtyř stovkou to vypadá velice dobře, pěkně kontrastní oproti Fomě 400. Tak aspoň něco.
#3791
Publikováno 23 February 2023 - 19:01:01
Tak dejme tomu, že s tím papírem (tak rychle) skončit nechtěli. Ale volba orto 400 je pro mě překvapující. Čekal bych, že když už chtějí vyrobit nový film, že přijdou třeba s Fomapanem 50 nebo 25... Ale Fomaort 400? Dobře, když už tedy orto, tak třeba 100, 50... Ale 400?
#3792
Publikováno 23 February 2023 - 22:01:38
Něco tady nesedí: opravdu máji FT MG CL 131 a 132 jinou podložku než 133?Fomatone 133 - skvělý baryt s teplým tónem, krémovým a lehce strukturovaným povrchem nadobro končí, opět kvůli podložce jako legendární Fomatone 542 nebo 532. Zůstává tedy pouze 131 lesk a 132 mat, ty pojedou dál.
#3793
Publikováno 23 February 2023 - 22:05:30
#3794
Publikováno 24 February 2023 - 07:40:12
Tak dejme tomu, že s tím papírem (tak rychle) skončit nechtěli. Ale volba orto 400 je pro mě překvapující. Čekal bych, že když už chtějí vyrobit nový film, že přijdou třeba s Fomapanem 50 nebo 25... Ale Fomaort 400? Dobře, když už tedy orto, tak třeba 100, 50... Ale 400?
Proč dělat něco, co už na trhu je, byť drahé? Vysoce citlivý orthofilm, to je průnik množin starého a nového, přispívá k dnes tak populární pestrosti. Jednota v rozmanitosti, ať jsme citlivi k jakékoli barvě, všichni jsme foma.
#3795
Publikováno 24 February 2023 - 08:10:56
Já bych rád nízko citlivé planfilmy ve formátu 18x24, ve Fomě ale nejlíp vědí které filmy a citlivosti se nejlíp prodávají, proto asi ta citlivost 400.
#3796
Publikováno 24 February 2023 - 10:08:20
#3797
Publikováno 24 February 2023 - 16:33:55
Já bych rád nízko citlivé planfilmy ve formátu 18x24, ve Fomě ale nejlíp vědí které filmy a citlivosti se nejlíp prodávají, proto asi ta citlivost 400.
Co vím, tak na planech tahle emulze nejspíš nebude. Tenhle "ortho", ale spíše modrocitlivý až k směrem k UV, je na tenké podložce... Je to dost šikovný nástroj k práci a co vím, nemá v ničem obdoby.
#3798
Publikováno 24 February 2023 - 16:47:04
4 stovka ortho bude jenom ve svitku, jiný formát se neplánuje. Nízko-citlivý planfilmy ve formátu 18x24 je jenom moje zbožný přání, třeba takové ISO 6, to by bylo super kdyby Foma vyrobila.
#3799
Publikováno 24 February 2023 - 16:55:51
Mohl bych se zeptat, k čemu byste takový materiál potřeboval? To je dost zajímavé zbožné přání.4 stovka ortho bude jenom ve svitku, jiný formát se neplánuje. Nízko-citlivý planfilmy ve formátu 18x24 je jenom moje zbožný přání, třeba takové ISO 6, to by bylo super kdyby Foma vyrobila.
#3800
Publikováno 24 February 2023 - 18:27:06
Do dřeváka 18x24 s objektivem bez závěrky abych mohl kloboučkovat. Já vím že se to dá řešit ND filtrama a podobně, ale na sklopce 10x15 fotím starými prošlými filmy Orwo NP s citlivostí 25 (děkuji Kankrla ještě jednou) které fotím jako ISO 6 kvůli stáří a vyhovovalo mi to. Do toho dřeváka by to bylo ideální a navíc to k tomu pasuje ta nízká citlivost. Když už po staru tak se vším, desky sebou ale tahat nehodlám.
1 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 1 návětěvníků, 0 anonymních