fotogravura
#1
Publikováno 25 March 2011 - 18:17:50
#2
Publikováno 26 March 2011 - 15:06:11
pro případné chlapce pojídající po ránu vtipnou kaši podotýkám, že jsem již nejen po snídani, ale i po obědě a google umím také. Jinak pro info oč kráčí.. http://www.photogravure.com/Nahodou, není zde někdo kdo by mi pomohl pochopit tuto techniku?
#3
Publikováno 26 March 2011 - 16:05:58
#4
Publikováno 4 January 2016 - 01:36:23
aj si to skusal nakoniec? mna to celkom laka
#5
Publikováno 5 January 2016 - 01:58:36
No uhlotisk (Bostick+Sullivan na to mají speciální červený papír) se přenese na měděnou desku, která je opatřena akvatintovým zrnem. Pak se leptá chloridem železitým, nejlépe třemi koncentracemi a pak se to vytiskne jako hlubotisk. Jelikož je to příbuzné hlubotisku, tak je hodně informací, ale celkově to znamená, naučit se tři řemesla (a dělat dobrý fotky k tomu
#6
Publikováno 30 January 2016 - 10:06:09
Lze používat i fotopolymerové štočky pro knihtisk. Vymývají se vodou. Pro knihtisk jsou potřeba negativní filmy. Pro hlubotiskový štoček lze použít pozitiv. Samozřejmě je potřeba štoček exponovat nejprve rastrem a pak teprve předlohou. Trošku s tím experimentuji. Zatím nemám valných výsledků - mám satinýrku domaděl a tam je asi chyba.
#7
Publikováno 30 January 2016 - 10:24:26
Pro pořádek uvedu trochu teorie. Hlubotisk - fotogravura je vynález Karla Klíče z Hostinného. Do měděné desky jsou zaleptána místa, která mají tisknout. Podle hloubky zaleptání jsou vytištěny polotóny. V praxi se používá přenosový papír citlivý na UV světlo. Na něj se nasvítí filmová předloha vyvolá se a nalepí na měděnou desku. Vodou se rozpustí lepidlo z papíru (jako obtisky na letadélka). Vytvrzená citlivá vrstva chrání desku před proleptáním chloridem železitým. Z hotové desky se mechanicky odstraní citlivá vrstva a hurá do hlubotiskového lisu. Tisk je stejný jako tisk suché jehly - tedy teoreticky. Pro výrobu tiskové formy jsem zvolil fotpolymerovou desku proto, že cena je stejná jako u měděné desky leptané chlridem železitým, ale nevznikají žádné nebezpečné chemikálie. Fotopolymer je inertní a vymývá se vodou.
#8
Publikováno 10 March 2016 - 10:58:11
Pro pořádek uvedu trochu teorie. Hlubotisk - fotogravura je vynález Karla Klíče z Hostinného. Do měděné desky jsou zaleptána místa, která mají tisknout. Podle hloubky zaleptání jsou vytištěny polotóny. V praxi se používá přenosový papír citlivý na UV světlo. Na něj se nasvítí filmová předloha vyvolá se a nalepí na měděnou desku. Vodou se rozpustí lepidlo z papíru (jako obtisky na letadélka). Vytvrzená citlivá vrstva chrání desku před proleptáním chloridem železitým. Z hotové desky se mechanicky odstraní citlivá vrstva a hurá do hlubotiskového lisu. Tisk je stejný jako tisk suché jehly - tedy teoreticky. Pro výrobu tiskové formy jsem zvolil fotpolymerovou desku proto, že cena je stejná jako u měděné desky leptané chlridem železitým, ale nevznikají žádné nebezpečné chemikálie. Fotopolymer je inertní a vymývá se vodou.
ahoj, tiez ma zaujala tato technika a rozmyslam, ze by som to skusil na fotopolymerne dosky alebo pouzitim fotopolymerneho filmu - ten je ovela ovela lacnejsi (ImagON / ImagON HD) a da sa aplikovat na akukolvek dosku
pochopil som, ze v procese je dost kritickym elementom samotny lis, ale absolutne nikde som nenasiel pojednanie o tom, ake parametre by mal lis splnat, okrem rozmerov alebo vobec ci nejake parametre lisy maju. najlacnejsie bezne dostupne lisy su asi "skolni lisy od FOME" - ale tusite ci su na tuto techniku vhodne ?
tiez som videl, ze namiesto dvojiteho osvitu (raster + motiv) sa da pouzit tlac priamo na dosku (DTP), raster uz je nativne obsiahnuty v sposobe tlace atramentovou tlaciarnou - nemate niekto skusenosti?
#9
Publikováno 11 December 2016 - 19:23:27
skúšam prapôvodným postupom podľa knihy, ale za nič na svete sa želatína nechce rozliať po tom asfalte! doslova uteká ako ortuť
#10
Publikováno 12 December 2016 - 23:01:48
Možná by pomohla troch isopropylalkoholu, snižuje povrchové pnutí a zlepšuje smáčivost. A předehřát desku, tak akorát na cca 35°.
Neznám původní postup, ale myslel jsem, že princip je takový, že se vytvoří akvatintové zrno, to se zaleptá, pak se asfalt smeje a přenese se pigment, pak se opět leptá.
#11
Publikováno 13 December 2016 - 16:13:38
Možná by pomohla troch isopropylalkoholu, snižuje povrchové pnutí a zlepšuje smáčivost. A předehřát desku, tak akorát na cca 35°.
Neznám původní postup, ale myslel jsem, že princip je takový, že se vytvoří akvatintové zrno, to se zaleptá, pak se asfalt smeje a přenese se pigment, pak se opět leptá.
v knihe píšu, že sa napráši asfaltom, aby vzniklo to zrno - žiadne leptanie sa pred želatínou nespomína - na ten pripečený asfalt sa má naliať želatína s dvojchrómanom a potom už štandardne - exponovať, vypláchnuť v teplej vode a leptať. Prvý raz sa mi to podarilo, len som si blbá neuvedomila, že mám exponovať z pozitívu, nie z negatívu.
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návětěvníků, 0 anonymních