dobry vyber
eee, mam pocit ze GNOME se vydalo podobnou cestou jako vyrobci lomo-fotoaparatu ... Cekal bych, ze milovnik RB67 bude trochu vic "old school"
server$ uname -a OpenBSD server.sukany.cz 6.7 GENERIC.MP#5 amd64
Publikováno 6 říjen 2020 - 17:58:43
dobry vyber
eee, mam pocit ze GNOME se vydalo podobnou cestou jako vyrobci lomo-fotoaparatu ... Cekal bych, ze milovnik RB67 bude trochu vic "old school"
server$ uname -a OpenBSD server.sukany.cz 6.7 GENERIC.MP#5 amd64
Publikováno 6 říjen 2020 - 18:23:44
Zdá se mi to nebo ve FotoŠkoda opět zdražili filmy? :/
A není lepší kupovat v BeFoto?
A ve tvém případě bych asi volil polskou alternativu https://www.analogowo.eu/
Tu v Pl už ty shopy mám omrknuté a moc se to nevyplácí...obecně fotověci tu jsou spíš dražší než levnější.
Ve fotoškodě nakupuju jen dík kolegovi co tam pracuje....ale i tak mě ty ceny začínají docela mrzet....tímhle tempem to bude za pár let opravdu výsada movitých :/
Publikováno 6 říjen 2020 - 21:01:24
Tu v Pl už ty shopy mám omrknuté a moc se to nevyplácí...obecně fotověci tu jsou spíš dražší než levnější.
Ve fotoškodě nakupuju jen dík kolegovi co tam pracuje....ale i tak mě ty ceny začínají docela mrzet....tímhle tempem to bude za pár let opravdu výsada movitých :/
No ono právě na Analogowo mají ceny negativu prakticky jako na BeFoto (akorát celkem malý výběr, ale tu klasiku - Ilford, Kodak, Foma - tam člověk najde). Škoda je extrémně drahý. Když je toho trochu víc, tak kupuju v Německu, těch €10 za dopravu se velmi rychle vrátí na nižších cenách.
Ale máš pravdu - materiál šel za poslední 1-2 roky extrémně nahoru.
Můj oblíbený Tri-X 120 jsem kupoval na hranici 140-160 Kč, u Škody teď stojí 280 (!), v BeFoto lehce přes 200. Acros všichni víme.
Takže hurá do TK100
Publikováno 12 říjen 2020 - 18:53:03
Publikováno 12 říjen 2020 - 20:10:57
Ano, to je přesně rozdíl mezi analogem a digitálem jak ho vnímám. Mám oboje a zatímco na filmu mám jen málo fotek, nad kterými hodně přemýšlím a snažím se je vyfotit nějak "smysluplně", na digitál si člověk rychle zvykne namačkat "všechno", protože to nic nestojí a smazat se to dá kdykoliv jedním tlačítkem. Já jsem ještě vyrostl na filmu a zvyklý si snímky vybírat nemám potřebu fotit úplně všechno ale i tak si s digitálem dovolím fotit i nějakou blbost, na kterou bych film necintal (protože aby mi třeba něco neuteklo). Ale jak říká můj kamarád, digitální fotka nemá duši.
Publikováno 12 říjen 2020 - 21:39:18
Ano, je to o soustředění a o kultivaci vnímání obrazu.
Příkladně, když koukám na kytaristu, tak levačkou mačká struny a pravačkou do nich drnká. Snadný, tak to budu dělat taky a když to zkusím mockrát, tak to přece občas musí vyjít! Ale nevyjde to. A že neámm hudební sluch nevadí, statisticky to prostě trefit musím
Haj hou...
Publikováno 13 říjen 2020 - 10:13:03
Jen tak ...
Posílám odkaz na čerstvé video z YT - praktická ukázka pružnosti ČB negativu, v tomto případě HP5+.
My tady asi všichni víme a známe, ale zcela jistě se občas v našem okolí vyskytne někdo začínající, kdo takové názorné představení uvítá.
Publikováno 13 říjen 2020 - 10:18:45
Nojo, jenže někteří začínající si taky pod pojmem pružnosti ČB negativu představovat něco jiného - před pár lety mi jeden mladík napsal, že HP5+ vůbec není pružný film, že ho ve foťáku přetrhl úplně stejně jako Fomapan 100.
Publikováno 13 říjen 2020 - 11:51:43
Ja som zase bpl pouceny o nepotrebnosti expozimetra. Ved ked je to tak, ze cim viac svetla, tym tmavsie miesto na negative, potom naco sa zapodievat meranim svetla ... To bol vysledok logickeho myslenia istemo fyzika.
Publikováno 13 říjen 2020 - 12:37:39
Příkladně, když koukám na kytaristu, tak levačkou mačká struny a pravačkou do nich drnká.
Akorát když mám kytaru na leváka tak je to opačně .známá legenda Paul McCartney a je jich dost.
Publikováno 13 říjen 2020 - 13:20:55
Ja som zase bpl pouceny o nepotrebnosti expozimetra. Ved ked je to tak, ze cim viac svetla, tym tmavsie miesto na negative, potom naco sa zapodievat meranim svetla ... To bol vysledok logickeho myslenia istemo fyzika.
Takto jsem to samozřejmě nemyslel, sám používám spotmetr.
Min. by si z toho mohl nováček vzít to, že je lepší přeexponovat než podexponovat (viz úplný závěr, kde jsou dvojice -1 / +1, -2 / +2, -3 / +3.
Mě by z pohledu začátečníků samozřejmě zajímaly metodicky jiné věci typu - vliv vývojky a agitace, přeexpozice a podvolání, podexpozice a převolání, vliv na zrno (při zvětšenině nějakých rozměrů). Zde borec navíc jenom skenuje, nezvětšuje.
Ale pro někoho to může být užitečné.
Publikováno 13 říjen 2020 - 14:22:49
Ja som zase bpl pouceny o nepotrebnosti expozimetra. Ved ked je to tak, ze cim viac svetla, tym tmavsie miesto na negative, potom naco sa zapodievat meranim svetla ... To bol vysledok logickeho myslenia istemo fyzika.
Takto jsem to samozřejmě nemyslel, sám používám spotmetr.
Min. by si z toho mohl nováček vzít to, že je lepší přeexponovat než podexponovat (viz úplný závěr, kde jsou dvojice -1 / +1, -2 / +2, -3 / +3.
Mě by z pohledu začátečníků samozřejmě zajímaly metodicky jiné věci typu - vliv vývojky a agitace, přeexpozice a podvolání, podexpozice a převolání, vliv na zrno (při zvětšenině nějakých rozměrů). Zde borec navíc jenom skenuje, nezvětšuje.
Ale pro někoho to může být užitečné.
Ja som zase bpl pouceny o nepotrebnosti expozimetra. Ved ked je to tak, ze cim viac svetla, tym tmavsie miesto na negative, potom naco sa zapodievat meranim svetla ... To bol vysledok logickeho myslenia istemo fyzika.
Takto jsem to samozřejmě nemyslel, sám používám spotmetr.
Min. by si z toho mohl nováček vzít to, že je lepší přeexponovat než podexponovat (viz úplný závěr, kde jsou dvojice -1 / +1, -2 / +2, -3 / +3.
Mě by z pohledu začátečníků samozřejmě zajímaly metodicky jiné věci typu - vliv vývojky a agitace, přeexpozice a podvolání, podexpozice a převolání, vliv na zrno (při zvětšenině nějakých rozměrů). Zde borec navíc jenom skenuje, nezvětšuje.
Ale pro někoho to může být užitečné.
Prepac, smial som sa tvojmu analytickemu mysleniu, ale tomu postu od jirin_ola na temu "film a bungee jumping".
Publikováno 13 říjen 2020 - 14:23:51
Ja som zase bpl pouceny o nepotrebnosti expozimetra. Ved ked je to tak, ze cim viac svetla, tym tmavsie miesto na negative, potom naco sa zapodievat meranim svetla ... To bol vysledok logickeho myslenia istemo fyzika.
Takto jsem to samozřejmě nemyslel, sám používám spotmetr.
Min. by si z toho mohl nováček vzít to, že je lepší přeexponovat než podexponovat (viz úplný závěr, kde jsou dvojice -1 / +1, -2 / +2, -3 / +3.
Mě by z pohledu začátečníků samozřejmě zajímaly metodicky jiné věci typu - vliv vývojky a agitace, přeexpozice a podvolání, podexpozice a převolání, vliv na zrno (při zvětšenině nějakých rozměrů). Zde borec navíc jenom skenuje, nezvětšuje.
Ale pro někoho to může být užitečné.
Ja som zase bpl pouceny o nepotrebnosti expozimetra. Ved ked je to tak, ze cim viac svetla, tym tmavsie miesto na negative, potom naco sa zapodievat meranim svetla ... To bol vysledok logickeho myslenia istemo fyzika.
Takto jsem to samozřejmě nemyslel, sám používám spotmetr.
Min. by si z toho mohl nováček vzít to, že je lepší přeexponovat než podexponovat (viz úplný závěr, kde jsou dvojice -1 / +1, -2 / +2, -3 / +3.
Mě by z pohledu začátečníků samozřejmě zajímaly metodicky jiné věci typu - vliv vývojky a agitace, přeexpozice a podvolání, podexpozice a převolání, vliv na zrno (při zvětšenině nějakých rozměrů). Zde borec navíc jenom skenuje, nezvětšuje.
Ale pro někoho to může být užitečné.
Prepac, smial som sa tvojmu analytickemu mysleniu, ale tomu postu od jirin_ola na temu "film a bungee jumping".
Uplne zle!
Prepac NEsmial som sa tvojmu analytickemu mysleniu ...
Este raz, prepac.
Publikováno 13 říjen 2020 - 15:01:40
Keko: v pohodě.
Já musím více chodit do přírody a fotit a potom více trávit čas v komoře, protože jinak mám problém příliš přemýšlet.
Občas je prostě lepší ten čas věnovat osobní zkušenosti a odmakat si to sám.
.
Takže prakticky radši vzít starý Super Baldax, dát tam Fomu 400, vzít si expozimetr a vyfotit těch 12 políček na jeden zátah, pohrát si s vyvoláním podle toho, co jsem fotil a potom to dotáhnout u zvětšováku a misek až na papír.
Strávím tím stejný čas jako studováním bezedných fór na internetu, ale daleko víc se naučím
Publikováno 18 říjen 2020 - 13:53:56
Dostal jsem přístroj, který můžete vidět na přiložených fotografiích, ale nemůžu přijít na to, k čemu vlastně slouží. Trafo dodává 12V zřejmě halogenové žárovce, která je vevnitř (není na ni pořádně vidět a přístroj zatím rozebírat nechci). Tubus obsahuje čočku, helicoid a plynule nastavitelnou clonu. Raději jsem ho zatím nezapínal. Kdoví v jakém stavu je to trafo a pletená izolace na vodiči taky není v nejlepším stavu.
Víte někdo, co to je za přístroj?
Zkoušel jsem vyhledat odpovídající vlákno pro identifikaci neznámých předmětů (vím, že takové bylo), leč marně. Proto to dávám sem.
Publikováno 18 říjen 2020 - 14:08:13
osvětlení do mikroskopu(cca 50 let zpět). S nejvyšší pravděpodobností. Něco takového v menším vydání jsem měl k binokuláru.
Publikováno 18 říjen 2020 - 14:08:27
Dostal jsem přístroj, který můžete vidět na přiložených fotografiích, ale nemůžu přijít na to, k čemu vlastně slouží. Trafo dodává 12V zřejmě halogenové žárovce, která je vevnitř (není na ni pořádně vidět a přístroj zatím rozebírat nechci). Tubus obsahuje čočku, helicoid a plynule nastavitelnou clonu. Raději jsem ho zatím nezapínal. Kdoví v jakém stavu je to trafo a pletená izolace na vodiči taky není v nejlepším stavu.
Víte někdo, co to je za přístroj?
Zkoušel jsem vyhledat odpovídající vlákno pro identifikaci neznámých předmětů (vím, že takové bylo), leč marně. Proto to dávám sem.
Zdroj svetla pre mikroskop.
Svieti sa nim rovno do zrkadielka pod vzorkou.
Publikováno 18 říjen 2020 - 14:56:01
Aha! Děkuji, pánové. Jenom dodám, že na přístroji je udaný rok 1967.
Publikováno 20 říjen 2020 - 15:06:40
No ono právě na Analogowo mají ceny negativu prakticky jako na BeFoto (akorát celkem malý výběr, ale tu klasiku - Ilford, Kodak, Foma - tam člověk najde). Škoda je extrémně drahý. Když je toho trochu víc, tak kupuju v Německu, těch €10 za dopravu se velmi rychle vrátí na nižších cenách.
Ale máš pravdu - materiál šel za poslední 1-2 roky extrémně nahoru.
Můj oblíbený Tri-X 120 jsem kupoval na hranici 140-160 Kč, u Škody teď stojí 280 (!), v BeFoto lehce přes 200. Acros všichni víme.Takže hurá do TK100
To trošku (víc) spadli z višně u Škody koukám. 295,- za T-max 400 kinofilm a 335,-! za 3200 T-max je už trochu lichva se mi zdá. Oproti BéFoto dražší filmy klidně i o 60,-. Šílenost.
Publikováno 20 říjen 2020 - 15:31:54
Publikováno 21 říjen 2020 - 09:13:36
Kodak zdrazil masivne vsade.
Publikováno 21 říjen 2020 - 10:13:57
asi budu muset z mrazáku vytáhnout plus-x, abych měl pocit, že si užívám drahého luxusu.
Jen škoda, že na těch mých fotkách by asi ty drahé materiální vstupy nebyly vidět, musím se spokojit s tím, že je stejně neprodám, tudíž si zatím postačím s filmy a papíry za zlomkovou cenu, dokud je mám ve sklepě a mrazáku nasyslené (ještě že ty staré Ilford filmy a Bromofort papíry jsou pořád skvělé a ta léta na ně zlý vliv neměla).
-
apropos, k těm 30 let starým bromofortům - před měsícem a něco jsem fotil v tak blbém světelném prostředí, že jsem měl značné obavy, že z toho nic nebude (světlý textilní přístřešek - partystan, otevřený do stínu, zadní stěna částečně přímo nasvětlena velmi nízkým odpoledním, ostrým, sluncem skrz křoví. takže chtít fotit hrající prepupertální muzikanty z anfasu v tomto protisvětle docela opruz), vyvolané negativy OK, ovšem obličeje pochopitelně všechny ve stínu, bez výrazné kresby.
Na Ilford MG papíry to rozumně nazvětšovat nešlo, ať jsem si s MG filtrací hrál jakkoli. Včera večer jsem vytáhl krabici Forte Bromofort BHO (tvrdá gradace), rychle rozpustil navážku na Burki and Jenny Cold Tone developer, nazvětšoval, vypral, zapnul bubnovou leštičku, a ejchuchu, za chvíli se naplnila krabička "retro" kresbou šťavnatých, slaboučkých, dokonale lesklých, fotek po půlnoci jsem šel do hajan s velmi dobrým pocitem.
Publikováno 21 říjen 2020 - 19:51:47
ak by niekto hladal Opemus 6 color https://foto.bazos.s...mus-6-color.php
Publikováno 24 říjen 2020 - 13:34:04
Publikováno 24 říjen 2020 - 14:17:19
Publikováno 24 říjen 2020 - 14:25:04
Vodu ze susicky pouzivam na prerusovaci lazen, na prani a redeni pracovniho roztoku vyvojky, ktery se po vyvolani vylije a vicememe na vsechno, co se po pouziti vyhodi. Nepozoroval jsem zadnych zmen proti destilce.
Publikováno 24 říjen 2020 - 15:19:29
Zkoušel jsem pár kapek nechat uschnout na sklíčku a zbytků tam bylo dost, matnej flek a pod mikroskopem chlupy. navíc ten kondenzát smrdí po parfémech z pracích prostředků. Tak jsem to dál ani nepokoušel.
Publikováno 24 říjen 2020 - 18:28:32
Ponekud jsem znejistel a sel ocuchat sbernou nadobu u susicky. Necitil jsem zadny pach. Kontrolni sklenka moravskeho muskatu voni jako vzdy, cili senzor v poradku.
Prefiltroval jsem jeste pul litrik co v te nadobe byl a na filtracnim papire neni ani s lupou nic videt a to se naposled susilo cerne.
Uklidnen, dopiju lahvinku a pujdu vyvolat dnesni skla.
Publikováno 25 říjen 2020 - 08:34:46
Vážení kolegové, nezapomeňte si přepočítat své sluneční tabulky na tradiční, ekonomickou blahodárností času letního rozvrácený čas středoevropský. Existují místa s ideálním osvětlením vycházejícími, či častěji odcházejícími paprsky, zcela unikátní. Úhel dopadajícího osvětlení v obou rovinách, podmíněný časovým údajem skrývá ve své podstatě jedinečnost fotografického zobrazení. Mistr Josef Sudek vedl pečlivé záznamy a na určitá místa vycházel ještě před ranním kuropěním. Když "hudba hrála" byl spokojen, když se podmínky nesešly, čekal trpělivě na ideální světlo celý rok. S přáním "Dobrého světla" v režimu SEČ jen všem Stříbromilům "Starý Jezevec" Erik
Publikováno 26 říjen 2020 - 01:38:22
Vážení kolegové, nezapomeňte si přepočítat své sluneční tabulky na tradiční, ekonomickou blahodárností času letního rozvrácený čas středoevropský. Existují místa s ideálním osvětlením vycházejícími, či častěji odcházejícími paprsky, zcela unikátní. Úhel dopadajícího osvětlení v obou rovinách, podmíněný časovým údajem skrývá ve své podstatě jedinečnost fotografického zobrazení. Mistr Josef Sudek vedl pečlivé záznamy a na určitá místa vycházel ještě před ranním kuropěním. Když "hudba hrála" byl spokojen, když se podmínky nesešly, čekal trpělivě na ideální světlo celý rok. S přáním "Dobrého světla" v režimu SEČ jen všem Stříbromilům "Starý Jezevec" Erik
No, u Sudka bych to na "pečlivé záznamy" neviděl, spíš si ty světelný situace pamatoval a uměl představit.
O ranním kuropění taky pochybuju, byl sova, žil po večerech.
Publikováno 26 říjen 2020 - 01:46:47
Ponekud jsem znejistel a sel ocuchat sbernou nadobu u susicky. Necitil jsem zadny pach. Kontrolni sklenka moravskeho muskatu voni jako vzdy, cili senzor v poradku.
Prefiltroval jsem jeste pul litrik co v te nadobe byl a na filtracnim papire neni ani s lupou nic videt a to se naposled susilo cerne.
Uklidnen, dopiju lahvinku a pujdu vyvolat dnesni skla.
No, možná se mi v sušičce spustilo proplachování kondenzátoru, ale sajrajtu v tom bylo dost. Na druhou stranu, kaktusáři a masožravkáři s tím v klidu zalévají.
Dnes mám vlašský ryzlink.
Publikováno 1 listopad 2020 - 12:36:01
Neviem, či ste zaregistrovali, že pred niekoľkými dňami zomrel Pán herec Sean Connery. Česť jeho pamiatke.
Publikováno 3 listopad 2020 - 10:14:50
Publikováno 3 listopad 2020 - 11:45:31
Nevidím žádné video? Chyba na mé straně (prohlížeč)?
Publikováno 3 listopad 2020 - 11:57:29
Kalousek
Publikováno 3 listopad 2020 - 12:07:23
Publikováno 3 listopad 2020 - 12:28:29
faajt V čase 8:32 je vidět v černým rámečku perforace filmu.
Publikováno 3 listopad 2020 - 12:46:33
Publikováno 3 listopad 2020 - 13:21:50
Publikováno 3 listopad 2020 - 13:23:48
Nefunguje..
Publikováno 3 listopad 2020 - 13:24:47
jasne, ze se to dela takhle, dela to hromada lidi
perforace zacina pomerne daleko od okraje policka (pismena a cisla byvaji az za perforaci)
Je dobre mit ustaleny format/rozmer policka (jeden typ fotaku), protoze pak se da uchycovaci ramecek filmu ve zvetsovaku propilovat tak akorat, aby to odkrylo pozadovanou sirku okraje okolo policka. Pripadne se to propiluje vice, okraj je sirsi, tak se pak redukuje maskovacim ramem papiru.
U svitku je to analogicky podobne, jen se u nej podle me casteji stava, ze se obraz policka promitne prilis blizko napisu oznaceni filmu. Tezko rict, zda je to zpusobeno vetsimi odchylkami zarovnani toho filmu pri previjeni a nebo to maji nektere filmy tak daleko od okraje uz od vyroby.
Publikováno 3 listopad 2020 - 13:25:31
jo a ram je nejspis Saunders
Publikováno 3 listopad 2020 - 14:33:41
k černému rámečku:
Občas černé orámování vypadá fajn... a bez ohledu na to, jestli se zvětšuje celé políčko negativu, nebo jemnější či hrubší výřez z něj (neboť kompozice při focení nebývá vždy dokonalá, že...), existuje jednoduchá samodomo za pár minut vyrobená berlička:
Maska, kterou se po expozici papíru ve zvětšovacím rámečku přikryje obraz na papíře ještě v rámečku založeném, jež nechává potřebnou rezervu pro osvit jen a pouze tohoto rámečku. Moje masky jsou na každé straně o 8 mm kratší, než je nastavený formát na zvětšovacím rámečku (tj. výsledný rámeček je 4mm široký, ale to může být variabilní, ten se dá se jednoduše poštelovat nastavením ramen zv.rámu). Masku pečlivě položím na papír tak, aby nezakrytý proužek mezi maskou a rameny zv.rámu byl stejnoměrně široký na všech stranách, masku mírně zatížím a okraje "objedu" ruční mini baterkou s relativně úzkým kuželem světla. Pak masku sundám, otevřu zv.rámeček a šup papír do vývojky. Masky pro různé formáty papíru mám přesně uříznuté z nevyužitých odřezků kapa desky tloušťky 5mm, některé masky nestandartních rozměrů ze zbylých vyříznutých "vnitřků" paspart, resp. z černého a a tmavošedého paspartového kartonu.
Publikováno 3 listopad 2020 - 16:29:16
k černému rámečku:
Občas černé orámování vypadá fajn... a bez ohledu na to, jestli se zvětšuje celé políčko negativu, nebo jemnější či hrubší výřez z něj (neboť kompozice při focení nebývá vždy dokonalá, že...), existuje jednoduchá samodomo za pár minut vyrobená berlička:
Maska, kterou se po expozici papíru ve zvětšovacím rámečku přikryje obraz na papíře ještě v rámečku založeném, jež nechává potřebnou rezervu pro osvit jen a pouze tohoto rámečku. Moje masky jsou na každé straně o 8 mm kratší, než je nastavený formát na zvětšovacím rámečku (tj. výsledný rámeček je 4mm široký, ale to může být variabilní, ten se dá se jednoduše poštelovat nastavením ramen zv.rámu). Masku pečlivě položím na papír tak, aby nezakrytý proužek mezi maskou a rameny zv.rámu byl stejnoměrně široký na všech stranách, masku mírně zatížím a okraje "objedu" ruční mini baterkou s relativně úzkým kuželem světla. Pak masku sundám, otevřu zv.rámeček a šup papír do vývojky. Masky pro různé formáty papíru mám přesně uříznuté z nevyužitých odřezků kapa desky tloušťky 5mm, některé masky nestandartních rozměrů ze zbylých vyříznutých "vnitřků" paspart, resp. z černého a a tmavošedého paspartového kartonu.
Publikováno 3 listopad 2020 - 17:56:44
Vážený kolego, faajn, vždy je vhodné posoudit adekvátnost jakéhokoli způsobu rámování obrazu přímo na formátu fotopapíru zhotoveném, k obsahu fotografického obrazu. Zarámováním do černého okraje je vymezen a ohraničen prostor, pro snímky pohybujících se objektů je naopak žádoucí okolí aktivní části obrazu ponechat určitý prostor. Záleží na vkusu autora, módním trendům v čase - dvojité liniové kontury připomínající parte, rýsování konturovacích linek černou matnou tuší atd. Zde
je mnohem důležitější pracovat s aktivní plochou obrazu v poměru k volné ploše pasparty, její barevností a vyváženosti celkové plochy zarámované fotografie, stejně jako typu, barvy, šířce hrany a materiálu fotografického rámu. Čili zcela podstatná problematika adjustace fotografie do interiéru, jejíž charakter může fotografii velice umocnit, nebo zcela utlumit její obsah. Zde je třeba oddělit technický obsah fotografie v elementární formátu fotopapíru a její následnou visuální presentaci divákovi.
Problematika fotografie a fotografického obrazu v interiéru, to je letitý průser, táhnoucí se od slavné teoretické éry Prof. Jána Šmoka, jehož přínos byl neocenitelný !
S pozdravem: "Starý Jezevec" Erik
Publikováno 4 listopad 2020 - 17:24:59
k černému rámečku:
Občas černé orámování vypadá fajn... a bez ohledu na to, jestli se zvětšuje celé políčko negativu, nebo jemnější či hrubší výřez z něj (neboť kompozice při focení nebývá vždy dokonalá, že...), existuje jednoduchá samodomo za pár minut vyrobená berlička:
Maska, kterou se po expozici papíru ve zvětšovacím rámečku přikryje obraz na papíře ještě v rámečku založeném, jež nechává potřebnou rezervu pro osvit jen a pouze tohoto rámečku. Moje masky jsou na každé straně o 8 mm kratší, než je nastavený formát na zvětšovacím rámečku (tj. výsledný rámeček je 4mm široký, ale to může být variabilní, ten se dá se jednoduše poštelovat nastavením ramen zv.rámu). Masku pečlivě položím na papír tak, aby nezakrytý proužek mezi maskou a rameny zv.rámu byl stejnoměrně široký na všech stranách, masku mírně zatížím a okraje "objedu" ruční mini baterkou s relativně úzkým kuželem světla. Pak masku sundám, otevřu zv.rámeček a šup papír do vývojky. Masky pro různé formáty papíru mám přesně uříznuté z nevyužitých odřezků kapa desky tloušťky 5mm, některé masky nestandartních rozměrů ze zbylých vyříznutých "vnitřků" paspart, resp. z černého a a tmavošedého paspartového kartonu.
Tohle jsem zatim - bez vetsiho uspechu - zkousel pilovanim ramecku (vzdy skoncim na tom, ze se mi film v drzaku trochu pohne a vysledne okraje nejsou rovnomerne) ... Ten zpusob s maskami, ktery popisujes urcite vyzkousim, diky!
Publikováno 4 listopad 2020 - 19:14:45
Tak nám pokračuje dál zdražování analogových materiálů, ostatně jak je to očekávané. Kodak oznámil další zvýšení cen svých materiálů od nového roku - o cca 15-25%
https://silvergrainc...ease-announced/
Očekávám, že Ilford a také Foma budou následovat (už jenom z tržního hlediska).
A doufám, že se podaří zajistit metráž středoformátového Fomapanu 400 (@Otec Času).
Publikováno 4 listopad 2020 - 21:48:52
Tak nám pokračuje dál zdražování analogových materiálů, ostatně jak je to očekávané. Kodak oznámil další zvýšení cen svých materiálů od nového roku - o cca 15-25%.
0 členů, 1 návštěvníků, 0 anonymních