Papiry, expozice, velikost ...
#1
Publikováno 1 červen 2011 - 12:58:34
Fotim velmi malo a na DSLR. Nicmene se mi historicke techniky moc libi. Zkousel jsem tedy asi nejjednodusi a to Van Dyke. Sehnal jsem chemikalie, namichal roztok. Negativ jsem vytisknul na inkoustovce a v bazaru poridil kopirovaci ramecek.
Postupoval jsem podle navodu a nejaky vysledek to melo. Po tomto prvnim pokusu bych se rad zeptal na nekolik veci vas, kteri mate s touto technikou zkusenosti.
1. Jelikoz jsem si nebyl jist kontrastem negativu (vytisten na folii na tiskarne Pixma) exponoval jsem, dle navodu, ne na primem slunci. Expozicni doba mela vychazet v desitkach minut, nicmene me se podarilo obrazek preexponovat jiz na par minut. ?????
2. Vyber papiru. Do prvniho testu jsem nestihl sehnat v clancich doporucovate typy papiru. Provedl jsem p tedy rvni pokus na papiry z papirnictvi. Jeden byl nejaky papir na vytvarne prace (z jedne strany horizontalne vroubkovany) a druhy byl obycejny kridovy papir.
Na ten 'vytvarny' se emulze nanasela velmi dobre, na kridovy ne, jelikoz malo sal a velmi se kroutil. Vysledek byl pak patrny. Na vice savem papiru byla fotka kontrastnejsi s tmavohnedym nadechem, na kridovem potom malo kontrastni s nadechem do zlutohneda a jasne zretelnymi tahy stetcem. Mel vsak take neco do sebe
3. Kopirovaci ramecek jsem sehnal zatim pouze o velikosti 8x11 cm. Presto, ze bylo zrejme, ze negativ je ostry, na takovemto rozmeru to nebylo tolik znat diky celkem hrube strukture papiru.
- Jake tedy pouzivate papiry a proc? Kvuli savosti, gramazi, strukture atd.
- Jake rozmery kontaktnich fotografii porizujete. Neni rozmer 8x11cm prilis maly (popr. jaky papir pouzit, aby jeho struktura 'nezabila' kresbu?).
- Jak dlouho za urcitych svetelnych podminek exponujete?
Dekuji za vase odpovedi a jakekoliv podnety!
Pop
#2
Publikováno 1 červen 2011 - 19:02:48
Vytváram kontaktné kópie 24x30 cm, 30 x 40 cm a 40 x 50 cm. Fólie tlačím na tlačiarni A3+.
Expozičné časy mi vychádzajú okolo 2-5 minút. Exponujem vo vlastnom solárku, kde používam 5 UV trubíc Sylvania o výkone 18W. Mám ich namontované v peknemom drevennom kryte z lamina 18 mm a osadené na 3 predradníkoch. Čo sa týka exponovania na priamom slnku: Skúšal som to. Čas bol tak isto cca. 3 minúty. V tieni mi vyšiel čas na cca. 8 minút.
Kontrast výslednej kópie sa dá okrem exponovania na slnku/v tieni riadť aj vyvolávaním v kyslom prostredí(kyselina citrónová, ocot, ...) alebo pridanie kamencu do želetíny pri želatínovaní papierov. Mnou používané papiere ale želatínovať netreba, a preto používam na riadenie kontrastu práve kyselé prostredie pri vypieraní.
Kontaktný rámik mi umožňuje kópie do 44 x 54 cm.
#3
Publikováno 2 červen 2011 - 06:54:53
http://www.temnakomo...iewtopic&t=5543
Stránky workshopu a informace z předešlých
http://www.nmf.cz./h...avani/workshopy
Odkaz na stránky Zdeňka Řivnáče
http://fototechniky.cz/
Sám mám dobrou zkušenost s papíry z Velkých Losin
#4
Publikováno 2 červen 2011 - 08:58:25
Diky moc. Jeste par upresnujicich veci ...
Jakou pouzivas tiskarnu a jake folie? Zkousel jsem zatim pouze folii Rayfilm, nejaka pro inkoustovy tisk. Ma takovy lehce matny a lepivy povrch, aby dobre absorboval inkoust, ale celkem hrubou strukturu. Ovsem zatim se mi to nijak neprojevilo na vysledku, jelikoz papir mel vzdy strukturu o mnoho hrubsi ...
Jak se projevi na kontrastu kysela vyvojka? Udela to mekci nebo tvrdsi kontrast?
Co se tyce zelatinovani ... kdy je to potreba? Nekde jsem cetl, ze kdyz se do citliveho roztoku prida zelatina, tak je mozne ho nanaset i na nesave povrchy. Napr sklo, umela hmota atd. Mas zkusenosti s jinymi materialy nez s papirem ...
Posledni otazka, kde jsi sehnal tak velky ramecek???
Diky Pop
#5
Publikováno 3 červen 2011 - 00:07:07
Tlačiareň: Canon Pixma iX4000 - do A3+
Kyselé prostredie pri prvom praní zvyšuje kontrast kontaktnej kópie.
Čo sa týka toho želatínovania: zatiaľ som skúšal želatínovať len papiere. Želatínuje sa len v prípade, že sú moc savé a nedá sa po nich rovnomerne rozotierať zcitlivovací roztok. Želatínovanie iných materiálov, hlavne skla, mám v pláne, to ma veľmi zaujíma. Nemal som na to ešte ale čas. Ja osobne by som ale želatínu nedával do zcitlivovacieho roztoku, aj keď som videl aj taký recept. Ja osobne používam 2-5% roztok technickej želatíny a pridávam trošku kamencu na vytvrdenie.
Kontaktný rámik som si vyrobil sám, rovnako ako UV solárko.
#6
Publikováno 3 červen 2011 - 09:12:35
Diky .. jsi uj Guru!
Prvnim pranim myslis vyvolani nebo az prani po ustaleni?
A jeste jednou k papirum. Byl jsem ve vytvarnych potrebach a prohlizel papiry na akvarel. Vsechny byly velice hrube s vyraznou strukturou. Maji takovy povrch i papiry, ktere pouzivas ty? Ve velkem formatu je to asi v poradku, vzhledem k malemu ramecku zatim zkousim jen male ...
Diky moc za veskere rady, doufam, ze bude prilezitost se ti nejak revanzovat ...
POP
#7
Publikováno 4 červen 2011 - 00:45:46
Papiere majú rôznu štruktúru. Existujú aj hladké aj štrukturované. Z tých čo používam ja je Dahler Rowney Aquafine štrukturovaný a lepenka Ceiba je hladná.
#8
Publikováno 4 červen 2011 - 00:46:32
#9
Publikováno 7 červen 2011 - 11:44:49
O vikendu jsem provedl dalsi pokus. Koupil jsem v papirnictvi blok s papiru na akvarel.
Emulzi jsem nanasel stetcem.
S vysledkem opet nejsem spokojen. Obraz je malo kontrastni. Aby jsem dosahl tmavsiho tonu ve stinech, musel jsem dlouho exponovat, pak ale uz jsou moc tmava svetla. Co bylo na predloze cerne je porad malo tmave, co bylo bile je bile ... svetlejsi stredni tony inklinuji spise k tmavsimu odstinu.
Zkousel jsem expozici od cca 3 do 20 min. Kratka expozice uchazejicne zobrazuje svetla, ale stiny jsou hodne slabe. Pri dlouhe expozici jsou stiny stale malo tmave, ale svetlejsi odstiny jsou jiz tmave moc.
Pri prvnim prani jsem zkousel obycejnou vodu i vodu okyselenou octem, vyraznejsi vliv to nemelo. Oproti exponovanemu obrazu fotka ztmavla pri prvnim prani jen nepatrne. Vyrazneji az v ustalovaci.
Osobne se domnivam, ze na vine bude spatny papir (cert vi, co je zac:), jisty si vsak nejsem.
Poradi mi nekdo, co s tim???
To spooky:
Papir, ktery jsi mi doporucoval jsem zatim nesehnal. V CR je asi jiny sortiment nez v SK:) Ale nevim, je-li to jen tim. Muze to byt i spatnym tiskem negativu, nicmene ten vypada subjektivne ok. Cerne byly pruhledne, bile se mi ani za 20 min nepodarilo 'prosvitit' a na fotce jsou opravdu bile. (Co zadavas pri tisku na folii jako typ papiru? Ja v tiskarne vyber folie nemam, tak jsem daval High resolution Paper).
Posledni dotaz: Nemas oskenovanou nejakou tvoji fotografii, kterou by jsi mi mohl poskytnout k nahledu a k tomu zdrojovou fotku pro porovnani???
Diky vsem za rady POP.
#10
Publikováno 7 červen 2011 - 12:20:50
Jeden jsou dve expozice (cca 4 min vs. cca 20 min.) a druhy je zdrojovy obrazek. Scaner to trochu pojebal, ale ten rozdil kontrastu je patrny ...
#11
Publikováno 7 červen 2011 - 13:06:15
#12
Publikováno 7 červen 2011 - 13:25:45
Jakym zpusobem nanasite emulzi na papir? Stetec/molitan/sklenena tycinka? Rozdily? Cetl jsem, ze nekteri lide natiraji po zaschnuti jeste druhou vrstvu .. zkousel to nekdo?
Diky POP
#13
Publikováno 7 červen 2011 - 15:02:46
Dobra rada nad zlato ... Ono to nejde ... tmavsi nez cernou skutecne nevyrobim ...
#14
Publikováno 7 červen 2011 - 16:59:16
To Ploci ...
Dobra rada nad zlato ... Ono to nejde ... tmavsi nez cernou skutecne nevyrobim ...
Na tiskárně určitě ne...
#15
Publikováno 7 červen 2011 - 18:57:46
A keď už nezaberie ani toto, potom ti už ostáva len želatínovanie papieru s prípdvkom kamencu.
Ja by som ale videl problém v papieri. Aký presne používaš ?
#16
Publikováno 8 červen 2011 - 08:56:51
Exponoval jsem ve stinu. Asi to bude papirem, je to nejaka sragora. Uz na pohled vypada 'umele' a asi spatne absorboval citlivy roztok. Jsou tam videt i malinkate tecky, kam se roztok nedostal vubec. V nedeli provedu dalsi pokus. Vcera jsem vecer v hospode sehnal lepenku Ceiba, tak uvidime ...
Diky K.
#17
Publikováno 8 červen 2011 - 09:05:53
Skús tú Ceibu a uvidíš rozdiel. Je to môj najobľúbenejší papier. Má krásnu prírodnú farbu a veľmi mi pripomína papier Fomatone Classic Chamois.
#18
Publikováno 8 červen 2011 - 09:38:29
Jasne. Myslel jsem si to. Toto byl muj druhy pokus. Prvni jsem delal s dvema druhy papiru a kazdy mel jiny kontrast. Lepenku Ceiba jsem jeste nevidel, budu ji mit az v patek. Ani si to nedovedu uplne predstavit, kdyz je to 'lepenka' ... uvidime. Pokud je to dobre, jak rikas ... a ani to neni nijak drahe.
Tu lepenku staci natrit nebo se s tim musi jeste neco delat?
Uz jsi zkousel sklo?
Diky Pop
#19
Publikováno 8 červen 2011 - 10:01:56
To Spooky ...
Jasne. Myslel jsem si to. Toto byl muj druhy pokus. Prvni jsem delal s dvema druhy papiru a kazdy mel jiny kontrast. Lepenku Ceiba jsem jeste nevidel, budu ji mit az v patek. Ani si to nedovedu uplne predstavit, kdyz je to 'lepenka' ... uvidime. Pokud je to dobre, jak rikas ... a ani to neni nijak drahe.
Tu lepenku staci natrit nebo se s tim musi jeste neco delat?
Uz jsi zkousel sklo?
Diky Pop
Čau,
lepenka je to označované asi len kôli hrúbke. Inak je to normálny papier, prírodná farba, hrúbky 0,5 mm. Stačí ju len 1 krát natrieť, nič iné. Nie je potrebné želatínovanie ani nič podobné.
Sklo som ešte neskúšal, nemám na to vôbec čas. Ale chystám sa na to.
Teraz mám ale v pláne vyskúšať najskôr albumen. Už som nakúpil vajíčka.
#20
Publikováno 8 červen 2011 - 12:34:05
Sklo som ešte neskúšal, nemám na to vôbec čas. Ale chystám sa na to.
Teraz mám ale v pláne vyskúšať najskôr albumen. Už som nakúpil vajíčka.
.. a ze zloutku muzes udelat pravou tiramisu
#21
Publikováno 8 červen 2011 - 13:52:52
To Ploci ...
Dobra rada nad zlato ... Ono to nejde ... tmavsi nez cernou skutecne nevyrobim ...
Spíš házet perli sviním . Kontrastnější ten "negativ" můžeš vytisknout, to s nejhlubší černou nesouvisí
#22
Publikováno 8 červen 2011 - 15:29:01
To Ploci ...
Dobra rada nad zlato ... Ono to nejde ... tmavsi nez cernou skutecne nevyrobim ...
Spíš házet perli sviním . Kontrastnější ten "negativ" můžeš vytisknout, to s nejhlubší černou nesouvisí
#23
Publikováno 8 červen 2011 - 17:08:37
Skús tú Ceibu a uvidíš rozdiel. Potom ešte z akvarelových sú dobré Fabriano, Canson, Dahler&Rowney, ...
#24
Publikováno 8 červen 2011 - 17:10:55
To Ploci ...
Dobra rada nad zlato ... Ono to nejde ... tmavsi nez cernou skutecne nevyrobim ...
Spíš házet perli sviním . Kontrastnější ten "negativ" můžeš vytisknout, to s nejhlubší černou nesouvisí
Prečo mám taký divný pociť z tvojho opovrhnutia tlačeným negatívom ?
Nechcem teda do teba rýpať ale keď nie si ochotný poradiť, tak radšej nepíš nič. Myslím že tu nikto nestojí o tvoje nepríjemné a arogantné komentáre, ktoré absolútne nemajú s témou nič spoločné.
#25
Publikováno 8 červen 2011 - 18:17:29
Poradil naprosto správně. Jsou-li pozitivy nekontrastní a placaté, je třeba vyvolat již negativ kontrastněji a to podstatně. Tuším, že na VanDyke používá třeba Rasťo Čambál ustalující negativní vývojku, kterou tady na temné popsal Bzenčák a navíc ji má o trošku víc přitvrzenou.
#26
Publikováno 8 červen 2011 - 20:30:26
#27
Publikováno 8 červen 2011 - 20:38:07
#28
Publikováno 9 červen 2011 - 08:34:45
S negativy jsem laboroval ... zkousel jsem ruzne kontrasty i ruzne zpusoby tisku ... byt jen jeden typ folie. Problem je v tom, ze tam kde je negativ zcela pruhledny je moc svetly odstin fotografie ...
Jiz jsme se shodli, ze je to spatnym typem papiru ... po nedeli budu chytrejsi.
Jeste jednou mockrat dekuji Spookymu za vsechny rady!!!
#29
Publikováno 9 červen 2011 - 09:19:21
Pri jej použití si ale priprav negatív trošku menej kontrastný, nie čisto čierna a biela.
#30
Publikováno 13 červen 2011 - 08:36:13
Tak jsem vyzkousel Ceibu. Bohuzel jsem nemel moc casu a tak doslo jen k jedne expozici. Tu jsem delal o pul devate vecer, takze vychazel expozicni cas asi 45min.
Vysledek je bohuzel temer stejny jako ty predchozi, tudiz je pravdepodobne chyba jeste jinde ... ale kde?
Na negativ moc nesazim ... dobre, jedna vec je kontrast, ale to bych ted neresil. V podstate premyslim o nejtmavsim odstninu, ktery se mi zatim podarilo dosahnout. To jsou mista, kde je negativ naprosto pruhledny ... vysledna barva se mi zda svetla a proto pak nemuze byt fotografie dostatecne kontrastni.
Papir ceiba mam nejaky kremovy. Emulzi jsem nanasel stetcem a snazil jsem se, aby to nebylo mokre, takze jsem nanasel minimalni mnozstvi. Delal jsem to asi hodinu pred expozici, tak nevim, jestli byl papir uplne suchy. Exponoval jsem vicemene po zapadu slunce, tak je mozne, ze i to v tom hraje roli. Muzu mit spatnou chemii (ale to se mi uplne nezda, mnozstvi jednotlivych latek ve sloucenine bylo navazeno presne...) nebo snad dokonce i vodu?
To spooky ...
Nemohl by jsi mi prece jen poslat nejakou fotku + original na porovnani? Nechces-li sem, tak do mailu: komar@apolloclub.cz
Diky!
#31
Publikováno 13 červen 2011 - 08:59:38
no kontrast je u van dyku občas tak nějaký všelijaký, je možno ještě zesilovat, to pomůže hodně
http://fototechniky....epiovy-tisk-vk/
#32
Publikováno 13 červen 2011 - 09:12:19
Zasadni zmena se stane az v ustalovaci, kdy obraz trochu ztmavne a bazva se zmeni z nacervenale na hnedou ...
Trochu me zarazi ta minimalni zmena pri prvni prani ve vode ... ???
#33
Publikováno 13 červen 2011 - 09:18:07
#34
Publikováno 13 červen 2011 - 09:19:29
Jisteze destilovanou!
#35
Publikováno 13 červen 2011 - 09:25:26
#36
Publikováno 13 červen 2011 - 09:27:07
#37
Publikováno 13 červen 2011 - 09:29:58
Zcitlivený papier:
Exponovaný papier:
Po prvom praní(teda namočení exponovaného papieru do vody):
Ustálená kópia:
Zcitlivený papier:
[/url]
#38
Publikováno 13 červen 2011 - 09:30:45
#39
Publikováno 13 červen 2011 - 09:38:57
No ... takhle nejak bych si to predstavoval, ale jak jsem jiz psal ...
po expozici to vypada jako u tebe, po prvnim prani se obraz zmeni minimalne, temer neznatelne ... po ustalovaci je to podobne jako u tebe ... takze zasadni je, ze se obraz nezintenzivni po prvnim prani ....
#40
Publikováno 13 červen 2011 - 09:47:40
#41
Publikováno 13 červen 2011 - 09:52:15
#42
Publikováno 13 červen 2011 - 09:55:06
to dělá papír, na tom hrozně záleží - opravdu doporučuji to zesílení, jak jsem linkovala výš
Eda: Akú má ten zosilovač výdatnosť ? Je po namiešaní skladovateľný alebo je to one shot ? Nikdy som s tým nepracoval, nepotreboval som to.
Chcel by som to ale vyskúšať.
#43
Publikováno 13 červen 2011 - 10:00:53
#44
Publikováno 13 červen 2011 - 10:18:21
Ešte si mi neodpovedal na to, či sa ti nezakalil roztok dusičnanu strieborného, keď si ho miešal do roztoku ?
Aký máš presne recept na zcitlivovací roztok ?
#45
Publikováno 13 červen 2011 - 10:52:51
Recept je zde:
Roztok 1:
Destilovaná voda……………………………………………………..35 ml
Citaran železitoamonný………………………………………………..10 g
Roztok 2:
Destilovaná voda……………………………………………………….35 ml
Kyselina vinná…………………………………………………………..1,5 g
Roztok 3:
Destilovaná voda…………………………………………………………35 ml
Dusičnan stříbrný…………………………………………………………..4 g
#46
Publikováno 13 červen 2011 - 11:03:59
#47
Publikováno 13 červen 2011 - 13:05:41
... a neni teda mozne, ze je ve vode malo chloru? Rika se, ze je u nas ve meste dobra voda, ten chlor z ni neni vubec citit, jako nekde ... jiste tam nejaky je, ale jestli je to dostatecne mnozstvi ... ???
Skús jenoduchý test.
Nalej si pár ml vodovodnej vody do skúmavky a prihoď jeno zrniečko dusičnanu strieborného. Ak sa voda mliečne zakalí, je v nej chlór. Ak nie, tak to je problém.
#48
Publikováno 15 červen 2011 - 12:20:35
.. tak jsem provedl dalsi expozice.
Papir Ceiba zatim vypada stale stejne spatne. Je to malo tmave ...
Mam ale pocit, ze jsem ho nedostatence natrel. Nechtel jsem, aby na nem zustavala mokra mista, ale pravdepodobne jsem udelal druhy extrem a lehce namoceny stetec 'drhnul az do sucha':(
Zkousel jsem do vody pridat chlor ... nepomohlo.
Exponoval jsem jeste na jeden papir, ktery jsem mel natreny cca 10 dni. Ten vysel o mnoho kontrastnejsi ... nicmene nektere casti natreneho papiru 'nefungovaly'... zustaly zlute. Asi to bylo tim, ze byl papir natreny tak dlouho.
Kdyz jsem delal prvni prani, tak fotografie ztmavla (u Ceiba jen nepatrne, u jineho papiru celkem znatelne) ... po nejake dobe vsak zacal cely obraz vyrazne slabnout. Pritom by prvni prani melo byt udajne 2-3min, coz rozhodne nebylo. Mas podobne zkusenosti? Jak dlouho vyvolavas?
Diky K.
#49
Publikováno 15 červen 2011 - 14:20:41
s tým množstvom zcitlivovacieho roztoku to nie je treba preháňať - ani málo ani veľa. Podľa mojich skúseností potrebujem na natretú plochu cca. 13x18 cm asi 2 - 2,5 ml roztoku. Natieram na Ceibu.
Trvanlivosť zcitlivených papierov mám overenú zatiaľ na cca. 2-3 mesiace bez zmeny vlastností. Uschovávam ich v čiernom igelitovom obale od fotopapierov. Fóliu mám v krabici od fotopapieru.
Ztmavovanie pri vyvolávaní pri tej Ceibe nie je také výrazné ako pri bilom akvarelovom papieri. Praním sa obraz zosvetľuje - vypiera sa nezreagovaná chémia. Vypieram bežne 3-5 minút, ako sa mi chce. Myslím, že vypieranie je dostatočné aj za 1-2 minúty. Správny čas poznáš podľa toho, že sa vypieracia voda prestane zakaľovať do mliečna. Dlhším vypieraním nič nepokazíš. Rasťo Čambál dokonca písal že vypiera aj 10 minút. Ja dávam tých cca. 5 minút a je to OK.
Skús ešte natrieť papier 2 krát, mohlo by to pomôcť k vyššej hustote obrazu. Takže natri 1 krát, nechaj poriadne vyschnúť a natri druhý krát. Až potom skús exponovať. Chce to však poskúšať všetko možné, ja som si proces ladil pol roka. Hlavne ide o negatív. napríklad dnes som zistil, že úplne inak farebne vyjde fotografia z čisto čiernobieleho negatívu a inak vyjde z kolorovaného do zelena. na Ceibe mi vychádza pri čb negatíve odtien do fialova, pri colorovanom negatíve do žltohneda.
Skús mi poslať na môj mail jpg negatívu, skúsim sa ti na to pozrieť.
#50
Publikováno 15 červen 2011 - 14:31:35
vis co je mi nejvic podezrele, ze se mi pri prani voda vubec nezakaluje.
Kdyz jsem michal roztok, tak jsem si trochu odlil a tim to natiram. Zkusim jeste druhou lahvicku. Chemikalie jsem mel od kamarada, ten mi je i navazil na laboratornich vahach. Cetl jsem, ze nekdo zkousel u VanDyke menit mnozstvi chemikalii, ale nemelo to vrazny vliv, tak predpokladam, ze i kdyby se seknul o nejakou tu desetinu gramu, porad by to melo fungovat.
Jeste jedna vec. Napadlo me, ze jsem nanaseci stetec vypral v obycejne vode. Jedine, jestli tam nezustaly stopy chloru a jak jsem to pak potopil do emulze (i kdyz jsem ho pred tim nechal nasaknout destilkou), tak jestli jsem to nejak neoslabil ...
3 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 3 návštěvníků, 0 anonymních