16mm filmy a jejich vvolání - převody
#1
Publikováno 27 červenec 2011 - 00:17:46
Našel jsem toto skvělé fórum a zjistil, že v tom nejsem zas tak sám )
Mám rád staré analogové "věci" muziku poslouchám z páskáče, sbírám stará auta a motorky, fotím Yashicou na 6x6a teď nedávno jsem si koupil bolexku 16mm. Zkrátka mě filmování na klasicý pás vždy lákalo, tak proč to nezkusit.
Nakonec u mě zůstaly bolexky hned dvě. Jedna novější reflexka (ANGENIEUX ZOOM 2.2/12-120MM) a druhá sice starší, zato hostoricky zajmavá, protože se na ní točila v roce 1968 sovětská invaze v Liberci ta je s krásným objektivem Pan Cinor 70 (17.5mm-70mm f/2.4) s vyvedeným hledáčkem vně kamery).
Hlavně mě baví spojovat filmování na klasiku s veterány. Udělat "dobovou" reportáž alá týdeník o "Novém vozu ŠKODA 1200", Natočit si pěknou reportáž na nějakém srazu atp. Tolik o mně.
Rád bych se teď zde zeptal na pár věcí, jestli mohu.
Filmy kupuji od Kodaku, zatím točím na Tri-x a nechávám volat u Škody. Je to jediná vyvolávací firma, nebo je možné snad sehnati něco levnějšího?
Pak jsem si trochu nerozvážně koupil inverzní barevný Kodak, a zjistil, že u nás v ČR snad není nikdo, kdo by tento materiál byl schopen vyvolat - tak mi leží ještě neexponovaný na skříni Další zatím pro mě neznámou věcí je převod filmu na DVD. Samozřejmně promítačku (i zvukovou) na 16mm mám (meopta), ale bohužel bych rád sem tam ukázal svůj výsledek i někde, kde jsou vybaveni jen digitální Tv.. Samozřejmně bych nerad promítal film na plátno a nahrával ho na HD kameru - umí někdo u nás skenovat filmy? A poslední věcí s kterou si docela lámu lavu je to, že je možné ( a skoro stejně drahé jako Č koupit negativní barvu Kodak (50D), ale tam už vůůbec netuším, jak se dá takový negativ převést na rozumně promítatelnou nebo pustitelnou věc v televizi. Naskenovat a pak nějakým softwarem invertovat? Má někdo nějaké skušenosti s touto problematikou?
Předem moc děkuji a jsem rád, že jsem pár bláznů našel
#2
Publikováno 27 červenec 2011 - 16:32:19
Vyvolání 16mm barevné inverze by mohli zvládnout na Petřinách, zeptej se tam.
#3
Publikováno 27 červenec 2011 - 17:30:51
napis mi na redprocessing@gmail.com napisu ti potrebne info!
#4
Publikováno 31 červenec 2011 - 13:34:55
#5
Publikováno 1 srpen 2011 - 01:09:01
Samozřejmně je problém s blikáním obrazu. Nevím jak ty, ale já točím na 24 snímků/sec, takže promítačka taky nastavena na 24, kamera ručně na 1/50 a samo bliká jak cirkus. Takže autotrafo a holt jsem přidal napájecí napětí projektoru, dokud jsem blikání nevyrovnal. Bohužel se to poměrně rychle zase rozhodí a rozbliká. Takže asi vyhodím ten originální motor a vpáchám synchronní na 50Hz - tím by se to mělo vyřešit.
Na co točíš? kodak nebo foma? Teď jsem točil na Kodak Tri-x a docela mě překvapila velikost zrna, která je fáákt brutálně velká. Takže zase začnu shánět fomu no ( kdyby aspoň ty podložky dělali stejně kvalitně jako kodak, trhá se to jen se na to člověk podívá).
Čím točíš? Já mám bolexku s Angenieux 120 (f/2.2 12-120), a fakt ten objektiv kreslí neskutečně úplně, dost mě to překvapilo. Jinak za týden budu natáčet jednu veteránskou akci na Ektachrome, tak sem zvědavý, jak to bude vypadat v barvě.
16mm zdar!!
#6
Publikováno 1 srpen 2011 - 08:20:01
Čo sa týka kópie na DVD pomocou projektora, ja to takto riešim, a nemám problém. Používam Meoclub. Pri 24 obr/sek a čase 1/50 by nemal byť problém, projektor by totiž mal pri 24 obr premietať 48 krát, t.j. každé políčko 2x, a ten rozdiel je už zanedbateľný. A dokonca sa mi zdá, že posledné várky meoclubov mali dokonca rýchlosť 25 obr/sek, a tý pádom už by to bolo úplne zrovnané.
Čo sa týka filmov, skúste na www.Wittner.de, alebo Kahlfilm.de, mali v ponuke aj bývalé ORWO, ktoré sa mne osobne páčilo v ČB viac ako FOMA
#7
Publikováno 1 srpen 2011 - 09:13:02
Má někdo zkušenosti se snímáním přes dvě rozptylky a zrcadlo? Nebo každý raději snímá přes papír či plátno? Díky
#8
Publikováno 1 srpen 2011 - 09:39:26
Ale dneska s tym bude problem sehnat fomu 16mm za dobry peniz...tak jako kdyz to este foma robila...
#9
Publikováno 1 srpen 2011 - 09:53:05
#10
Publikováno 1 srpen 2011 - 10:00:32
S tím problém nemám. Promítačku pustím na 18fps a digitální kameru si taky nastavím na 18fps. Popř. promítačku na 24 a kameru taky na 24.
To je hold výhoda P2 kamery od panasonicu která frekvenci umí měnit uplně do libovolnejch čísel podobně jako filmová kamera. Ale tak jako tak to je prasečina která je spíš vhodná pro náhled než jako reprodukce filmu vhodná pro prezentaci.
#11
Publikováno 1 srpen 2011 - 11:26:02
Samozřejmně je to jen náhledovka a vžádném případě se s tím nedá kvalitně reprodukovat třeba jako tenhle kluk:
jenže ten to převáděl na skeneru a to ani nevím jetli u nás v ČR je běžnýmu člověku dostupnej.
#12
Publikováno 1 srpen 2011 - 11:46:40
#13
Publikováno 1 srpen 2011 - 11:54:22
Jo v ČT to dělají, ale je to doost drahý no. Navíc mně bohatě dostačuje kvalita filmových týdenníků, naopak se snažím o stejný "look". Jak vyřeším blikání, tak dám nějakou ukázku
#14
Publikováno 1 srpen 2011 - 21:42:37
...Teď třeba taky řeším ten převod do nějakýho pořádnýho HDčka...
Kamarád mě upozornil na tuhle firmu http://digitalnivzpominky.cz/ Nemám je vyzkoušené, jen vím, že existují....
Snad to k něčemu bude....
#15
Publikováno 2 srpen 2011 - 02:00:37
#16
Publikováno 2 srpen 2011 - 07:33:11
Tak to abych se poohlíd po nějakém Meoclubu 16 no
A to mám tu Almo jak novou, zvuková, v krásných dvou kufrech včetn plátna v takové dlooouhé dřevěné bedně
#17
Publikováno 2 srpen 2011 - 10:16:55
A kterouže to kameru máš prosím ty, že má nastavitelnou závěrku plynule? Hledám a nic moc nenacházím
Jo v ČT to dělají, ale je to doost drahý no. Navíc mně bohatě dostačuje kvalita filmových týdenníků, naopak se snažím o stejný "look". Jak vyřeším blikání, tak dám nějakou ukázku
tuto kameru:
http://www.panasonic...m/AG-HPX171.php
v poznámkách je to napsáno na třetím řádku
mode for variable-speed shooting in the 12 fps to 60 fps range.
#18
Publikováno 2 srpen 2011 - 11:19:54
#19
Publikováno 4 srpen 2011 - 18:52:06
#20
Publikováno 5 srpen 2011 - 09:35:20
#21
Publikováno 6 srpen 2011 - 01:46:24
#22
Publikováno 6 srpen 2011 - 03:36:21
#23
Publikováno 6 srpen 2011 - 09:56:21
#24
Publikováno 8 srpen 2011 - 10:38:41
#25
Publikováno 8 srpen 2011 - 10:59:39
#26
Publikováno 8 říjen 2011 - 13:05:16
1. nikdo v ČR neumí vyrobit optickou zvukovou stopu na 16mm. Respektive nikdo už nemá v chodu zvukovou kameru. Byly to prý velmi drahé zahraniční stroje, které se v roce 1991 s koncem 16mm kin u nás zastavily. Na Kolibě skončily ve šrotu, Zlín už jen udržuje 35ky od státu a občas obnovuje 35mm kopii - nejčastěji Ostře sledované vlaky a Spalovače mrtvol, které se hojně půjčují a opotřebovávají i dnes. Zlín sice tvrdí, že vybavení na 16mm má, ale kvůli amatérům asi těžko budou rozjíždět roky ležící vybavení.
2. kdyby o to byl nějaký výraznější zájem, dá se optická stopa vypálit do podložky laserem. To ale předpokládá, že budou kraje filmu konstantně černé, v nejhorším se dá pouze kraj nastříkat černou a opět optickou stopu vypálit laserem. Program v PC by jednoduše přepočítal wav do hustotní nebo amplitudové modulace na filmový pás a přes uC, který by řídil intenzitu paprsku, y osu laseru a rychlost posuvu filmu (osa x), by bylo možné optickou stopu vytvořit. Stejné zařízení by teoreticky zvládlo i vypalování titulků. Samotné konstrukční a SW řešení není zase tak složité. Horší by byly experimenty s optikou a potřebnou intenzitou/vzdáleností laseru od filmové podložky.
Pokud by se vyráběla hustotní optická stopa, tak by to bylo laserem totálně jednoduché...
3. optickou stopu na 16mm vyrábí nejblíže někde v německu (do roku 2007 se vyráběly 16mm filmové kopie německých filmů pro propagaci v zahraničí - filmotéka Goethe institutu) a pak prý ve Vídni. Ale bude to pořádně mastné. Kdyby tady byl nějaký potenciální zájem o optickou stopu vypalovanou do už sestříhaného filmu, můžu se do toho pustit, ale abych to pak využíval jen já, to se moc neoplatí.
4. titulky - každá ÚPF měla razící titulkovací zařízení - i pro 16mm filmy. Vše asi skončilo ve šrotu. Titulkovat 16mm nikdo v ČR neumí. Ani Barrandov, ani Filmprint.
5. to vše mne vede k zamyšlení, jestli není nejlepší natáčet na negativ 16mm (čb kodak za famu ceny 12kč/metr, barva 17kč/metr), pak to nahrubo sestříhat a slepit do jedné dvou rolí a nechat prohnat na Barrandově jejich mašinou, která to digitalizuje obrázek po obrázku ve vysoké kvalitě. Pak je prý zapotřebí nějaká výkonnější Apple mašinka, aby se s výsledkem dalo pracovat jako (treba v rozliseni 2k). Nějaký výkonný apple snad má každá univerzita... Výsledek pak stačí ve Filmprintu převést na DCI a můžete s tím do digitalizovaného kina.
Ač máme 16mm kino, tak jsem si spočítal, že udělat kompletně sestříhaný negativ, ze kterého by šla rovnou udělat distribuční kopie a v PC dodělat pouze zvuk a pak jej nanést, by bylo daleko pracnější a i dražší. Navíc distribuční kanály se budou už jen zužovat. Proto bych se šesnáctky nevzdával - a natočil s ní film - ale pak už digitalizoval. 35ky stejně tak do 5 let zhasnou taky. Nemá smysl se štvát s distribuční kopií na 16mm, pokud nejste Čestmír Kopecký (i když, ten kromě A bude hůř už vše převedl na 35ky).
Kraťasům kompletně analogovým bych se nebránil, ale větší projekty bych rád jednou točil na 16mm a dodělával v počítači... Nejhorší kombinace je digitální sál multipixelu (multiplexu) a film natočený digitálně. Žádné zrno... ani distribuční kopie, ani matroše, na který by to bylo točeno. Bavil jsem se na Barrandově, že 35ky jedou teď ve velkém, včetně denních prací, ale střih už se dělá v PC. 16mm si nechali spíš kvůli Famu - pokud se zruší výuka a natáčení na surovinu na FAMU, tak odstaví stroje asi i Barrandov. Teď se dělají negativy šesnáctky tak jednou týdně a pozitiv (pro promítání) minimálně jednou do měsíce.
Každopádně se vyhněte ČT. Ve Zlíně si nechávali v rámci koprodukce s ČT volat denní práce z natáčení nového Pata a Mata, pokaždé, i přes reklamace, to ČT zpracovala s vyblitými barvami. Je levnější než Barrandov, ale taky v oblasti zpracování filmů, alespoň co jsem doposud slyšel, dost nekompetentní.
#27
Publikováno 10 říjen 2011 - 21:23:43
#28
Publikováno 12 říjen 2011 - 21:45:55
můžeme se nějak spojit na mailu? Snažil jsem se najít kontakt, ale marně. Už začínám sumírovat hlavní linky filmu a rozpočet (časem chci natočit regulérní nízkorozpočťák na 16mm, všechno je předjednané - víc nemůžu veřejně psát).
Ty máš Arri a spoustu zkušeností - můžeme se nějak pobavit?.
Jinak nechávám dělat 1km zav. pásu 16mm ve Fomě, kdybyste někdo chtěli taky (snad cca 3,50kč/metr, balení 150m), tak se můžeme domluvit a přihodí se to k mé zakázce - běžně už zav. pásy na 16mm k dispozici nejsou.
Můj email:
biograf16(zavinac)postreh.com
#29
Publikováno 23 říjen 2011 - 23:12:51
Nakonec jsem se vyprdnul na promítačku kombinovanou s HD kamerou a film naskenoval běžným stolním skenerem, nastříhanej na kousky po 30ti cm, deset proužků vedle sebe do 4000 dpi barvy 3x8bit. Přímo v ovladačích skeneru jsem zadal rozřezání a uložení jednotlivejch frejmů do Tiff souborů, následnej import do střižny Avid media composer, složení jednotlivejch tiffů do videosekvence a automatická stabilizace různě naporcovanejch snímků podle polohy perforů. V porovnání s přetáčením videokamerou přez čtvrtku to je luxusní. Začíná to dokonce vypadat použitelně.
#30
Publikováno 23 říjen 2011 - 23:18:49
To co tady píšeš je zajisté logické a vlastně pochopitelné. Taky mě to napadalo. Druhá věc je, že když člověk točí jako amatér a se vším si tak pohrává a má dokonce na to promítačku (jako třeba i já), tak by rád tu verzi měl. Přestože ve finale samozřejmě člověk udělá nějakou digitalní verzi, aby to mohl pouštět normálně lidem a nebo to někomu poslat, vystavit na net, atd. Ještě mě napadlo: a co magnetická stopa ne 16mm filmu? České meopty umějí magnetickou stopu přečíst celkem bez problému a její vytvoření by bylo o dost jednodušší. To nanesení mg. stopy dělá nějakej pán nedaleko v Německu (Myslím i 16mm, určitě Super 8) a pak by si to člověk snad mohl udělat i doma. S využitím promítačky.
V Hradci se mluví o chlapovi, kterej doma řezal pásku z audiokazet a lepil to na 8mm film. Pak na to nahrál zvuk zřejmě kamerou něbo něčím. Dost by mě zajímalo, v jaký kvalitě by se to dalo udělat. Ale pokud by měla kamera i promítačka dostatečně široký hlavy tak by se to dalo provést s docela velkou tolerancí rovnosti nalepení - tedy možná i doma.
#31
Publikováno 24 říjen 2011 - 08:46:54
Čo sa týka kvality zvuku na mg stope filmu, tak bola u 8mm určite vätšia, ako optická stopa na 16 mm. Optika u 16 mm prenesie tak 50 - 8000Hz, a mg na 8 prenesie pri 24 obr od 50 do 10000-15000Hz, podľa projektoru, a Eumigi rady 800/900 to zvládali v pohode, samozrejme aj iné obdobné stroje ako Elmo atd.
#32
Publikováno 24 říjen 2011 - 09:13:04
#33
Publikováno 24 říjen 2011 - 09:34:11
#34
Publikováno 24 říjen 2011 - 09:54:27
#35
Publikováno 24 říjen 2011 - 11:53:54
#36
Publikováno 24 říjen 2011 - 12:24:25
Nakonec sem si nechal přehrát celkem 3x 30,5m filmů v České Televizi.
Jako samozřejmně proti čtvrtkové metodě je to o něčem jiném, ale pořád je to doost mizerný. Levný to rozhodně nebylo Pak tam mají ještě 2K a 4K převod, ale to se bavíme o řádově jiných penězích a prý by převod takových 3 filmíků vyšel na cca 12t. Já za to dal 1500,-.
Měl jsem 2x ČB Foma inverze a 1x kodak Ektachrome 100D.
Když to pustím na promítačce tak je to naprosto luxusní, ostrý, nádherné barvy, krásně světlé. Po převodu je to celé zašedlé, nebarevné, děsně tmavé... Zkrátka těch peněz za převod mi líto nebylo, ale doufal jsem, že to dopadně ještě líp no. Nedej bože, když to pustím na FULL HD televizi, to je na palici Jo, je to točený letos v létě, abyste nemylseli, že je to nějaký starý ošoupaný film.
Nemáš na ukázku nějaký výsledek tvého skenování?
Jinak mám promítačku Meoclub electronic 2 a ta umí i nahrávat zvukovou stopu na film, jak trikově tak přemazem, takže ozvučení nalepeného filmu by neměl být problém. Jinak prý udajně ve zlíně poád optická kopírka je, akorát by na to prý muselo být vác zájemců, aby se do toho pustili, ale pán byyl velmi ochotný a divil se vůbec, že by se tím někdo chtěl zabývat
#37
Publikováno 24 říjen 2011 - 12:25:19
#38
Publikováno 24 říjen 2011 - 13:53:33
no vono inverze není na následnej přepis moc dělaná, ty scany jsou pro negativy s mnohem větším clonovým rozsahem. proto to leze z principu šedivý - ta gamma scannu je určená pro další barevnou postprodukci. (osobně teda scannuju v upp do hd, v čt jsem měl dva filmy a never more, snad to ani nefoukaj od prachu...)
taky si asi měl jen jedno světlo ne? tzn. jedno projetí scannerem při kterým za clonu ten týpek ani nezatáhne... u inverze (třeba super8 co dělám doma) jedu i 3 různý clony abych si pak vybral. (to by mohla vyřešit láhev ferneta přihozená k zakázce...)
#39
Publikováno 24 říjen 2011 - 14:42:30
Já nevím.. se skeny fakt zkušenost nemám, ale prostě posuď sám, jestli ty obrázky nahoře jsou dobře naskenovaný, podle ě moc ne no.
Chápu, že na negativ by to bylo lepší točit, zase ta inverze je holt kompromis kvůli přímému promítání pak no. Ale zkrátka jsem si myslel, že to dopadne o hodně líp. Kolik si berou za scan do HD v UPP? To taky asi neni zalevno co? Chápu, že je nějaký zakázky typu 100m filmu nevytrhnou no, ale zase to si toraději sjedu sám z promítačky kamerou, než dávat 1500 za něco, co vpodtstatě není moc použitelné, zvláště při dnešních kvalitách televizí a projektorů... Každopádně moc rád si nechám poradit a díky za reakci!
#40
Publikováno 24 říjen 2011 - 18:43:17
#41
Publikováno 24 říjen 2011 - 19:21:27
díky za odkazy! ten člověk je génius... kameru objednávám, pak jdu do dílny...
sakra mi nikdy nenapadlo to prosvítit ledkama...
kozzel:
..ty obrázky vypadaj jak po kompresi.. tos dostal na kazetě nebo na disku? a v jakym formátu, předpokládám že scan je do palu...
..negativ/inverze - dilema na několik/mnoho piv bez konečného vyřešení...
..na domácí scanování na flatbedu alá brian bych já neměl trpělivost, asi ani čas. ale jde o množství materiálu (a, ehm, prostředků..).
..no mě snímání via plátno, případně promítání na nějakou větší matnici nepřináší marný výsledky. mnohdy lepší než cpát prachy za napůl zpackanou práci...
a ehm..
..upp si za hoďku na SPIRITu (takže řekněme že uděláš cca 3 role 16tky (půl hodiiny)+připravy) do pro-resu 422 řiká kolem 15 litrů.. jedno jestli 35/16/S16...
#42
Publikováno 24 říjen 2011 - 21:08:54
Ale zase popravde 15t za přepis čistě amatérského "zájmového" filmu je pro mě moc no. Asi holt s tou cenou co jsem za to dal lepš výsledky nepořídm.
Dostal jsem to na DVD v avičku ( to jsem chtěl já). Ovšem viděl jsem to přímo puštěné z bety přmo v české televizi na profi mašině.. bylo to sice trochu lepší, ale zázrak to taky žádnej není.
NEvím co bylo nebo je špatně, ale zkrátka doufal jsem, že z 16ky už dostanu pěkněj obrázek, zvlášt když se podívám, jak kvalitně se s ní dá točit..
to je pro mě výsledek, kterej je super. Chápu, že za desetinové peníze to takhle vypadat nemůže, ale uznejte, že ty tři fotky co jsem dal nahoru jsou dost bídný....
#43
Publikováno 25 říjen 2011 - 09:48:40
#44
Publikováno 25 říjen 2011 - 10:23:06
SPíš si myslim, že to je zkrátka blbě převedený už z toho filmu.
Chtělo by to nějakého našence, jako je ten pán z odkazu, co si postavil vlastní telecine a dělá to kvalitní kamerou, pohraje si s tím.
Vźdyť ty jeho převody S8 vypadají stokrát líp než ten můj převod ze 16ky Jenže v ČR asi nikdo takovej blázen není, aby si stavěl vlastní telecine
Jak přetáčíš ty? čtvrtková metoda? Já si kvůli tomu koupil i meopclub electronic, aby mi to neblikalo při nahrávání na kameru. Sice to nebliká, ale kvalita je přšerná..
Ale zase přeci nejem jedinej, kdo řeší převod 16ky na kvalitní DVD formát ne?
#45
Publikováno 25 říjen 2011 - 14:25:12
#46
Publikováno 25 říjen 2011 - 21:02:58
#47
Publikováno 25 říjen 2011 - 21:04:00
#48
Publikováno 25 říjen 2011 - 21:08:41
#49
Publikováno 25 říjen 2011 - 21:09:54
A byl bys ochotný to naskenovat či stočit, nebo to nepadá v úvahu?
#50
Publikováno 25 říjen 2011 - 22:03:45
1 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 1 návštěvníků, 0 anonymních