C 41
#1
Publikováno 7 December 2011 - 13:16:18
Díky
Otec
#2
Publikováno 7 December 2011 - 13:22:41
A na paladixu jsou minimálně dva články, které se týkají téhle problematiky. jeden je trochu starší, další překvapivě nový (2010):
Domácí zpracování barevných negativů (2010)
C-41 doma (2003)
#3
Publikováno 7 December 2011 - 13:47:58
Milan bude s mokrým procesem končit v polovině ledna. Pak přechází na novou tiskovou mašinu. S vyvoláváním u něho nejsou žádný problémy. To jen to moje hračičkařeni mi namlouvá, že by jsem mohl zkusit i negativ, když mám již dia za sebou.
#4
Publikováno 7 December 2011 - 15:33:04
#5
Publikováno 7 December 2011 - 16:12:39
#6
Publikováno 7 December 2011 - 17:47:53
#7
Publikováno 7 December 2011 - 19:24:05
#8 Jirinol
Publikováno 7 December 2011 - 20:07:00
Nepodělil by se někdo o vývojku na C-41? (pochopitelně za odpovídající cenu). Koukal jsem, že bělič umíchám z toho co mám doma a fomafix mám taky. Barvu sem dělal jen málo, odradila mě cena jakou si za to účtují, asi bych si na ní při domácím zpracování troufl častěji, ale pro ta desetilitrová balení, v kterých se prodává bych ještě uplatnění nenašel.
podívám se do beden, co jsem nedávno dovezl z rušeného ateliéru s barevným procesem... nějaké papíry jsem získal taky, tak budu rád, když to někdo odzkouší, sám jsem se k barvě ještě nedobabral
#9
Publikováno 8 December 2011 - 09:02:14
sel bych do toho s tebou - s tim ze bych potreboval trochu belice ale 5l asi nevyuziju tak 2 bych vzal...
Bělič ti klidně nějaký umícham. Se ještě domluvíme.
podívám se do beden, co jsem nedávno dovezl z rušeného ateliéru s barevným procesem... nějaké papíry jsem získal taky, tak budu rád, když to někdo odzkouší, sám jsem se k barvě ještě nedobabral
Díky. Papíry ještě mam, ale klidně budu pokusným králíkem. Na RA4 budu mít zřejmě zas vyjetou chemii z labu, která se mi už jednou osvědčila.
#10
Publikováno 8 December 2011 - 09:09:24
Používám Jobo CPE-2, teplota 38°C.
1. Založení filmu do cívky, uzavření ve vývojnici, předehřátí vývojnice rotací v temperované lázni, asi 5 minut.
2. Nalití vývojky, rotace po dobu 3´15" až 4´, pro 1.-4. dávku filmů.
3. Přerušení 2% kyselinou citronovou, 30" rotace.
4. Nalití blixu, rotace po dobu 4´ až 15´.
5. Praní asi 5´. Dělám vodou ohřátou na 38°C, vyměňuji asi po 30", nechám rotovat. Spotřebuji něco přes 2 litry.
6. Stabilizátor 60".
Po vytažení ze stabilizátoru je na filmu hodně pěny. Jde to stáhnout prsty, ale osvědčilo se mi mít připravené dvě čisté a namočené houbičky (nepoužívám je na nic jiného) a pěnu ze zavěšeného filmu jimi stáhnu. Je potřeba udělat rychle, aby pěna nezačala zasychat. Film nenechám viset svisle, ale pomocí kolíčku, provázku a nějakého závažíčka ho natáhnu šikmo, tak aby případné zbytky stabilizátoru stekly na kraj a nezaschly na filmu.
#11
Publikováno 8 December 2011 - 19:14:33
Pokud nemáš procesor a budeš lázně nějak nahřívat, tak kritická je jen teplota vývojky. Ostatní lázně +-5°C, ale neměly by mezi nimi být velké rozdíly.
Finta: Bělič je vhodné před procesem dobře prokysličit, třeba protřepat v láhvi. Napomáhá to čistotě barev.
#12
Publikováno 9 December 2011 - 13:21:11
Názvy:
Kodak Cat 5159447 A FILM 10 liters
Kodak Cat 3728961 I FILM 10 liters Fixer and replenier sher
Kodak Cat 3735533 I 5 liters Flexicolor RA Bleach replenishe NB
Tak toto leje do mašiny.
Jen pro zajímavost. Film Milan v labu vyvolá za 37 korun. Takže ryze z materiálního hlediska nemá cenu se do toho pouštět. Jenže kolik filmů vyvolat umíš, tolikrát jsi člověkem - fotografem
#13
Publikováno 9 December 2011 - 14:09:23
Kodak Flexicolor LU Developer Replenisher (Cat 5159447) bude na doma docela vhodný. Občerstvuje se 21ml na jeden kinofilm 100-200ASA 24 snímků, příslušně více pro delší a citlivější filmy.
Ty ale budeš mít "vyjetou" chemii v libovolném množství ... Tedy, pak budeš muset trochu experimentovat. Nebudeš moci občerstvovat, nemáš čím. Řekl bych, že v litru ještě 4-6 filmů uděláš, ale budeš muset prodlužovat časy. Ustalovač to samé. Můžeš taky použít normální ustalovač. Bělič vydrží mnohem víc a taky se dá snadno namíchat. Zavolej, mě se to nechce spisovat.
Pro info: 40 litrů nové vývojky stojí 180 zł, tedy něco přes 1000 Kč. 1 litr, který je za asi 25 Kč, je na asi 45 filmů...
#14
Publikováno 24 July 2013 - 11:41:04
Já barvu moc nefotil právě z důvodu vysokých nákladů na vyvolání, ale kdybych si to doma volal za pár korun, asi by přicházela více ke slovu Nevím, jestli je to důležité, ale radši napíšu, že 95 % mé práce jde na svitky, kino mám tak jedno za rok.
Moc díky za odpovědi, návody a tipy k nákupu chemie
#15
Publikováno 24 July 2013 - 13:28:39
a budeš vysmátej, z toho vyvoláš klidně přes 80 filmů (135/36) nebo svitků 120... i možná více... a na poslední lázeň smáčedla zajisté míchat destilkou... to je tak za 26,- volání/film, jo a je to jednoduché jako BW, možná i ještě o krapet více... v návodu to moc popsané nejní ale ještě je vhodné vložit přerušení z kys.cytronové. já jsem těch 8 filmů z 0.5l vyvolal bezproblémů... ale teď na barvu nemám chutě, krom teho zbytku ektachrome ale to je trochu něco jiného ...
návod je na Paladixu http://www.paladix.c...-c-41-doma.html
ve zkratce to je opravdu jednoduché, volal jsem v plastovém lavoru, kde jsem si ve sklenicích nechal pár minut temperovat lázněna cca 39-40°C, naleješ první, tank z poloviny plave na hladině, takže se dá s ním rotačně volat, točíš 3 minuty (+prodlužování s každým filmem), vyleješ do sklenice, přerušení minutu, pak bělící ustalovat, máchání čistou vodou a pak smáčedlo, sušení a máš to hotové
#16
Publikováno 24 July 2013 - 14:42:16
Na rozdíl od předpřispěvatele já si ani nedělám těžkou hlavu s temperováním vývojnice v průběhu vyvolávání. Naleju vývojku o něco teplejší, za ty tři minuty volání to zchladne tak o 1/2°C. V běliči a ustalovači už to vůbec nehraje roli, tam je teplota v toleranci 5°C. Labové chemikálie jsou řešeny jako bezoplachové, jde to ráz na ráz, 3'15" vývojka, 3' bělič, 4' ustalovač, až nakonec 4' oplach a příp. stabilizátor a smáčedlo. Pak do lázní přileješ regenerátory a jedeš další kolo beze změny časů volání.
#17
Publikováno 24 July 2013 - 21:59:09
#18
Publikováno 25 July 2013 - 07:52:48
#19
Publikováno 25 July 2013 - 15:48:41
#20
Publikováno 25 July 2013 - 19:15:44
#21
Publikováno 28 July 2013 - 21:30:30
#22
Publikováno 29 July 2013 - 09:45:46
Do ČR dovážel produkty Maco/Rollei Karel Novotný, ale z jeho webu už tato informace vymizela. Nejlépe mu zkusit napsat a poptat se- http://knfoto.cz
Jinak Rollei nabízí různé sety:
pro 12 (ISO100) / 10 (ISO400) filmů
pro 24 (ISO100) / 20 (ISO400) filmů
pro 55 (ISO100) / 50 (ISO400) filmů
pro 110 (ISO100) / 100 (ISO400) filmů
Ekonomičtěji vyjde samozřejmě větší set (u toho nejmenšího a tedy nejdražšího na cca 1,5EUR za špulku). Trvanlivost koncentrátů je dobrá (nejlépe ještě zastříknout plynem), takže raději než ten nejmenší vzít dle uvážení něco většího (ono to při pohledu na ty barvy a kvalitu zpracování člověka stejně chytne a nafotí toho pak určitě více než původně předpokládal - 20 filmů v průběhu 1 roku není zas tak moc). Jinak u toho nejmenšího kitu nebylo kdysi úplně dobře popsané ředění stabilizátoru, ale to se již jistě změnilo.
#23
Publikováno 29 July 2013 - 09:48:52
(pro hnidopichy: u Tetenalu lze také koupit samostatné lázně, ale dělají obtíže s minimálním množstvím a vyjde to i celkem draho)
#24
Publikováno 31 July 2013 - 10:53:26
Jo, pro jednoho se to zdá moc. Když jsem si ale z dovolené přivezl 25 nafocených filmů (film á 30,-, vyvolání á 5,-), vypadalo to jinak. V každém případě se o to může několik lidí podělit. Ano, regenerátor se říká čerstvé vývojce (běliči, ustalovači), pracovní roztok je vývojka + starter. Starter se dává jen na úplném začátku aby se vývojka od počátku chovala jako již použitá, pak už se jen dolévá regenerátor.Je fakt, že kdyby se to dalo pro začátek sehnat v trochu menší a levnější variantě, byl bych rád Třeba jen na deset filmů, ať si to zkusím a jsem schopnej říct, jestli mi to vydrží Ale cenovka na film je dost luxusní, s takovou marží bych toho člověka, co mi to posledně volal musel zbít, kdybych to věděl Regenerátorem myslíš trochu čerstvé vývojky, jak jsem tu vyčetl v nějakém jiném fóru?
#25
Publikováno 1 August 2013 - 08:22:54
Startér dtto. 1500Kč / 300 filmů = 5Kč/film. Ano, takové jsou náklady labu na volání filmů.
Omlouvám se, lab business jsem dlouho provozoval, sice ne pro C-41 a kinomateriál, ale pro kinematografický Super 8 a 16mm (ECN-2, E-6 a B&W), a trochu mi nedá se k těm nákladům zdvořile zeptat:
- co náklady na energie, vodu
- pronájem místa, kde lab volá
- ekologickou likvidaci chemií
- mzdy pro personál
- náklady na propagaci
- náklady na shánění zakázek (občas je něco třeba udělat rychle a pod cenou)
- náklady na odpisy strojů a zařízení
- tvorba rezerv pro případ výpadku v zakázkách
...
Nebo mi něco uniká?
#26
Publikováno 1 August 2013 - 13:30:11
#27
Publikováno 1 August 2013 - 14:23:17
Teda ak si niekto vyvolava negativy doma, chapem to tak, ze to robi pre potechu. Nie pre setrenie. Lebo ak by mal niekto tuzbu setrit takto, poradil by som mu behat za taxikom, nie za elektrickou. Taxik je ovela drahsi.
Iny for je, ze vacsina laboratorii dnes naozaj nevyvola dostatok filmov na to, aby si udrzali chemiu v dobrej kondicii. Ak je objem vyvojky v procesore 10 litrov, potom sa ocakava, ze sa ma tento objem regeneraciou behom 4 tyzdnov vymenit. Bezne nastavena regeneracia je 21 ml regeneratora na 1 meter kinofilmu (Kodak Flexicolor C41 LORR) teda predpoklada spracovanie cca 570 m (35 mm) filmu, co je asi 450 kusov 36 obrazkovych kinofilmov. Kazdy den pri spustani vsak negativny procesor regeneruje "naprazdno", takze stci vlastne iba 400 filmov.
Kazdy, komu zalezi na zakaznikoch vsak vie, ze zmensujuci pocet spracovanych filmov ide kompenzovat zvysenou regeneraciou, funguje to zhruba do dvojnasobku teda 40 ml/meter filmu bez postrehnutia zmien a do 80ml/m filmu s pozorovatelnymi, avsak bezproblemovymi zmenami pri kopirovani/skenovani vyvolaneho negativu. Pri tejto miere regeneracie je mozne klesnut na 120 filmov mesacne. Ak by aj toto bolo problem naplnit, potom sa da dalej zvysovat regeneracna davka pri zmene miesania regeneracnych roztokov (pribudne male mnozstvo vody a startera).
Pre ostatnych je samozrejme moznost zamenit Kodak Flexicolor C41 LORR za Kodak Flexicolor C41 LU LORR. Skratka LU znamena Low Utilisation. Vyvojka regenerovana touto variantou ma dvojnasobnu zivotnost.
#28
Publikováno 1 August 2013 - 20:39:08
Počítat cenu vyvolání filmů podle ceny používané chemie je asi jako snaha odvodit vzhled budovy podle vyburané cihly, kterou jsem našel na smetišti.
#29
Publikováno 15 September 2014 - 23:22:10
Zkoušel tu někdo používat Digibase© C41 READY TO USE 3x 500ml? Jsou to tři igelitové pytlíčky (vývojka, bělič, ustalovač - žádný starter, žádný občerstvovač, žádný stabilizátor) připravené k použití. Našel jsem na Síti, že to někde někdo jednou použil, ale už nepsal, jak to dopadlo - jen že filmy vypadaly vyvolané a že se na ně těší. Zajímalo by mě srovnání s (jak jsme tu kdysi odhadli - rozlévanou minilabovou chemií prodávanou taktéž u Macodirectu jako) Rollei Digibase© C41 Kit (liší se jen množstvím, jestli je mini nebo maxi). Také by mě zajímalo, jak došli k vydatnosti až 10 filmů. To jako postupně? Nějak se prodlužuje vyvolávání? Návod jsem od toho nenašel.
Možná bylo lepší založit nové vlákno, ale hodí se to sem, stejně tu málokdo dělá barvu, tak bych byl s novým vláknem dvojnásob za bubáka.
#31
Publikováno 16 September 2014 - 10:33:55
Diky, ale ne. To je prave to, co znam. Ale READY TO USE sada je evidentne neco jineho. Ze se to take jmenuje Digibase je spise matouci. Jak jsem psal, jde mi o to, zda nekdo zkousel tri pytlicky misto spousty lahvicek.
#32
Publikováno 24 October 2014 - 20:36:34
Ready to use jsem se tedy objednat neodvážil. Takže stále nevím, jak to mysleli.
Chystám se ale na další várku vyvolávání C-41 a napadla mě taková myšlenka, zda nezkusit jinou teplotu, než kompromisních 37.8 stupňů. Zkoušeli jste někdo a víte, zda to má nějaký znatelný vliv na zrno, kontrast či závoj? Pochopitelně pokukuji spíše po nižší teplotě, cca 25°C mi přijde lákavých.
#33
Publikováno 24 October 2014 - 21:28:53
Na APUGu píšou, že při nižších teplotách se různé barevné vrstvy vyvolají různě. Dojde tedy k citelnému barevnému posuvu. Takže to - návodu od Rollei navzdory - asi při nižší teplotě moc dobře nefunguje. Škoda, vypadalo to lákavě. Uvítam samozřejmě zkušenost či příklad z praxe.
#34
Publikováno 8 June 2015 - 15:39:35
Z 1l.Tetenalu pri 30°C sa dá vyvolať bez problémov 24 filmov. Chémiu som rozdelil na polovicu do 0,5l sklenených fliaš, s tým že 12 filmov vyvolám hneď a ďalších 12 neskôr. V plastovej nádobe som vodu zohrieval pomocou akváriového 50w. ohrievača. Vo vani mám zdravotnú stoličku z umelej hmoty, ktorá sa dá výškovo nastaviť - to kôli tomu, aby som sa nemusel zohýbať a na nej mám tú nádobu s vodou a chémiou. Prvé dva filmy sa vyvolávajú 7:50 min. a každé ďalšie dva vždy o minútu naviac. 11-12 film som vyvolával pri 13min. Každých 20sec. som vývojnicu preklápal, prvých 30sec. non stop. Žiadne problémy s farebným posunom som nezaznamenal. Po naskenovaní majú filmy veľmi pekné farby a kontrast. Z labu mi vždy chodili filmy vybledlé a hlavne špinavé - zabalené v plastickej fólii, ktorá ťahala na seba prach a ten sa nedal zoškrabať. Všade na nete sa píše aké je to zložité, hlavne časy dodržiavať a teplotu. Teplotu som mal +-1°C a časy o pár sekúnd dlhšie a vôbec nič sa filmu nestalo. Myslím si, že každý kto dokáže založiť film do fotoaparátu, dokáže si ho aj bez problémov vyvolať.
#35
Publikováno 8 June 2015 - 21:13:41
Nicméně mám ještě pár těch prošlých filmů, tak bych si s nima rád doma pokvedlal ve vývojnici, ale 12 najednou jich nebudu vyvolávat asi nikdy. Dá se to vyřešit v takhle malém množství, řekněme 2 filmy měsíčně nějak ekonomicky?
#36
Publikováno 8 June 2015 - 21:23:09
Ty chemikálie se dají rozdělit např. na dvě poloviny, půlku schovat na později v dobře ozavřených nádobách s ochranou atmosférou. Druhou půlku spotřebovat - 6 filmů už není tolik, nasbírat je třeba za 3 měsíce - u negativů by to neměl být problém, u diáků by už možná trochu byl (zajímalo by mě jestli má někdo zkušenosti?). Také se na to chystám a takhle nějak to udělám...
#37
Publikováno 9 June 2015 - 08:29:50
Nikdy jsem ten Tetenal Colortec C-41 neměl v ruce, ale píšou tam: Maximální využitelnost pracovních roztoků je možná pouze za dodržení podmínky vyvolávání nejméně 2 kinofilmů (nebo filmů typ 120) současně, v jedné várce a v nejméně 0,5 lt pracovních roztoků.
Takže to není zas až tak hrozné. Jenom nemám vývojnici na 2 kinofilmy.
#38
Publikováno 9 June 2015 - 09:45:22
Já hledám někoho, kdy by se o C41 rozdělil. Nemá cenu celou várku hamounit v ledničce.
#39
Publikováno 13 June 2015 - 21:20:39
Tak včera mi dorazil kit na 1 litr. Teď jen zbývá exponovat dost filmů, abych se mohl pustit do díla s první půlkou koncentrátů. Udávaná vydatnst je 12-16 filmů, tak jsem se rozhodl, že zkusím vyvolat 20, tedy 10 v první várce. Tak ještě bude chvíli trvat než se pustím do díla, ale už aspoň nemám žádnou výmluvu
#40
Publikováno 13 June 2015 - 22:24:02
Obdivuju Vás s volání barvy, tomu nerozumím vůbec a z článků taky chytrej nejsem, jednou bych to chtěl zkusit, ale zatím vím, že je třeba jen barevná hlava na zvětšovák s kterou taky neumím 10ks filmů problém nafotit nemám, ale procesu nerozumím vůbec Dělal bych spíše barevné 6x6.
#41
Publikováno 14 June 2015 - 08:36:38
Tak včera mi dorazil kit na 1 litr. Teď jen zbývá exponovat dost filmů, abych se mohl pustit do díla s první půlkou koncentrátů. Udávaná vydatnst je 12-16 filmů, tak jsem se rozhodl, že zkusím vyvolat 20, tedy 10 v první várce. Tak ještě bude chvíli trvat než se pustím do díla, ale už aspoň nemám žádnou výmluvu
To čo naleješ do vývojnice musí potom aj do flaše - pri 5-tom vyvolávaní tam už asi nebudeš mať pol litra - skontroluj si to, aby film bol vo vývojnici namočený v roztoku. Skús si to pre istotu na prázdno s vodou vyskúšať, napr: 480ml tam naleješ a pozri sa či tá vrchná cievka je celá ponorená. Vyvolávaj vždy rovnaké filmy po dvojici. Staré filmy - hlavne tie drogériové po záruke nevyjdu pekne - ťahajú do zelena. Pozor hlavne na oči pri vyťahovaní filmu z cievky- prská to. a keď budeš film utierať tak nie každá papierová utierka je na to vhodná. Niektorá saje menej a prilepí sa na film a môžeš ho poškriabať. Hodne zdaru.
#42
Publikováno 14 June 2015 - 08:45:22
Obdivuju Vás s volání barvy, tomu nerozumím vůbec a z článků taky chytrej nejsem, jednou bych to chtěl zkusit, ale zatím vím, že je třeba jen barevná hlava na zvětšovák s kterou taky neumím 10ks filmů problém nafotit nemám, ale procesu nerozumím vůbec Dělal bych spíše barevné 6x6.
Skús si prečítať ( preložiť v Google ) tento článok http://www.nikon-fot...nz-einfach.html
Podľa toho som to vyvolával aj ja.
#43
Publikováno 14 June 2015 - 11:14:12
To čo naleješ do vývojnice musí potom aj do flaše - pri 5-tom vyvolávaní tam už asi nebudeš mať pol litra - skontroluj si to, aby film bol vo vývojnici namočený v roztoku. Skús si to pre istotu na prázdno s vodou vyskúšať, napr: 480ml tam naleješ a pozri sa či tá vrchná cievka je celá ponorená.
Jj, o tom už jsem přemýšlel a testoval to, každým nalitím do vývojnice a zpět se pár mililitrů ztratí. Z první namáčecí lázně před nalitím vývojky by tam ale zas mělo před něco zůstat a tím se to snad vyrovná Když mám v cívkách dva 135 filmy, 500 ml vývojky stačí tak tak skoro na mililitr přesně - čb vývojky vždycky dávám pro jistotu trochu víc, klidně pro jistotu 600 ml, tady to bude knapp. Kdyžtak prostě těch pár ml vody doleju a bude, to snad nebude hrát roli. Taky jako první asi budu volat 135 filmy a až potom svitky na který stačí trochu menší množství, i když bych to jinak radši dělal naopak...
#44
Publikováno 17 August 2015 - 22:34:42
Tak mám za sebou první várku 7 filmů - 6 kino a 1 svitek. Strávil jsem tím dnes celé odpoledne a večer. Mám dvě Plastimatky na 2 kino / 1 svitek, takže jsem dal dvě dvoukola
Na první pohled to dopadlo dobře, nějaké obrázky tam jsou, jak vyšly barvy se ale ukáže až při scanování a k tomu už jsem se dnes opravdu nedostal.
Několik poznámek:
- Pracovní roztoky jsem udělal z poloviny kitu, takže 0,5 l každého roztoku, Ty jsem namíchal do plastových lahví a než jsem začal s vyvoláváním, nakresili jsem si na každé lahvi rysku kde je hladina, abych viděl, o kolik jsem při každém nalití/vylití z tanku přišel. To se ukázalo jako velmi užitečné.
- Rozepsal jsem si na extra papír časy vyvolávání pro každou várku (postupně se prodlužují). Chystám se vyvolat víc filmů než kolik výrobce doporučuje a pro kolik uvádí časy, takže ty udaje, které už nejsou v manuálu jsem kvalifikovaně odhadl.
- Do kýble jsem napustil vodu 39°C, to je udržovací lázeň. Do druhého kýble horkou vodu jak to šlo, to byla zahřívací lázeň. Nalil jsem vývojku do odměrky, ponořil do zahřívací lázně a cejchovaným teploměrem kontroloval dokud tam nebylo 38°C. Zároveň jsem měl v lahvích v zahřívací lázni i ostatní dva roztoky a předpokládal, že když je zahřátá vývojka, budou i ony (občas jsem promíchal) - u těch navíc není přesná teplota tak kritická (Blix +/- 3°C, což není problém dodržet, o stabilizátoru nemluvě).
- Pak už se šlo na věc - první namáčecí lázeň pro zahřátí filmu a tanku (u jednoho kola jsem na ni zapomněl), vývojka, blix, praní, stabilizátor.
- Moje Plastimatky nejsou bohužel úplně těsné, blix je tmavě hnědé svinstvo, takže to bylo fakt vidět, snažil jsem se moc nepřeklápět, jen třepat, ale stejně to moc nepomohlo. Tohle bych chtěl do budoucna zkusit nějak vyřešit... Taky jsem tím vždy ztratil několik drahocených ml roztoku - 10 - 20, které jsem pak vždy doplnil čerstvou vodou, což samozřejmě není ideální, ale lepší nápad nemám.
- Dodržení teploty není problém, kritická je jen první lázeň - vývojka a ta se dá temperovat krásně přesně, protože se s ní začíná a ve chvíli kdy má správnou teplotu jde se prostě na věc. Do udržovací lázně jsem občas připustil trochu vody, když jsem na teploměru vyděl že začíná chladnout. Její teplotu jsem udržoval tak zhruba, spíš vyšší, někde mezi 38 - 39,5 °C. Vyvolávací časy jsou krátké, takže za tu dobu se při tak podobných teplotách udržovačky a prac. roztoků nestihne nic moc změnit, aby to mohlo mít vliv.
- Filmů jsem měl dost pestrou směsku, takže jen v jednom tanku byly dva identické. Radši bych vždy vyvolával dva stejné spolu, ale nemělo by to mít vliv.
- V těchto prac. roztocích chci ještě vyvolat 3 svitky, takže to bude celkem 10 filmů, tak uvidíme, jak vyjde ten poslední.
- S druhou půlkou kitu už nebudu čekat až se mi nashromážděj všechny filmy co v tom chci vyvolat, ale budu volat tak jak filmy naexponuju a riskovat, že se chemikálie zkazí. Nemělo by to ale být tak dramatické, podle manuálu je trvanlivost prac. roztoků 6 týdnů, podle internetu ještě delší, tak uvidim
- Byla to makačka, ale stálo to za to.
#45
Publikováno 18 August 2015 - 13:37:49
Při bělení dochází k vyvíjení plynu, který zvyšuje tlak v uzavřené vývojnici a tekutina pak utíká jak může. Bělit je lépe ve vývojnici bez zátky, jen otáčením.
#46
Publikováno 18 August 2015 - 18:46:09
Při bělení dochází k vyvíjení plynu, který zvyšuje tlak v uzavřené vývojnici a tekutina pak utíká jak může. Bělit je lépe ve vývojnici bez zátky, jen otáčením.
O tom jsem četl, ale pokud se tvoří plyn, čekal bych spíš bublinky, když mam tank ponořený v udržovací lázni - hladina blixu je níž než závit tanku - ale nic takového jsem nepozoroval... Zajímalo by mě například, jestli jsou tanky od Jobo těsnější... Plastimatka mi prosakuje i když dělám čb - cítím ten louh na prstech, takže to není jen tím přetlakem.
#47
Publikováno 18 August 2015 - 19:23:25
Investice do nové vývojnice není tak hrozná. Nemusí to být hned Jobo, prodávají se i levnější zcela vyhovující vývojnice. Já používám tyto: http://www.befoto.cz...ne-2-civek-p97/ Kromě těsnosti odpadly i problémy se zatahováním filmu.
Plynu se při bělení netvoří tolik, aby byly viditelné bublinky, ale dost na to, aby to u těsnící vývojnice nadzvedlo zátku.
#48
Publikováno 18 August 2015 - 19:54:15
Ani tak nejde o investici, ale o to, jestli to k něčemu bude, když investovat budu... Se zatahováním filmu u mých cívek problém nemám, spíš se bojím, že to bude jen horší.
Ale jinak díky za tip. příště to zkusím bez víka.
#49
Publikováno 21 February 2016 - 18:12:22
Zdravím,
tak jsem zjistil, že jsem to celé po... Mám teď dva negativy, které bych potřeboval vyvolat pull procesem. Jeden je exponovaný 200/100asa a druhý 400/250asa. V AZ foto kdysi pull proces dělali. Nyní už ne. Našel by se někdo ochotný, kdo by mi to vyvolal doma? Pokud to někdo tedy dělá. Samozřejmě bych zaplatil. Jeden film je kodak, druhý fuji. Případně jestli nevíte, kde v Brně dělají pull proces. Nepodařilo se mi dohledat. Zkusil jsem napsat do DVF ještě.
#50
Publikováno 21 February 2016 - 18:50:40
Pull o 1 clonove cislo? Naco?
+ 1 clona nema na vysledok vyznamny vplyv, zato Pull-om mozes kadeco domrvit ...
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návětěvníků, 0 anonymních