Nejlepší Lupa na ostření
#1
Publikováno 30 December 2011 - 12:53:00
mám Kaisera
a občas se mi nedaří zaostřit na zrno ať dělám co dělám tak jsem se rozhodl že si asi pořídím něco lepšího
rád bych slyšel čím ostříte vy popřípadě nějaké nápady jak odladit můj proces ostření.
můj postup:
Odcloním
Vložím papír do rámečku
vložím červený filtr
zapnu zvětšovák
položím lupu na papír a ostřím
když pak zacloním o 2 clony a provedu osvit zdá se mi že většinou jsem kousíček mimo. opravdu perfektně se mi povede zaostřit až extrémní výřez. Kdyby někdo poradil lepší lupu a nebo kde dělám chybu byl bych mu neskonale vděčný.
#2
Publikováno 30 December 2011 - 13:16:50
Ostrím pri pracovnej clone, inak mi to svetlo išlo vypáliť oko.
#3
Publikováno 30 December 2011 - 13:19:47
#4
Publikováno 30 December 2011 - 13:20:32
#5
Publikováno 30 December 2011 - 13:21:42
#6
Publikováno 30 December 2011 - 13:22:46
#7
Publikováno 30 December 2011 - 13:23:04
#8
Publikováno 30 December 2011 - 13:29:30
#9
Publikováno 30 December 2011 - 13:30:31
#10
Publikováno 30 December 2011 - 13:40:57
#11
Publikováno 30 December 2011 - 14:21:10
mám nikkor 50/2.8, na plnou díru neostřím, přijde mi to hrozně měkký, takže na f/4 a bez toho červenýho okýnka, občas na papíře(nějakým starým) a občas bez, nepozoroval jsem rozdíl...
jo a když se mi podaří najít zrno, tak na něj, když ne, tak nějaký věci s bohatou kresbou, nevim, třeba oblečení (švy).
no a když není ani zrno, ani výrazná hrana, jako třeba u starejch negativů, co jsem nedávno zvětšoval, tak ostřim na bordel na filmu, to funguje taky
#12
Publikováno 30 December 2011 - 14:30:40
#13 Jirinol
Publikováno 30 December 2011 - 14:52:57
můj postup:
Odcloním
Vložím papír do rámečku
vložím červený filtr
zapnu zvětšovák
položím lupu na papír a ostřím
když pak zacloním o 2 clony a provedu osvit zdá se mi že většinou jsem kousíček mimo. opravdu perfektně se mi povede zaostřit až extrémní výřez. Kdyby někdo poradil lepší lupu a nebo kde dělám chybu byl bych mu neskonale vděčný.
k zaostřovacím lupám pod zvětšovák:
druhů je vícero, velikostí a poměrů zvětšení taky. Záleží, kolik máš mezi objektivem zvětšováku a deskou místa - některé lupy jsou tak vysoké, že se hodí toliko ke zvětšování na velké formáty (z větší výšky), ale pod zvětšovák se na formátu do 24x30 prostě nevejdou). sám mám tedy lupy dvě - jednu vysokou - Paterson main focusing scope, kterážto mi umožní mít oko u okuláru ruky a přitom tápající rukou kdesi nahoře dosáhnout na mikroposuv objektivu (jeho bowdenového nástavce nemaje), aniž bych si natáhl svalové úpony v oblasti krční páteře a ramene, druhou lupu maličkou z podstatně větším poměrem zobrazení (20x - scoponet), která se mi vleze mezi objektiv a papír i při zvětšení na formát 10x15cm a přitom v ní zrnko emulze vidím i na plus-x filmu - což v tebou vlastněné kaiser lupě či Paterson "micro focuser" již nikoli)
ale od začátku tvého příspěvku:
1. Odcloním
až potud dobrý.
pak už jsi trošku, jen malinko, vedle.
studium teorie lomu světla různé vlnové délky je sice zajímavá (či suchopárná, jak pro koho), ale troufnu si odhadnout, že bys časem přišel jen na to, co už zjistili mnozí dávno před tebou, takže se vynasnažím to trošku zjednodušit - alespoň tak, jak jsem tuhle věc pochopil já sám, exaktními vědami příliš nedotčen:
1. Zaostřuješ-li přes červený ochranný filtr, ostříš vlastně úplně mimo (díky jinému lomu světla červené barvy než světla ostatních vlnových délek a tím jeho barvy) - tudíž výrazné NE
2. na bod předchozí přímo navazuje: zkus si při větším zvětšení obrazu zastřit s odcloněným objektivem za a) bez jakékoli filtrace a za se zařazeným MG či barevným filtrem (či zařazením filtrace barevnou či MG hlavou). Zjistíš zcela určitě, že obraz promítnutý bílým světlem (nefiltrovaný) bude se po zařazení filtru jevit jako neostrý a bude nutno jej doostřit - a to je opět asi důsledek výše zmíněného různého lomu světla různé vlnové délky.
3. možná zjistíš i to, že zaostříš-li s plně odcloněným objektivem a přicloníš-li (obvykle stačí o 1 či 2 clonové hodnoty), opět bude nutno mírnou korekci zaostření udělat. To je opět dáno tím, že při plně odcloněném objektivu, který má minimální hloubku ostrosti, ostříš na povrch emulze filmu, přicloníš-li, zvýší se hloubka ostrosti a do obrazu už se promítnou i zrníčka mírně pod tímto povrchem - vizuelně se ti změní při pohledu do zvětšovací lupy i struktura promítaného obrazu a charakter zrna, a snad pravděpodobně i svoji roli hraje pak i lom světla o hrany clonových lamel (při příliš velkém zaclonění totální zhoršení ostrosti obrazu vlivem většího poměru difrakcí na hranách clonových lamel rozhozených paprsků světla oproti paprskům difrakcí nedotčeným (zjednodušeně jako zkus koukat klíčovou dírkou, resp. dírou u vrat kostela a pak se koukni skrz ucho jehly)
pro 1)-3) Platí: čím kvalitnější objektiv a modernější film (s tenčí emulzí), a současně čím kvalitnější zaostřovací lupa a větší poměr jejího zvětšení (obvyklé jsou 8x až 10x, ty "lepší" 20x až 25x, v dost velkém cenovém rozpětí - vyhledej si třeba na íbeji slovní spojení "grain focusing"), tím zřetelnější tento rozdíl v rovině zaostření bude.
takže můj postup, který mi přináší občas dětinskou radost, když se mi podaří udělat ostrou fotku:
1. pokud zvětšuješ převážně na jeden druh papíru, tak jeden list tohoto papíru obětuj (může to být i nepovedená fotka na témže papíře, která by jinak skončila asi v koši či šuplíku na věky věků) a používej jej jako podložku pod ostřicí lupu. Používáš-li více druhů papírů pravidelně, pak si schovávej takto vybraných "podložek pod lupu" více - od každého druhu ten největší formát (z praktického důvodu - v každé seanci ten papír můžeš používat trvale ve zvětšovacím rámu rubem hore jako sněhobílou průmětnu, na které se fajn komponuje obraz, a přitom mít plochu rámu i černým matem natřenou, což přinese další velké +, nebude se ti při zvětšování odrážet světlo prošlé papírem na desku zpět na papír a skrz něj do emulze a tam tvořit parazitní obraz, zhoršovat kontrast a obraz veskrze tak vůbec.) Na druhou stranu tohoto papíru si výrazně napiš, jaký to je druh papíru, abys později netápal, a schov si ho.
Pokud jsi šetřílek a máš přesnou šupleru, tak si třeba z rýsovacích čtvrtek či jiného vhodného bílého papíru slepováním udělej podložky přesně stejných tlouštěk, jak mají tebou používané papíry.
2. dál uberu zbytečných slov: budu vycházet z předpokladu, že děláš na multigrade:
- založ pomocný papír do rámu
- zapni zvětšovák na dobu nutnou jen ke kompozici obrazu a hrubé zaostření pro prvotní expoziční (proužkovou) zkoušku (zbytečně nerozehřívat hlavu zvětšováku, obzvláště pokud není chlazena ventilací)
- vyndej z rámu pomocný papír, polož si papír pro proužkovku a tuto udělej, stejně jako možnou následnou proužkovku po zjištění a zařazení nezbytné filtrace pro ten správný kontrast.
- nastav si exp. čas a zařaď příslušný barevný filtr
- založ pomocný papír do rámu
- zapni zvětšovák a při zvolené filtraci a pracovní cloně (většina průměrných objektivů nejlépe kreslí při přiclonění o 2 hodnoty clony oproti plné díře) pomocí zvětšovací lupy zaostři na zrno, a to nejen v ideálním středu obrazu, ale i do stran, kde to ještě možné bude (většina běžných zaostřovacích lup bohužel v krajích a rozích díky šikmému směrování světla neukáže nic) uvidíš-li, že ve středu obrazu, kam ostříš apriori, je ostrost zrna OK a kousek vedle už nikoli, pak není film v dokonalé rovině oproti rovině rámu a dojde na opakované a oprávněné upozornění páně Pentaxisty na dobré seřízení zvětšováku - viz jiná vlákna, metody jsou různé, nejjednodušší, nejlevnější a nejrychlejší je dle mého názoru metoda dvou zrcátek - kdysi to tu kdesi popsal kolega Mickael. Ono stačí, prohne-li se film v rámečku bez skel v důsledku jeho ohřátí teplem žárovky či od rozhajcovaného kondenzoru, což jde celkem rychle, a je ostrost v celém poli obrazu v loji.
- vyndej z rámu pomocný papír a založ "ostrý" papír
- proveď osvit papíru, šup s ním do mísy...
- posun filmu v rámečku a znova dokolečka od první odrážky tohoto odstavce.
Raději nebudu hlasitě uvažovat s občas projevujícím se fenoménem zvaným jednoduše "UV spektrum světla na některých papírech umí udělat pěknou paseku" . To je otázka totiž trochu složitější: různé zdroje světla v hlavách zvětšováků emitují různé množství světla v UV spektru, různé papíry jsou na UV spektrum různě citlivé, různé objektivy propustí různé množství UV světla skrze sklo ... ale sám jsem to už na svém zvětšováku a u dvou mnou používaných papírech poznal sám...
Blbé na tom je to, že okem obraz vytvořený UV světlem ani lupou nevidím, ale papír citlivý na UV spektrum ano, a já pomalu tloukl hlavou o zeď, jak je to možné, že dokonale ostrý obraz filmu vyvolaného v super ultra acutance developer vidím pod zvětšovákem perfektně ostrý, až mě to bodá do žluté skvrny na odvrácené straně mé slepnoucí bulvy, a na papíře mi vyšel rozpliznutý humus jako od siřičitanem přetékající "rozmejvačky". Tímhle jsem se sám trápil docela hodně, když jsem začal dělat na MG papíry barevnou difůzní hlavou s halogenovou žárovkou, spoustu velkých papírů zmrvil, pak jsem cíleně začal hledat informace, čím by to mohlo být, našel jsem docela vědecky podložený článek jednoho amerického fotografa, který to exaktně popsal včetně naměřených hodnot, zkusil jsem si popsanou korekci při zvětšování na MG RC papír a bingo, funguje to. Co jsem ještě vlastně nezkusil, asi bych měl, údajně fungují některé UV filtry našroubované na objektiv - jenže dosud nemám ten vhodný UV filtr toho správného průměru, abych to prubnul.
ale abych nestrašil úplně moc: při zvětšeninách do 18x24 tohle neřeším, tam stačí přiclonit o trochu víc než je ideál, větší hloubka ostrosti a menší nároky na kriticky přesné zaostření díky menšímu formátu papíru to dovolí, nic víc se z malé zvětšeniny, kde aby zrno lupou hledal, stejně nevyčte.
#14
Publikováno 30 December 2011 - 15:14:48
3. možná zjistíš i to, že zaostříš-li s plně odcloněným objektivem a přicloníš-li (obvykle stačí o 1 či 2 clonové hodnoty), opět bude nutno mírnou korekci zaostření udělat. To je opět dáno tím, že při plně odcloněném objektivu, který má minimální hloubku ostrosti, ostříš na povrch emulze filmu, přicloníš-li, zvýší se hloubka ostrosti a do obrazu už se promítnou i zrníčka mírně pod tímto povrchem - vizuelně se ti změní při pohledu do zvětšovací lupy i struktura promítaného obrazu a charakter zrna, a snad pravděpodobně i svoji roli hraje pak i lom světla o hrany clonových lamel (při příliš velkém zaclonění totální zhoršení ostrosti obrazu vlivem většího poměru difrakcí na hranách clonových lamel rozhozených paprsků světla oproti paprskům difrakcí nedotčeným (zjednodušeně jako zkus koukat klíčovou dírkou, resp. dírou u vrat kostela a pak se koukni skrz ucho jehly
teď jak pořád hledám informace o dálkoměrech, tak jsem narazil na problém, kterej se jmenuje "focus shift", a to mi právě připomněl tvůj příspěvek.
jestli jsem to správně pochopil, tak rovina ostrosti si propluvá prostorem podle toho jakou clonu zrovna volím (při konstantní zaostřené vzdálenosti) a to by právě mohl být problém neostrosti, když člověk neostří na pracovní cloně. a co jsem se tam ještě dočetl je to, že i kvůli tomu vznikly čočky s asférickým povrchem, tam "focus shift" neexistuje.
#15
Publikováno 30 December 2011 - 15:17:32
zvětšovák srovnaný mám to jsem již několikrát kontroloval, ale jinak koukám všechno špatně
objektiv mám Schneider Componon - S 2.8/50 takže tu problém nebude
dělám na ilfordí MG velikostí 13x18 a 18x24, zvětšovák Durst M707 color, koupu v Ilford MG vodě a ustaluju TF-2.
zítra zalezu do komory a zkusím vše podle tvého návodu kdyby to náhodou nepomohlo tak namíchám nějakou jinou vývojku - ta ilfordí voda je asi právě jedna z těch siřičitanovejch rozmejvaček.
ještě jednou děkuji - jsem dlužníkem
#16 Jirinol
Publikováno 30 December 2011 - 15:27:22
teď jak pořád hledám informace o dálkoměrech, tak jsem narazil na problém, kterej se jmenuje "focus shift", a to mi právě připomněl tvůj příspěvek.
jestli jsem to správně pochopil, tak rovina ostrosti si propluvá prostorem podle toho jakou clonu zrovna volím (při konstantní zaostřené vzdálenosti) a to by právě mohl být problém neostrosti, když člověk neostří na pracovní cloně. a co jsem se tam ještě dočetl je to, že i kvůli tomu vznikly čočky s asférickým povrchem, tam "focus shift" neexistuje.
já to teoreticky neovládám, jen jsem zkusil popsat to, co vidím vlastním okem. objektiv zvětšovací s asférickými čočkami asi nemám, ale poslední dobou používám při zvětšování už jen dva objektivy zvané "APO Rodagon N" a jeden "APO Componon HM" a u těch jsem si užívám ještě jednoho moc vjemově hezkého prožitku: při sebemenším rozostření se zjeví v hledáčku zv.lupy kolem zrníček v emulzi taková jakoby svatozář, dokonce barevná - při rozostření na jednu stranu je načervenalá, na druhou stranu namodralá, takže pokud se držím na středu nevybarveném a nelezu ani k rudejm, ani k modrejm, jsem sice třeba politicky nevyhraněnej, ale obraz je OK.
#17 Jirinol
Publikováno 30 December 2011 - 15:34:36
moc děkuji za vyčerpávající odpověď
zvětšovák srovnaný mám to jsem již několikrát kontroloval, ale jinak koukám všechno špatně
objektiv mám Schneider Componon - S 2.8/50 takže tu problém nebude
dělám na ilfordí MG velikostí 13x18 a 18x24, zvětšovák Durst M707 color, koupu v Ilford MG vodě a ustaluju TF-2.
zítra zalezu do komory a zkusím vše podle tvého návodu kdyby to náhodou nepomohlo tak namíchám nějakou jinou vývojku - ta ilfordí voda je asi právě jedna z těch siřičitanovejch rozmejvaček.
ještě jednou děkuji - jsem dlužníkem
ehm.ehm....
siřičitanovými rozmejvačkami se lidově nazývají "nepravé jemnozrnné vývojky" na film, tj. negativní (např. D-76, ID11, Microphen a mnoho složením i účinky podobných vodiček). S pozitivní vývojkou to nemá lautr nic společného, Ilford MG je určitě natolik dobrá vývojka, že vliv na ostrost obrazu na papíře zcela jistě nemá (jako vlastně žádná jiná pozitivní vývojka, fotky mikroskopem při 30násobném zvětšení nezkoumáš)
chápu, že informací je hodně, ale stačí si je trošku je s chladnou hlavou třídit.
#18
Publikováno 30 December 2011 - 15:37:24
#19 Jirinol
Publikováno 30 December 2011 - 15:51:53
no teď mi z toho nejspíš bouchne hlava ale už chápu - myslíš třeba mnou donedávna opěvovaný microphen?
jen si zpívej, důvodů ke zpěvu budeš mít postupem času ještě dost a dost
#20
Publikováno 30 December 2011 - 20:11:36
Pane hrabě, ta kurzívou psaná pasáž mě hodně zaujala!
Před dosti dlouhým časem jsem se zmínil o tom, že při zaostřování (Micro Sight 25x) vznikal dojem, že ostřím na povrch - do středu - nebo "na dno" emulzní vrstvy. Už tehdy mi to připadalo hodně nepravděpodobné - síla emulze je opravdu malá...
Zdalipak by tohle nemohlo souviset s tím, co jste napsal?!
A kdybychom chtěli "jít do extrému", asi by stálo za to uvažovat o UV/IR filtru - když už, tak už!!! Ne?!
Jen co zjistím, jaký účinek filtr na zvětšovacím objektivu má, začnu se rozhlížet.
Ale co budeme dělat, když "to nebude ono"?
#21
Publikováno 30 December 2011 - 20:34:19
2.odcloním
3.vložím bílý papír
4.položím na papír lupu MEOPTA
5.zaostřuji na zrno
6.zacloním
7.vyjmu papír
7.vložím fotografický papír
8.exponuji
je to zdlouhavé ale funguje to. Zrno je ostré. Používám starou zaostřovací lupu značky MEOPTA. Toť vše.
Alex
#22
Publikováno 30 December 2011 - 22:05:50
Jirinol
Pane hrabě, ta kurzívou psaná pasáž mě hodně zaujala!
Před dosti dlouhým časem jsem se zmínil o tom, že při zaostřování (Micro Sight 25x) vznikal dojem, že ostřím na povrch - do středu - nebo "na dno" emulzní vrstvy. Už tehdy mi to připadalo hodně nepravděpodobné - síla emulze je opravdu malá...
Zdalipak by tohle nemohlo souviset s tím, co jste napsal?!
A kdybychom chtěli "jít do extrému", asi by stálo za to uvažovat o UV/IR filtru - když už, tak už!!! Ne?!
Jen co zjistím, jaký účinek filtr na zvětšovacím objektivu má, začnu se rozhlížet.
Ale co budeme dělat, když "to nebude ono"?
Jen aby se nám tu nemíchaly dva úkoly.
1) Vliv UV/IR světla ze zdroje (žárovky)
2) Vícevrstvé polevy (emulze)
Ad 1: IR můžeme celkem nechat na pokoji, papíry si ho moc všímat nebudou a očima ho při ostření taky nevidíme. A navíc máme ve zvětšováku tepelný filtr. S UV to bude složitější, tam papíry vidí a my ne. Halogenové žárovky obecně mají ve spektru UV složku a některé zvětšovací objektivy jsou pro UV propustné. (Kdesi to tu zaznělo, které objektivy se hodí pro UV fotografii) Takže UV filtr do zvětšováku ano, pokud to jde tak poblíž žárovky/tepelného filtru, je to lepší řešit u zdroje, než za objektivem (další 2 lomy, MC vrstvy...). V případě míchací komory je asi taky UV mimo hru.
Ad 2) Některé černobílé filmy mají vícenásobný (principiálně dvojitý) polev. První na řadě je vícecitlivá vrstva, ta chytá světla co to jde. A pod ní je méněcitlvá, ta má za úkol při vyvolání v místech kde se "chytla" požrat vyvolávače. (jestli si dobře pamatuji, tak se to jmenuje Jahodův efekt). Tím film vyrovná velké kontrasty a jako bonus získá na expoziční pružnosti. Dobře je to vidět na HP5, tam na to stačí Axomat, Zv. mikroskop Hama a trocha citu při práci s ostřením. Ještě v tom bude hrát roli mezivrstva, která má difůzi vyvolávačů/zplodin uřídit. Ostatní vrstvy jako antihalačka a ochranná můžeme protentoktát zanedbat. (Citaci a ozdrojování nemám, takhle mi to vysvětlil ing. Krůs z VÚZORTu ještě před rozšířením internetu. BTW: HP5 je starší, než internet )
#23
Publikováno 30 December 2011 - 22:16:05
Myslíte, že se takto polévají i fotopapíry? MG v podstatě musí mít vrstvy nejméně dvě, jinak opravdu nevím.
#24
Publikováno 30 December 2011 - 22:41:01
V principu je MG papír dvouvrstvý (Modro- a zelenocitlivá vrstva, které dusíme žlutým a purpurovým filtrem). Něco mi ale napovídá, že jde, v rámci jednoduchosti, o směs různě senzibilizovaných halogenidů v jednom polevu.
Nicméně tam citlivost k ultrafialovému záření stále bude.
#25 Jirinol
Publikováno 1 January 2012 - 12:50:06
Jirinol
Pane hrabě, ta kurzívou psaná pasáž mě hodně zaujala!
Před dosti dlouhým časem jsem se zmínil o tom, že při zaostřování (Micro Sight 25x) vznikal dojem, že ostřím na povrch - do středu - nebo "na dno" emulzní vrstvy. Už tehdy mi to připadalo hodně nepravděpodobné - síla emulze je opravdu malá...
Zdalipak by tohle nemohlo souviset s tím, co jste napsal?!
A kdybychom chtěli "jít do extrému", asi by stálo za to uvažovat o UV/IR filtru - když už, tak už!!! Ne?!
Jen co zjistím, jaký účinek filtr na zvětšovacím objektivu má, začnu se rozhlížet.
Ale co budeme dělat, když "to nebude ono"?
pane kolego, tušil jsem že zrovna to psané kurzívou u vás nezůstane bez odezvy a to je pro mě dobře. Ta možnost výběru, z jaké hloubky emulze (lišící se druhem filmu, naštěstí mám ještě dost filmů, které již právě kvůli příliš vysokým výrobním nákladům Kodak z výroby stáhl) se mi při použití těch "nej" skléček a malého clonění moc líbí - můžu si vybrat zrníčko fajnové a kresba jemňoučká, ostřím na povrch s plnou dírou a přicloním o půl kroku, max. o jeden, chci li zrno a kresbu "drsné", přicloním o dva kroky a ostřím na zrno plné v emulzi.
Ovšem tohle jsem ze svého výkřiku do tmy záměrně vypustil - tohle se zvládat s některými objektivy a zaostřovacími lupami skutečně nedá, to chce opravdu lupu 20x a více zvětšení a formát 20x30 a více, a "ostře" vyvolaný kinofilm citlivosti 100 a více... třeba u svitku FP4+ hodně fajnově vyvolaného je problém vůbec zrno na tomhle formátu a poměru zvětšení najít i tak dobrou lupou... navíc je to slabovrstvý film...
IR filtr mě nenapadl, nejsem si zcela jist, ale mám dojem, že k IR světlu MG papíry citlivé nejsou, kdežto k UV ano.
#26
Publikováno 2 January 2012 - 11:10:08
objektivů typu APO-Rodagon je nemožné vědomě řídit velikost zrnitosti
v rámci nepatrného posuvu přeostření. Mám Peak No. 2000 Model I, jež
má výhodu v dokonalém zaostření částečně i mimo osu projekce a dále
Bestwell Micro-Sight 25x, který je vybaven trojitým achromátem a velmi
kvalitním stříbrným zrcadlem Mikodot, které garantuje perfektní projekci.
Přestože se jedná o systémy kvalitní, stále ostříme jen na vzdušný obraz
a záleží na pečlivém postupu, počínaje přesným vystředěním negativu při
zakládání do zvětšovacího rámečku, zejména v případě použití skel, jež
v kombinaci AN/Optic zajišťují asi nejpřesnější rovinné uložení. Pokud je
promítnutý obraz skutečně ostrý na výsledné zvětšenině, je vše OK. Pro
jiný výsledek je nutné důsledně prověřit celý systém zvětšováku a vše
pečlivě nastavit. Pro velmi pečlivou kontrolu ostrosti vyvolaného filmu je
možné použít mikroskopu při zvětšení 25x a více. Zde je možné přesně
zjistit, zda-li je film opravdu ostrý, či jsou veškeré následné snahy zcela
zbytečné. Stačí i jeho promítnutí pomocí projektoru na DIA. S pozdravem:
"Starý Jezevec" Erik
#27
Publikováno 2 January 2012 - 21:16:45
#28
Publikováno 12 February 2012 - 12:51:58
Nechcem zakladat kvoli tomu nove vlakno, ale chcel by som si kupit lupu s ktorou by som prezeral negativy. Zatial som pozeral len v tomto shope a nasiel som tuto:
http://www.fotofachv...-fach-lupe.html
Objednam si tam aj iny tovar, len sa chcem spytat, ci bude vyhovovat mojmu ucelu.
Za odpovede dakujem
#29
Publikováno 16 September 2014 - 10:03:10
Vážení kolegové, "Tekutá lupa" je pro veškeré požadavky na precizní zaostření naprosto ideální. Březový háj - symbol čistoty a velikosti přírody. Pro malý a střední formát stakan 100 gramm, pro rozvážnou práci s VF kamerou 200 gramm. S pozdravem: "Starý Jezevec" Erik
#30
Publikováno 17 September 2014 - 08:21:30
To mi pripomnelo sraz na Sumave
#31
Publikováno 13 February 2015 - 14:33:28
Zdravím všechny!!! Může mi někdo osvětit postup ostření Lupou od Meopty, takovou hranatou bakelitovou? Koupil jsem za 30kč v bazaru. Má takovej odklápěcí rožek, vůbez nechápu jak na to
#32
Publikováno 13 February 2015 - 14:38:07
Zhasněš, rozsvítíš zvětšovák s negativem, položíš lupu na papír, odklopíš "rožek", koukáš na objevivší se matnici a ostříš, dokud to není ostré. Na hraní, je ta lupa dobrá, na ostření moc ne, je to skoro stejné jako když ostříš obnaženým okem
#33
Publikováno 13 February 2015 - 14:41:24
Super, díky zkusím a uvidíme, já ostřím tak, že mám oči přilepený na rámečku a mžourám a mžourám, tak snad alespoň trochu pomůže , díky!!!
#34
Publikováno 13 February 2015 - 14:42:35
pomůže.
#35
Publikováno 13 February 2015 - 15:05:49
Zdravím všechny!!! Může mi někdo osvětit postup ostření Lupou od Meopty, takovou hranatou bakelitovou? Koupil jsem za 30kč v bazaru. Má takovej odklápěcí rožek, vůbez nechápu jak na to
Gratuluji k dobré koupi. Sám jsem teď jednu prodával a překvapilo mě, že se s cenou od 1 Kč vyšplahala na 361 Kč... Ale to samé Plastimatky a spol...
Jinak mě moc pomáhala a kdybych nekoupil výhodně Patersona, tak si ji rád nechám .
#36
Publikováno 13 February 2015 - 15:08:12
No jestli to byla ta na aukru :-)cca dva týdny zpět, tu jsem sledoval, ale ta cena , pak na bazosi byla za 30kč tak jsem po ní hned šáhl, už se mě ta komora pěkně kompletuje
#37
Publikováno 13 February 2015 - 15:15:26
Přiznávám, že jsem tu lupu trochu pohanil, ale snad bylo poznat, že to byla spíš ironie V začátcích jsem jí chvíli používal a je pravda, že pomohla, pak jsem přešel na Peak a ten rozdíl je tak markantní, že jsem se v minulém komentáři nechal unést, Meopta odpustí. Přeji ať se v komoře daří.
#38
Publikováno 13 February 2015 - 15:22:47
Zdravím všechny!!! Může mi někdo osvětit postup ostření Lupou od Meopty, takovou hranatou bakelitovou? Koupil jsem za 30kč v bazaru. Má takovej odklápěcí rožek, vůbez nechápu jak na to
Gratuluji k dobré koupi. Sám jsem teď jednu prodával a překvapilo mě, že se s cenou od 1 Kč vyšplahala na 361 Kč... Ale to samé Plastimatky a spol...
Jinak mě moc pomáhala a kdybych nekoupil výhodně Patersona, tak si ji rád nechám .
No trochu sem s tím šplháním pomáhal...
#39
Publikováno 13 February 2015 - 15:27:55
ano,
Přiznávám, že jsem tu lupu trochu pohanil, ale snad bylo poznat, že to byla spíš ironie V začátcích jsem jí chvíli používal a je pravda, že pomohla, pak jsem přešel na Peak a ten rozdíl je tak markantní, že jsem se v minulém komentáři nechal unést, Meopta odpustí. Přeji ať se v komoře daří.
taky jsem jezdíval s vozy Tatae 30, 52, Volga Gaz M21, Moskvič a vlastně cokoli, co mělo kola a motor a dalo se to vypůjčit, pak Škoda 1101, posléze 1202 a 120L, když jsem přesedlal na VW Passat, byl to rozdíl markantní. Dojet se dalo kamkoli s čímkoli.
A tu malou bakelitovou lupu od Meopty jsem používal taky, téměř 30 let, stejně jako Prakticu.
#40
Publikováno 13 February 2015 - 15:28:30
a já ji dal za odvoz občas mi překvapuje, co jsou lidi ochotní prodávat a kupující zaplatit
#41
Publikováno 18 February 2015 - 19:40:33
Tak jsem dnes zvětšoval poprvé s Meopta lupou, paráda!!!!
#42
Publikováno 18 February 2015 - 20:38:07
to jsem zvědavý, co budeš říkat, až si pořídíš pořádnou. já má třeba scoponet, vyšel mi na několik stovek, a to je teprve paráda... ostřit na shluky zrn. ostření s meoptou je takový hooodně od oka. nikdy jsem nevěděl, jestli je to už ostrý, nebo ještě ne. furt jsem lítal s mikroposuvem, až mi z toho slzelo oko. ale pravda, ve výsledku to bylo většinou ok
#43
Publikováno 18 February 2015 - 21:06:15
Mno, nevím jak vy, ale já snad nikdy po zaostření okem a následné kontrolem lupou (paterson na zrno) neopotřebuji přeostřovat...
#44
Publikováno 18 February 2015 - 21:06:30
Mikroposuv Mě stačí a dlouho stačit bude, Momentálně dělám rodinné snímky z Flexaretky na velikost 13x18, pokud se pěkně povede expozice, vidím krásně oční čočky, nebo zip u krku atd. Doteď jsem měl hlavu nalepenou na podložce až jsem z toho po čase švidral. Mikroposuv nemám, mám rád staré stroje, jednoduché spolehlivé. Mám Opemus II,V a na kino Axomat 3. Používám na svitek Opemus II, sklíčka očistím, svitek ofouknu, je to krásnej zvětšovák a ta stará lupa s ním bude teď chodit na rande, kde jim budu v naší koupelně dělat křoví. Teď jsem dělal cca 11ks snímků a nádhera, i digi by záviděli tu ostrost která se line paprskem Anaretu přes tuto lupu
#45
Publikováno 18 February 2015 - 21:43:54
mám jak bakelitovou Meoptu tak bílý plastový mikroskop (Paterson?) a používám oba dva. Každý se totiž hodí na něco trochu jiného. Mikroskopem bezesporu zaostřím přesně na zrno, ale nemám vůbec žádnou představu o ostrosti toho co má na negativu být. S meoptou se sice hůř ostří na zrno (někdy to nejde vůbec), ale můžu se chytit kresby na filmu, můžu porovnat ostrost různých políček. Co vypadá pouhým okem OK je přes lupu nedostatečné... Navíc mikroskop jde použít jen uprostřed snímku (v ose objektivu nebo blízko ní), kdežto bakelitová lupa má mnohem větší rádius . V samotném rohu nefunguje samozřejmě ani jedno.
#46
Publikováno 19 February 2015 - 10:30:40
Mno, nevím jak vy, ale já snad nikdy po zaostření okem a následné kontrolem lupou (paterson na zrno) neopotřebuji přeostřovat...
To bud rad Pavliku. Myslel jsem si totez, nez jsem nasadil Peak-a.
#47
Publikováno 19 February 2015 - 10:38:16
peak je vyborna investice
.
moje slepe oko pak zvladne zaostrit rollei ortho 4x5 na 24x30
#48
Publikováno 19 February 2015 - 11:28:34
Jak už jsem psal, přechod a Peak mi úplně změnil pohled na zaostřovací lupy a i na zvětšovaný obraz
Hlvně, Peak Model I umí zaostřovat i výrazně mimo optickou osu objektivu a kontrolovat tak ostrost na větší ploše, opravdu dobrá pomůcka.
#49
Publikováno 19 February 2015 - 11:34:25
Tak Paterson také ostří na zrno, nějak si neumím představit, že by se cokoliv změnilo i při větším zvětšení...
#50
Publikováno 19 February 2015 - 11:48:06
Taky mam patersona a jsem spokojeny. Ale pri malem zvetseni a jemnozrnem filmu uz to zrno videt moc neni a taky s nim nejde ostrit na krajich. Ja to neresim a staci mi to, ale nekomu treba nemusi...
0 uživatel(ů) prochází toto téma
0 členů, 0 návětěvníků, 0 anonymních